Forkjølelse med hoste og slim..

68Fastback

Elsker forumet
Maiblomstene 2020
Februarlykke 2022❄️
Lille Melius har vært syk i snart en uke :shifty:
Tett nese, surkler i pusten og hoster mye.
Han gråter når han hoster, og jeg er ganske sikker på at han har sår hals.
(Han er heldigvis ikke tett i brystet da, så han har ingen pusteproblemer.)
Men om natta hoster han opp mye slim.. og svelger det igjen..
Er jo ikke noe å gi disse småtassene annet enn saltvann, og det hjelper dårlig her synes jeg.
De verste nettene har han fått flytende Paracet! Det hjelper jo veldig godt, men liker ikke å gi det mer enn når det er høyst nødvendig.
Noen andre som har hatt så små barn med kraftig forkjølelse?
Noen kjerringråd..?

Dessverre ingen råd annet enn løk mot tett nese. Skal visstnok fungere helt fantastisk mot tett nese. Føler veldig med deg. Her er mini plaget med tett nese og en god del snørr, særlig på natt. Synes det er helt forferdelig.å skulle bruke det nesesuget, for han vrir seg så når jeg finner det frem. Funker jo ganske greit der og da men kommer for igjen... :-( Tøft når de er så små å blir syke :-(

Ingen kjerringråd her. Sorry. Ta en prat med legevakt hvis det forverrer seg da det er medisiner som kan gis som er passende for små barn avhengig av diagnose.

Hvis barnet ditt er sykt og føler ubehag som går utover den viktige søvnen ville jeg personlig kjørt på med paracet ved å følge bakpå pakken. Min egen lege sa stadig at en ikke nødvendigvis trenger å gi paracet ved feber, da ungen kan ha det helt fint, men en burde gi vanlig dosering ved ubehag, selv om ungen ikke har feber. Her er grunnen til at jeg skriver det:

Etter en nylig runde med RS-virus i hus har samtlige hatt vond tørrhoste og senere slimhoste. Her fikk vi tidlig hjelp med medisiner fra legen til voksne som hjalp vanvittig godt og fulgte tips om smertestillende til barna på kveldene til å begynne med (kunne prøve andre ting også) og det er jeg utrolig takknemlig for! Barna sov _godt_, jeg beholdt vettet og alle ble friske etter ca ei uke. Poenget er at jeg lærte meg at legene har mer å komme med enn hva som står på sidene til FHI

Lykke til og god bedring! Ikke lett med syke små.

Takk for svar.. Løk-trikset hadde jeg glemt..
Så det skal jeg jammen prøve :)
Jeg gir Paracet om det er nødvendig ja..
Han hadde litt feber noen dager, men det gikk fort over.. ;)
Har faktisk gitt dosering basert på vekt ved en anledning også, ikke alder.
Melius er på størrelse med en baby på 4-6mnd, i følge Paracet-doseringen..

Så på snaptermingruppa at noen har skaffet seg sånn dampgreie som man holder over nese og munn for å hjelpe til å løsne opp, kanskje det er mulig å skaffe seg? Tror de bruker sånn på legevakten også hvis du stikker dit en tur.

Så på snaptermingruppa at noen har skaffet seg sånn dampgreie som man holder over nese og munn for å hjelpe til å løsne opp, kanskje det er mulig å skaffe seg? Tror de bruker sånn på legevakten også hvis du stikker dit en tur.
Jøss, det har jeg aldri hørt om.. Skal undersøke det :) Takk :)

Hva heter den snapgruppen?:)

du må være medlem i fb-gruppen termin februar 2022 og søke opp innlegget det. Mener å huske at de kun godkjenner folk som kommenterte det innlegget først, for å unngå å få uvedkommende inne på snappen
Den er god. Takk for svar :)

Kan du dele linken til det pls.

Håper det gikk seg til med forkjølelsen?
Her gikk det mer på pustebesvær, så vi hadde luftambulanse i natt. På sykehuset fikk han medisin i forstøverapparat, og det likte han ikke. Nå måtte han jo ha det, men han kava seg veldig opp mens det stod på, så vær obs på at babyen kanskje ikke liker det og derfor blir tettere pga protester og kaving:nailbiting:

Håper det gikk seg til med forkjølelsen?
Her gikk det mer på pustebesvær, så vi hadde luftambulanse i natt. På sykehuset fikk han medisin i forstøverapparat, og det likte han ikke. Nå måtte han jo ha det, men han kava seg veldig opp mens det stod på, så vær obs på at babyen kanskje ikke liker det og derfor blir tettere pga protester og kaving:nailbiting:

Oi, det høres skummelt ut. Storebror kom hjem med snørr og hoste på fredag, og nå er lille i gang med tett nese, host og noe slimgulp. Jeg har sovet så dårlig i natt og blir så fortvilet når baby ikke er helt i form... Ingen feber her, men tror jeg prøver med paracet til kvelden hvis han ikke sover godt ila dagen. Bruker nesesug og dråper, men prøver å begrense for å unngå overstimulering av slimhinnene men .. ugh! Spedbarn skulle vært immune mot sykdom.

Jeg var aldri bekymret for han, synes bare det høres vondt og slitsomt ut. Var derfor lite stresset, og ser på hele greia som et for sikkerhets skyld opplegg. Og er veldig glad for det flotte helsevesenet vi har her❤️
Synes også at det burde være et krav til at barna må være i stand til å puste med munnen og kremte når det er litt slim i halsen før de skulle få lov til å bli syke!

Hehe, denne tråden startet jeg for en mnd siden ser jeg… Og nå er han jammen syk på samme måte igjen:shifty:
Hadde 40,2 i feber i natt.. Hoster og tett nese, grinete som bare det :arghh:
Gir nå 125mg Paracet stikkpiller, men det hjelper jo ikke på hoste og tett nese…
Jaja, blir nok til at jeg er hjemme med han i morgen… Livet:joyful:

Hehe, denne tråden startet jeg for en mnd siden ser jeg… Og nå er han jammen syk på samme måte igjen:shifty:
Hadde 40,2 i feber i natt.. Hoster og tett nese, grinete som bare det :arghh:
Gir nå 125mg Paracet stikkpiller, men det hjelper jo ikke på hoste og tett nese…
Jaja, blir nok til at jeg er hjemme med han i morgen… Livet:joyful:
Stakkars liten! Jeg burde nok vært hjemme med min også, men var det ikke. Vi trakk oss bort fra folkemengden da, men han ble nok overtrøtt likevel…

Lille mini hos deg er også syk? Melius er kvitt feberen nå, men hoster, er hes og veldig tett i nesa :(
Ja, forkjølet. Pga veldig anstrengt pust hadde vi luftambulanse til sykehuset og derfor en slitsom natt og påfølgende dag 16.mai. Mye bedre nå heldigvis, men er fortsatt litt surklete og hoster. Ikke noe i nesa i denne omgangen.

Her har jeg akkurat stoppet å gi KV Paracet etter at han fikk corona i søndags. Fytti så slitsomt, faren heilt sengeliggende å selvsagt nær døden (på manna måte da), baby som var veldig dårlig med feber og vondt i hals/øre/hode, hoste og hes. X-antall med telefoner til legevakten og FaceTime legesjekker…så blir jeg dårlig og storesøster. Herlighet :p
Nå har jeg endelig babyen fri fra Paracet og han har begynt å likne på seg selv igjen, det er jammen hardt mens det står på :-S

Back
Topp