Forhøyet anti-TPO. erfaringer?

Maaadde

Forelsket i forumet
Mailykken 2025
Hei jeg blir nå endelig utredet etter noen spontanaborter/ma. Hjerte har banket, alt har sett fint ut så har det gått galt. Gynekologen hadde nå fått svar på første blodprøven vi kunne ta med en gang som visste forhøyet anti-tpo. Han ba meg bestille time til lege for å drøfte dette, og at jeg deretter skulle muligens få medisiner så fort jeg er gravid. Jeg har fint stoffskifte, men han sa at anti-tpo kunne være årsak til at mister. Noen med erfaringer rundt dette?

Hei jeg blir nå endelig utredet etter noen spontanaborter/ma. Hjerte har banket, alt har sett fint ut så har det gått galt. Gynekologen hadde nå fått svar på første blodprøven vi kunne ta med en gang som visste forhøyet anti-tpo. Han ba meg bestille time til lege for å drøfte dette, og at jeg deretter skulle muligens få medisiner så fort jeg er gravid. Jeg har fint stoffskifte, men han sa at anti-tpo kunne være årsak til at mister. Noen med erfaringer rundt dette?
❤️ Ingen erfaring, har du fått vite noe mer?

Jeg fikk (sky)høyt anti-TPO på 134, da eeferanseverdien er på under 100, da jeg hadde høyt stoffskifte. Kan det hende at du har et stoffskifteproblem?

Jeg fikk (sky)høyt anti-TPO på 134, da eeferanseverdien er på under 100, da jeg hadde høyt stoffskifte. Kan det hende at du har et stoffskifteproblem?
Min anti-tpo er på 1300 som er høyeste målingen de tar, så vet ikke hvor mye over den egentlig er. Men ikke noe problemer med stoffskifte, bare større sannsynlighet for at jeg får det tydeligvis. :arghh:

Har tatt sånn spesielle prøver. Vært gravid 6 ganger totalt. Og har kun 2 levende barn .mistet i MA uke 16 i fjor. Ingen feil ble funnet. Det er rett og slett uheldig uflaks

Jeg fikk påvist hashimotos/autoimmun stoffskiftesykdom etter nærmere et års prøving, ble oppdaget i forbindelse med fertilitetsutredning. Gjentatte stoffskifteprøver hadde vært helt fine helt til de plutselig ikke var det lenger og da sjekket de også anti-TPO som var >1300. Sannsynligvis har det vært slik lenge men aldri blitt oppdaget. Anti-TPO kan gjøre det vanskeligere å bli gravid og øke risiko for bl.a. spontanabort, ifølge flere studier. Men leger er likevel ikke så opptatt av det så lenge stoffskiftet er velregulert. Jeg måtte overtale fastlegen til å i det hele tatt monitorere det innimellom. Har nå klart å redusere til under 400 på seks måneder ved å kutte ut gluten, spent på å se om det har effekt på fertilitet (skal straks ha IVF).

Back
Topp