Forhøyet Prolaktin - noen andre???

Bindestrek

Blir kjent med forumet
Hei!
Min mann og jeg har prøvd å bli gravide siden august 2016.
Jeg sluttet på p-piller i midten av juni 2016 og hadde ustabil syklus og sist menstruasjon var 6.september 2016.
Jeg var hos lege i midten på november og hun sa jeg burde prøve å slappe av, være tålmodig og komme igjen i april om mensen ikke var kommet tilbake.
Mensen kom ikke og jeg var hos legen for ei uke siden. Ble undersøkt og alt såg fint ut som hun kunne se i hvert fall.
Tok mange blødprøver og i dag fikk jeg brev i posten fra legen hvor det sto: 'Prøvene du tok var normale bortsett fra prolaktin som var forhøyet. Jeg har derfor skrevet en henvisning til kvinneklinikken for videre utredning.'
Jeg har prøvd å lest litt nå om dette og synes det høres veldig avansert ut.
Jeg har i over ett år hatt mye hvit væske som kommer ut av brystene, men har lest på nettet og prøvd å slappet av og tenkt at det er normalt?!
Er utrolig lei av å vente og ikke vite om jeg kan bli gravid eller ei.
Dette sliter sånn på psyken da vi er så babysyke.. :(
Noen som har opplevd det sammen som ønsker å dele sin erfaring?
-A

Hei!
Min mann og jeg har prøvd å bli gravide siden august 2016.
Jeg sluttet på p-piller i midten av juni 2016 og hadde ustabil syklus og sist menstruasjon var 6.september 2016.
Jeg var hos lege i midten på november og hun sa jeg burde prøve å slappe av, være tålmodig og komme igjen i april om mensen ikke var kommet tilbake.
Mensen kom ikke og jeg var hos legen for ei uke siden. Ble undersøkt og alt såg fint ut som hun kunne se i hvert fall.
Tok mange blødprøver og i dag fikk jeg brev i posten fra legen hvor det sto: 'Prøvene du tok var normale bortsett fra prolaktin som var forhøyet. Jeg har derfor skrevet en henvisning til kvinneklinikken for videre utredning.'
Jeg har prøvd å lest litt nå om dette og synes det høres veldig avansert ut.
Jeg har i over ett år hatt mye hvit væske som kommer ut av brystene, men har lest på nettet og prøvd å slappet av og tenkt at det er normalt?!
Er utrolig lei av å vente og ikke vite om jeg kan bli gravid eller ei.
Dette sliter sånn på psyken da vi er så babysyke.. :(
Noen som har opplevd det sammen som ønsker å dele sin erfaring?
-A
Hei.

Jeg har dessverre ingen erfaringer med akkurat deres problem. Men ville bare kaste inn en melding å si jeg føler så med dere [emoji26] har selv vært prøver siden februar 2016. Har PCOS og er overvektig,så er der vi sliter... Men dette er psykisk tungt uansett! Var en liten tur i byen i stad, og så jo fine gravidmager og barnevogner overalt!
Vet ikke om dette var noe trøst jeg... Men vi er i hvert fall flere [emoji173] Synes selv det er veldig godt å snakke litt med jentene her inne [emoji4]

Ønsker dere masse lykke til og håper det klaffer for dere så fort som mulig![emoji173]

Hei! Jeg har ikke opplevd det samme som deg, men vet litt om det. Vet ikke helt hva du har lest nå men det er nok sannsynlig at høyt prolaktin er årsaken til både at du ikke har menstruasjon og at det kommer væske fra brystene. Utredningen du skal til vil prøve å finne ut hvorfor prolaktin er høy, det kan være flere årsaker (som du sikkert har lest). Det er jo ikke noe gøy, særlig når man er utålmodig på å bli gravid, men det fine er at de aller aller fleste blir bra av behandling, som oftest medisiner. Da vil menstruasjonen/eggløsning komme tilbake, slik at du kan bli gravid.
Håper du får utredning raskt slik at du finner ut av dette og får hjelp! Masse lykke til, og stor klem til deg :Heartred

Har ingen personlig erfaring med forhøyet prolaktin, men husker ei venninne hadde det for noen år siden og at det var årsaken til at hun ikke ble gravid. Hun fikk noe medisiner for å få senket nivået og ble gravid etter det. Hun hadde forøvrig ikke noe væske fra brystene.

Da jeg tok min første blodprøve hos fastlegen, fikk jeg også påvist litt forhøyet prolaktin. Måtte ta en kontrollprøve, og denne skulle tas så tidlig om morgenen som mulig, da nivået på prolaktin stiger naturlig ila. dagen. Den neste prøven var normal.

Ved utredningen for HA i vår, fikk jeg igjen påvist forhøyet prolaktin. Tok en ny kontrollprøve, som var normal. Gynekologen sa at denne kunne være forhøyet nå og da, pga. stress, lite søvn osv. De reagerer ikke på én forhøyet prøve, kun hvis kontrollprøven viser det samme resultatet.

Kanskje du kan ta en ny prøve, for å se om verdien fortsatt er for høy? Lykke til videre! :)

Back
Topp