Foreldrestipend lånekassen

Bkno6456482

Andre møte med forumet
Jeg lurer på noe i forhold til foreldrestipend.
Jeg har vært fulltidsstudent det siste året ved høgskolen i molde. Jeg har i utgangspunktet to eksamener nå på mai som er på til sammen 30 studiepoeng. Har termin 15. Mai, så trolig blir det vanskelig å få tatt disse to. Har snakket med skolen slik at jeg har fått bekreftelse på å få tatt disse som utsatt eksamen på desember dette året på den ene, å januar 2018 på den andre.
Hvordan stiller det seg med foreldrepenger da?
Er jeg fulltidsstudent til høsten? Slik at jeg har krav på fullt stipend+lån, som da blir omgjort til foreldrestipend?

For å få det må skolen bekrefte at du har studieplass det året du søker foreldrestipend for. Hvis du er meldt opp til faget på nytt, så har du nok studieplass, om du kun er meldt opp til eksamen har du ikke det

Ring Lånekassen og spør! Det går fort å få svar fra dem. Myyye lettere enn å spørre her [emoji6]

Jeg snakket med lånekassen om det. Det hørtes ut som at det skulle være i orden.
For da sa jeg at jeg måtte utsette eksamene pga. termin. Så nå får jeg gå opp til utsatt eksamen.
Blir det annerledes hvis jeg tar permisjon fra studiet fram til våren igjen da? å melder meg opp på nytt på disse to fagene?
Da må jeg vell levere alle innleveringsoppgaver på nytt også?:/

Hadde du egentlig tenkt å bare ta permisjon frem til høsten nå i år, også fortsette da?
Eller er du ferdig nå, eller skal du begynne igjen på høsten neste år?
For om du er ferdig nå, men bare mangler to eksamener, som du skal ta igjen senere, er du jo på en måte ikke som student å regne og får ikke lån eller stipend hverken frem til desember eller til våren.
Hvis du skal ta opp hele faget kan du få det, men det er jo ikke nødvendig når du bare mangler eksamenene.

Hei!

Jeg går siste året på barnehagelærerutdanningen, og venter en gutt med termin 31 mai.

Jeg har gjort det slik at jeg fullfører undervisning/studiekrav denne våren. Så prøver jeg og ta de eksamener jeg klarer(viss de viser seg jeg ikke klarer møte opp til eksamen/føder før tiden leverer jeg bare en bekreftelse fra lege, og får ta eksamenene igjen til høsten/ neste vår uten å miste et forsøk) Har også en eksamen jeg vet jeg ikke kan ta, som jeg må ta til neste vår uansett.

Jeg har ordnet det slik med skolen at jeg går i permisjon 10 mai(3 uker før termin) - 1.januar 2018 fra studiet. Jeg blir da meldt opp som student igjen 1 januar 2018 og betaler semesteravgift, men slipper å møte opp til undervisning og levere oppgaver siden jeg fullførte dette i år. Så tar jeg de eksamenene jeg må ta igjen da. På denne måten får jeg rett til foreldrepenger i permisjonstiden.

Når barnet er født sender jeg en søknad om foreldrepenger til lånekassen, der jeg legger ved bekreftelse på permisjon fra studiet og at barnet er født osv. (Ligger skjema på lånekassen sine sider).

Håper det var et greit svar!

Hei!

Jeg går siste året på barnehagelærerutdanningen, og venter en gutt med termin 31 mai.

Jeg har gjort det slik at jeg fullfører undervisning/studiekrav denne våren. Så prøver jeg og ta de eksamener jeg klarer(viss de viser seg jeg ikke klarer møte opp til eksamen/føder før tiden leverer jeg bare en bekreftelse fra lege, og får ta eksamenene igjen til høsten/ neste vår uten å miste et forsøk) Har også en eksamen jeg vet jeg ikke kan ta, som jeg må ta til neste vår uansett.

Jeg har ordnet det slik med skolen at jeg går i permisjon 10 mai(3 uker før termin) - 1.januar 2018 fra studiet. Jeg blir da meldt opp som student igjen 1 januar 2018 og betaler semesteravgift, men slipper å møte opp til undervisning og levere oppgaver siden jeg fullførte dette i år. Så tar jeg de eksamenene jeg må ta igjen da. På denne måten får jeg rett til foreldrepenger i permisjonstiden.

Når barnet er født sender jeg en søknad om foreldrepenger til lånekassen, der jeg legger ved bekreftelse på permisjon fra studiet og at barnet er født osv. (Ligger skjema på lånekassen sine sider).

Så du tar ikke opp en studieplass for noen andre i denne perioden selv om du er meldt opp som student, eller?
(Lurer fordi en av mine medstudenter har samme utfordring.)

Hei!

Ja, jeg er i akkurat samme situasjon som deg, men jeg vurderer å ta eksamene på desember/januar i stedet for til våren 2018 igjen. Spiller det norn rolle?
Jeg har krav på foreldrepenger fra august-desember?
Søker du da fullt stipend for semesteret nå til høsten? Som da blir gjort om til foreldrestipend eller?

På lånekassen sine sider for foreldrestipend står det godt forklart hvilke krav som stilles for å ha rett på foreldrestipend.. Feks står det:

"For å kunne få foreldrestipend må du enten være i utdanning, ha permisjon fra en utdanning eller ha reservert en studieplass."

Så viss du er ferdig nå, og kun mangler et par eksamener, som du skal ta igjen senere. Tror jeg ikke du har rett på foreldrestipend. Siden du ikke har permisjon fra studie eller en reservert studieplass. Det er derfor jeg har søkt om permisjon fra studiet og melder meg opp som student igjen 1.januar 2018. Jeg tenkte også i høst at jeg fullførte alt og kun utsette eksamen, men studiekonsulent rådet meg til å søke permisjon fra studie for å ha rett på foreldrestipend.

Jeg søker om vanlig stipend og lån og tillegg sender inn en søknad om foreldrestipend når barnet er født. Jeg får da støtte fra mai/juni2017 til far skal ut i permisjon i mars/april2018. Som blir gjort om til foreldrestipend ja.

Dette pga krav: "Din ektefelle/samboer kan ikke samtidig motta foreldrepenger fra Nav."

"Hvis de 49 ukene du kan få foreldrestipend treffer på sommerferien, får du også foreldrestipend om sommeren."

Veldig avanserte greier, mye og sette seg inn i. Men anbefaler deg og snakke med studiekonsulent på ditt studie og tillegg høre med lånekassen.

Anbefaler uansett å ha så lang tid hjemme med barnet som mulig, både fordi ting kan skje som gjør at studier er det siste du orker, men også fordi tiden hjemme med barnet er så verdifull, og den kan man ikke ta opp igjen. ;)

På lånekassen sine sider for foreldrestipend står det godt forklart hvilke krav som stilles for å ha rett på foreldrestipend.. Feks står det:

"For å kunne få foreldrestipend må du enten være i utdanning, ha permisjon fra en utdanning eller ha reservert en studieplass."

Så viss du er ferdig nå, og kun mangler et par eksamener, som du skal ta igjen senere. Tror jeg ikke du har rett på foreldrestipend. Siden du ikke har permisjon fra studie eller en reservert studieplass. Det er derfor jeg har søkt om permisjon fra studiet og melder meg opp som student igjen 1.januar 2018. Jeg tenkte også i høst at jeg fullførte alt og kun utsette eksamen, men studiekonsulent rådet meg til å søke permisjon fra studie for å ha rett på foreldrestipend.

Jeg søker om vanlig stipend og lån og tillegg sender inn en søknad om foreldrestipend når barnet er født. Jeg får da støtte fra mai/juni2017 til far skal ut i permisjon i mars/april2018. Som blir gjort om til foreldrestipend ja.

Dette pga krav: "Din ektefelle/samboer kan ikke samtidig motta foreldrepenger fra Nav."

"Hvis de 49 ukene du kan få foreldrestipend treffer på sommerferien, får du også foreldrestipend om sommeren."

Veldig avanserte greier, mye og sette seg inn i. Men anbefaler deg og snakke med studiekonsulent på ditt studie og tillegg høre med lånekassen.

Ja, må si dette er veldig avansert.
Jeg skal kontakte studieveileder nå på tirsdag for å høre. Men det er vel ikke for sent å søke permisjon enda?
Jeg er jo også ferdig med alle innleveringskrav på disse to fagene, så mangler bare å fullføre eksamen. Men du melder deg opp til faget på nytt til vårsemesteret 2018 da? Så møter du bare til eksamen om jeg forstod det riktig?

Jeg skal kontakte studieveileder nå på tirsdag for å høre. Men det er vel ikke for sent å søke permisjon enda?
Jeg er jo også ferdig med alle innleveringskrav på disse to fagene, så mangler bare å fullføre eksamen. Men du melder deg opp til faget på nytt til vårsemesteret 2018 da? Så møter du bare til eksamen om jeg forstod det riktig?

Usikker på om det er for sent å søke permisjon.

Ja. Blir oppmeldt til faget på nytt vårsemester 2018, så møter jeg bare til eksamen :-)

Fant dette på lånekassen sine sider:

"Får du barn i sommerferien etter at du er ferdig med utdanningen din, kan du få foreldrestipend fram til 14.08."

Så du har jo en mulighet her også med å få foreldrestipend fra mai/juni-august :-)

Back
Topp