Foreldresamtalen for vesla+spørsmål

*Kolibri*

Forumet er livet
Jeg syns det er utrolig hvordan de små utvikler seg fra hvert halvår! Ser det jo som ped.leder..men som forelder blir det så mye tydeligere på en helt annen og personlig måte[:)]

Vesla får skryt høyt opp i himmelen[:D] hun er visst veldig smart[8|] [:D], empatisk, ligger langt forran når det gjelder språk(selv om slapp munnmototrikk mener jeg, dette hadde ikke bhg lagt merke til[8|]), inkluderende, leker med alle, motorisk, hun er visst den eneste som ikke klager over å måtte gå selv på tur, hun holder samlingsstund for de andre barna hvor hun imiterer de voksne og forteller eventyr[:D]hun er den eneste på avd som intresserer seg for bokstaver, setter dem sammen eller intresserer seg for tall og legger dem sammen.

Det eneste bhg lurte på og hadde som mål å jobbe med var matinntaket hennes, de er uenige i personalgruppen hvor mye vekt de skal legge på at hun skal spise av matpakken sin før hun f.eks får frukt til 15-måltidet. Jeg har etter samtale med hs, bedt bhg om å motivere henne til å spise mer i bhg. Hun kunne tidligere gå en hel dag uten å spise, nå spiser hun og hun er et helt nytt menneske.
Hvor syns dere grensen går til å "pushe" barn til å spise? Hvor mye skal man presse dem, lage avtaler, motivere osv? Jeg vet jo hva jeg mener, men de i bhg er ikke enige med hverandre.

Gratulerer med en smarting [:D][8D] Så bra at de er så fornøyd med utviklingen hennes, det er jo godt å høre det fra andre selv om man ser mye av det selv [;)]

Ang det med spising så er det kjempevanskelig, jeg er ikke for å presse som du sier, men noen ganger så sier jeg til Sofie at hun må spise f.eks 4 biter også får hun yoghurt etterpå. Enkelte ganger vil hun ikke ha noe middag og jeg vet hun ikke har spist på lenge, så da "lurer" jeg henne litt med å gi en belønning etterpå.
Det funker bra her og selv om 4 biter ikke er masse er det bedre enn ingenting og rett på yoghurt, vil jo ikke lære henne at hun får noe annet heller hvis ikke hun spiser.

Så herlig med positiv feedback fra barnehagen! Man blir jo kjempestolt![:D]

Jeg synes ikke man skal presse barnet til å spise. Men har hun vanskelig for å få i seg mat må man kanskje gjøre det.
Lucas sier noen ganger "jeg er mett" etter et par gafler, og da sier jeg/vi "ok, greit det" mens vi fortsetter å spise.
Før vi vet ordet av det spiser han igjen. "Jeg er mett nå!" sier han igjen..."ok,greit det", sier vi fremdeles og han spiser videre.
Om det er for å teste grensene vet jeg ikke, men han er jo tydeligvis ikke mett siden han fortsetter å spise!

Feks vil han IKKE ha frokost her før barnehagen. Men når han kommer ned i barnehagen løøøøper han til frokostbordet.
Har ikke så mye råd å gi, men er snuppa di ok og vekta ok, og siden hun spiser masse i barnehagen, ville jeg ikke lagt ALT for mye i det.
[:)]

Ja jeg tror de er uenige i om hun skal få bestemme selv om hun vil ha matpakken sin eller bare spise frukt. De serverer matpakken først, så fruktfat med oppskåret frukt etterpå.
Poenget er at i fjor, frem til høsten nå hvor jeg har tatt opp at de må motivere mer ved matbordet, kunne hun spise en bit av et knekkebrød, så en bit av lunsj kl 11, så ingenting av matpakken kl 15 men en del frukt. Og da vi hentet henne virket hun fornøyd helt til hun kom hjem, da er det jo bare gråt og helvete fordi hun er utslitt og "utsultet". Hun sov dårlig om natten og.

Jeg fikk beskjed fra hs om at hun måtte ha i seg mer mat, og at jeg måtte ta dette opp med bhg.

Etter at de pusher mer på den nye avd får jeg hjem en blid jente som faktisk orker å snakke med oss uten tårer..men samtidig liker jeg ikke mas ved matbordet. Vil ha en god stemning som jgør at hun kan tenke positivt om mat.

Nå er det snakk om hun skal ha en avtale om å spise en halv skive brød(som hs mener at hun skal ha i seg) for å få frukt. Hvis hun ikke spiser dette blir det ikke frukt på henne..

Vet du samme problemet har jeg med lillemann, han spiser bare puslebiter av brødet, eller kun pålegget [&o]
Han har ikke gått opp i vekt på lenge, den har stagnert, og han strekker seg, så han ser rett og slett myyye tynnere ut... Om han får nok næring vet jeg ikke, men presser han ikke...

Her driver jeg å løper etter han med skiva, når han stikker av fra matbordet, så har masse unoter vi må skjerpe inn ja [8D]

Skal å samtale i bhg nå i nov engang, skal høre med dem da hvordan han spiser i bhg... altså, jeg vet jo at han spiser godt, men litt om rutiner og hvordan måltidene fungerer i sin helhet for og med Niko...[;)]

Kva med å lage matpakken delt i tre måltid? At du snakker positivt om matpakken og at det er akkurat passe mengde mat slik at ho får sjansen til å føla meistring og faktisk eta opp matpakken sin?

Har iallefall vore effektivt på andre barn dette med å minske såpass at dei for ein gongs skyld klarar ete opp maten sin.

ORIGINAL: *Eternal*

Så herlig med positiv feedback fra barnehagen! Man blir jo kjempestolt![:D]

Jeg synes ikke man skal presse barnet til å spise. Men har hun vanskelig for å få i seg mat må man kanskje gjøre det.
Lucas sier noen ganger "jeg er mett" etter et par gafler, og da sier jeg/vi "ok, greit det" mens vi fortsetter å spise.
Før vi vet ordet av det spiser han igjen. "Jeg er mett nå!" sier han igjen..."ok,greit det", sier vi fremdeles og han spiser videre.
Om det er for å teste grensene vet jeg ikke, men han er jo tydeligvis ikke mett siden han fortsetter å spise!

Feks vil han IKKE ha frokost her før barnehagen. Men når han kommer ned i barnehagen løøøøper han til frokostbordet.
Har ikke så mye råd å gi, men er snuppa di ok og vekta ok, og siden hun spiser masse i barnehagen, ville jeg ikke lagt ALT for mye i det.
[:)]

Har det ganske likt her også. Legger stor vekt på å ikke stresse det[:)]

De gangene vesla bare vil spise "god"bitene - dvs f.eks bare fetaost, men ikke resten av salaten og middagen så har vi begynt med å gi en, så må hun spise x antall biter av annen mat før hun får mer, da blir også fokuset mer over på at vi skal telle "en tomatbit" , "en - to kyllingbiter" osv Det fungerer veldig bra, her, men vi har jo ikke noe problem med at hun generelt ikke vil spise mat, hun er vel heller motsatt... [8D]

Kan det fungere for henne også? Og kanskje sette et mål for hvor mye som skal spises totalt av matpakka - f.eks en skive, minst en halv skive så kan hun få resten frukt.

Blir maten mer innbydende om hun får frukten oppå? F.eks skive med hvitost og eple?

Kan det være et forsøk å ikke gi henne mat før frukten - at hun må sitte uten matboks og vente på at de andre spiser sin mat før frukten kommer? Noen ganger så vil de jo ha det de ikke får... Og så kan hun kanskje få en halv skive om hun ber om mat?

Og, gratulerer med så mye flott feedback fra barnehagen! [:)] Har akkurat hatt samtale her også, og man blir jo ganske stolt av å høre så mye ros om barnet sitt.

Så koselige tilbakemeldinger da[:D][:D]

Hmm, ang denne maten tror jeg nok ikke at jeg har så mye råd og komme med, for her sliter vi MAX for å få i mini mat i det hele tatt, det har gått noe bedre den siste uken, men ikke bra nok.

Men her presser vi ikke, barnehagen har oppgave og fortelle meg hva han får i seg og vi følger masse med på det, før gikk han hele dagen i barnehagen uten noe som helst mat, og ikke no frokost heller[&o]
Men vi tilbyr og nå motiverer de mer i barnehagen, men ikke no press.
Til frukt får han matpakken sin og noen dager spiser han ikke en liten smule, mens andre dager kan han spise noen biter, men spiser godt med frukt da[:)]

Hjemme har jeg startet med en veldig uvane, men jeg måtte sette i gang med noe da han gikk dager uten noe som helst mat, jeg sitter og gir han mat mens vi enten snakker eller han ser på tv, for da blir ikke fokuset på mat men noe annet mens han spiser, og nå spiser han 1-2 skiver til kvelden og litt mindre til frokost.

Motiverer med å si at om han spiser 3 biter får han frukt eller yoghurt eller noe annet vi har avtalt[:)]

vi ser bedring, men lang vei igjen og gå.
han er så tynn at jeg kan telle ribbena hans mens han står rett opp og ned[&:]

Dette ble veldig langt, men håper dere finner ut av det og at snuppa di spiser mer etterhvert i barnehagen også, tror nok det kan være perioder i denne aldren, og om man ikke presser de no så går denne perioden over, mer mas jo mer lei blir di også av denne maten[:)]

Takk for mange gode svar[:)]

Håper de i bhg blir enige slik at de ihvertfall lager en avtale med vesla og ikke hun blir forvirret av det hele..

Back
Topp