Forhøya bt uke 40

Majasl

Betatt av forumet
Var hos jm i dag og fekk bt på 150/105 blei sendt på sjukehuset. Der tok dei bt 140/95, blei sendt heim. Men at eg skal på bt kontroll i morgo hjå fastlege, lege på sjukehuset sa at viss da var over 150/100 burde eg på medisin. Sist svangerskap hadde eg hypertensjon, UTEN medisinering frå veke 36... Bør eg sei ok til medisin? Kjenne eg ikkje har lyst til det så langt ut i svangerskapet.
 
Var hos jm i dag og fekk bt på 150/105 blei sendt på sjukehuset. Der tok dei bt 140/95, blei sendt heim. Men at eg skal på bt kontroll i morgo hjå fastlege, lege på sjukehuset sa at viss da var over 150/100 burde eg på medisin. Sist svangerskap hadde eg hypertensjon, UTEN medisinering frå veke 36... Bør eg sei ok til medisin? Kjenne eg ikkje har lyst til det så langt ut i svangerskapet.
Jeg gikk på medisin fra uke 35, tror jeg det var... Medisinen er helt ufarlig for baby, men høyt blodtrykk kan være ufarlig for både mor og baby. Jeg ble likevel litt plaget med hodepine og tett nese, men det var litt delte meninger om det var blodtrykket eller medisinen som ga meg hodepine. Medisinen hadde god effekt på blodtrykket mitt til de siste par ukene. Jeg ble innlagt en natt på føden når jeg var 37+5 og igjen dagen før jeg fødte (baby kom 39+1). Begge gangene jeg var innlagt ble det snakk om både igangsetting og øking av medisinen. Jeg tror jeg hadde blitt satt igang siste gangen om fødselen ikke hadde startet av seg selv. Lite poeng i å starte opp/øke på med medisiner når man uansett er til termin. Du kan jo høre om det ikke er bedre å bare bli satt igang når du uansett er kommet til uke 40? Hvertfall om du kanskje er moden og klar...?
 
Jeg har stått på BT-medisin siden jeg var 10uker på vei. Forstår veldig godt at du er skeptisk til medisiner når du er gravid, men de medisinene de gir deg er ufarlige i forhold til det å være gravid. Så medisinen i seg selv tror jeg ikke du skal være bekymret for, den er godt utprøvd å vi er mange som har måttet stå på blodtrykksmedisin sent i svangerskapet. Men tenker de virkelig å medisinere deg så sent i svangerskapet fremfor å sette deg i gang? Tror jeg ville spurt om de ikke så det som en mulighet å starte fødselen i stede for å medisinere deg når du alikevel er kommet nesten til målet. Lykke til!
 
Back
Topp