Foreldrestipend og student

AnnePanne96

Glad i forumet
Oktoberfest 2024 ❤️
:happy: Fant lite oppdatert eller aktuell informasjon når jeg søkte i forumet.

Jeg er fulltidsansatt, samtidig som jeg tar en master på deltid. Har skjønt at jeg kan kombinere både foreldrepenger med foreldrestipend, MEN: Jeg skjønner ikke om jeg kan søke fullt basislån på 140.000 eller må ta utgangspunkt i at jeg kun får halvparten fordi jeg i utgangspunktet er deltidsstudent? :angelic:

Tenkte å høre her, før jeg kontakter Lånekassen hehe. Foreldrestipend er isåfall en fin inntekt å ha sammen med kontantstøtte hvis vi ønsker å strekke permisjonen.

Du får det samme i foreldrestipend som du ville fått i lån, men alt blir stipend. Men hvis du feks er 50 % student får du bare for 50 %, ikke det samme som fulltidsatudentene.

Du får det samme i foreldrestipend som du ville fått i lån, men alt blir stipend. Men hvis du feks er 50 % student får du bare for 50 %, ikke det samme som fulltidsatudentene.
Skjønner :) Kunne egentlig økt progresjonen til 100% , men usikker på om det anses som å utnytte systemet. Uansett fint å få halvt foreldrestipend :happy:

Skjønner :) Kunne egentlig økt progresjonen til 100% , men usikker på om det anses som å utnytte systemet. Uansett fint å få halvt foreldrestipend :happy:
Foreldrestipendet beregnes ut i fra hva du hadde utbetalt de siste fire månedene før du gikk i permisjon, så så lenge du rekker å øke det hele den perioden er det et alternativ :)

Foreldrestipendet beregnes ut i fra hva du hadde utbetalt de siste fire månedene før du gikk i permisjon, så så lenge du rekker å øke det hele den perioden er det et alternativ :)
Jeg har ikke hatt basislån eller stipend de første 2 årene av masteren, for å spare år med rett til støtte fra Lånekassen i tilfelle vi ble gravid underveis i studiet :nailbiting:

Etter litt googling fant jeg fra Lånekassen: «Du må også ha vært i en utdanning som gir rett til støtte fra Lånekassen i minst fire måneder før fødselen».

Tolker ikke det som at jeg må ha hatt utbetaling fra Lånekassen fire måneder før permisjon :)

Jeg har ikke hatt basislån eller stipend de første 2 årene av masteren, for å spare år med rett til støtte fra Lånekassen i tilfelle vi ble gravid underveis i studiet :nailbiting:

Etter litt googling fant jeg fra Lånekassen: «Du må også ha vært i en utdanning som gir rett til støtte fra Lånekassen i minst fire måneder før fødselen».

Tolker ikke det som at jeg må ha hatt utbetaling fra Lånekassen fire måneder før permisjon :)

Tror ikke du må ha hatt utbetaling nei, men de beregner ut i fra studiebelastningen du har hatt de siste fire månedene, og du får utbetalt det du ville fått utbetalt i tråd med det før du får babyen :)

Nei, det står at du må ha vært i en utdanning minst 4 måneder før fødsel, og at denne utdanningen må ha gitt rett på støtte fra Lånekassen (fordi det ikke er alle utdanninger som gir rett til det). Slik leser jeg det ihvertfall :happy:

Takk for svar dere :love2

Tolker det samme som @Endelig_babylykke . Har gått på masteren i to år, og har kun 2 fag igjen før selve skrivingen så får bare sjekke med Lånekassen.

Takk for svarene begge to :happy: Rakk å søke fullt stipend og lån i dag på fristen 15.mars, sånn at jeg får maksimalt foreldrestipend for deltidsutdanning til høsten.

Takk for svarene begge to :happy: Rakk å søke fullt stipend og lån i dag på fristen 15.mars, sånn at jeg får maksimalt foreldrestipend for deltidsutdanning til høsten.
Til info så behøver man ikke ha noe utbetalt fra Lånekassen, som jeg gjorde, for å ha opptjening til foreldrestipend. Så der fikk jeg litt ekstra lån unødvendig hos Lånekassen :laughing002

Vedlegg

• IMG_0340.png
    IMG_0340.png
    237,7 KB · Visninger: 23
Og hva kan du få? Du skal søke maksimalt lån og lån som kan bli stipend. For skoleåret 2024/2025 er det 68.950kr . Free money, yay :dance008

Fikk innvilget forleden dag. Penger som går rett på mini sin sparekonto. Hurra :D

Back
Topp