Forhøyet FSH - hva betyr det i praksis?

Mindel

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Junilykke 2022
Jeg var så dum å ta en slik selvtest for FSH, den skulle være negativ, men den er svak positiv. Dvs at nivået er høyere enn det skal, ca 15-20. Forstår det slik at det er høyere enn det skal være, men ikke skyhøyt. Men disse testene kan tas når som helst i syklusen (tester i urin), i blod skal den jo tas tidlig i syklusen. Jeg tok min på dag seks i syklusen.

Men hva vil det egentlig si for fruktbarheten? Sier den noe annet enn at kroppen må bruke litt "krefter" for å modne og slippe egg? Så lenge jeg har eggløsning så fungerer det vel? Eller kan eggene jeg slipper være umodne?


Og siste spørsmål, hva kan en evt gynekolog hjelpe til med mtp det? Finnes det noe som hjelper når FSH er høyt? Kvier meg litt for gynekolog da jeg er oppi åra og har flere barn fra før, er redd for å bli ledd av, rett og slett..
 
Jeg var så dum å ta en slik selvtest for FSH, den skulle være negativ, men den er svak positiv. Dvs at nivået er høyere enn det skal, ca 15-20. Forstår det slik at det er høyere enn det skal være, men ikke skyhøyt. Men disse testene kan tas når som helst i syklusen (tester i urin), i blod skal den jo tas tidlig i syklusen. Jeg tok min på dag seks i syklusen.

Men hva vil det egentlig si for fruktbarheten? Sier den noe annet enn at kroppen må bruke litt "krefter" for å modne og slippe egg? Så lenge jeg har eggløsning så fungerer det vel? Eller kan eggene jeg slipper være umodne?


Og siste spørsmål, hva kan en evt gynekolog hjelpe til med mtp det? Finnes det noe som hjelper når FSH er høyt? Kvier meg litt for gynekolog da jeg er oppi åra og har flere barn fra før, er redd for å bli ledd av, rett og slett..
Aner ikke svar på spørsmålet ditt, men vær forsiktig med å stole på selvtester :nailbiting:
Vi kjøpte selvtest for sædanalyse og resultatet viste at alt var helt dødt…. Testet nå nylig på Aleris i forbindelse med henvisning til IVF og den prøven var helt normal, ingenting i veien med svømmerne:happy119 Jeg kommer aldri til å kjøpe noen form for selvtest igjen, så mye unødvendig tid jeg brukte på bekymringer helt uten grunn :)
 
Ja, jeg prøver å ta det med en klype salt. Samtidig et jeg 39(40) år :depressed: Så ikke usannsynlig.. Men takk for erfaringen!! Så fælt at dere måtte gå å tro det ikke var liv :shy:
 
FSH skal vel heller ikke tolkes alene, men ses på sammen med LH, Prolaktin, Østradiol og AMH.
Mtp. alderen din og at du kanskje følte behovet for å teste, så ville jeg tatt kontakt med en gynekolog bare for å få sjekket/bekreftet/utelukket om det er utfordringer med fruktbarheten din.
 
Syns heller du skal ta blodprøve så du får riktig svar. Slik jeg har forstått det så sier den noe om kvaliteten på eggene. Og indikerer hvor man ligger an ifht overgangsalder
 
Back
Topp