Foreldresamtale

mariak

Glad i forumet
Ja, i dag har jeg vært på foreldresamtale i barnehagen, og sitter egentlig her med en trist følelse og klump i magen [&o] Jeg har hatt inntrykk av at Sondre har det kjempefint i bhg og trives godt med de andre ungene.. Og han har det jo sikkert supert, men det kom frem et par ting i samtalen jeg ikke var klar over... (han snakker jo veldig lite enda, og det er faren som leverer og henter og sånn sett har kontakt med bhg)
Jeg fikk i alle fall vite at Sondre ikke leker noe særlig med de andre barna, det går i parallell-lek, og han foretrekker å leke for seg selv eller holder seg sammen med de voksne. Det er ingen gutter på hans alder i avdelingen, og jentene leker jo med ting han ikke interesserer seg for. Ped.leder har en plan om at han skal få være mer sammen med gutter på sin alder på nabo-avdelingen, og det er jo veldig bra da...
Jeg kjenner bare jeg syns dette er så trist.. Både jeg og faren jobber full stilling, og det vi har av fritid er vi mest sammen bare oss tre. Vi er jo av og til sammen med venner med barn på hans alder, men så å si alle mine venninner har jenter, ellers er det jo mest besteforeldre og andre voksne han treffer utenom bhg...
Puuh, måtte bare skrive dette ned, noen som har lignende erfaringer og kan berolige meg? Er så redd for at han skal bli en "ensom ulv" som ikke trives sammen med andre barn [&o][X(]

Jeg er førskolelærer på småbarnsavdeling, og han er ikke alene om å ikke ha så mye språk eller å ikke leke så mye med andre barn enda....

Flere på hans alder i min bhg som ikke har kommet dit enda, så ikke så uvanlig [:)]

Så skal han vel på storbarnsavdeling til høsten? Da får han jo flere å leke med.

Og nå som det blir varmere er de jo mer ute, og kan være sammen med barn fra flere avdelinger.

Barnehagen bør jo passe på (så godt det går [:)]) å fordele barna etter kjønn og alder på avdelingene. Så det høres jo litt rart ut at på avd hans var det bare jenter i samme

alder, men det var flere gutter på den andre avd [8|]

Du skal se mye forandrer seg over sommeren, de pleier å bli så store da [:D]

skjønner du blir lei deg, men det er veldig vanlig at 2 åringen ikke leker sammen med andre barn, men heller paralell lek som du skriver.
Linus leker heller ikke med noen i bhg, men han hermer ofte etter de andre barna og leker på den måten sammen med de. (Linus har ingen språk i det hele tatt).

men så rart at de ikke har gutter på samme alder som han på avdelingen.

Tusen takk for svar! [:)] Det er 4 avdelinger i denne bhg, alle er 0-6 årsavdelinger, så han vil fortsette der. Det var en til gutt på hans alder der, og de var visstnok gode venner, men så ble han flyttet til naboavd. Det blir i alle fall spennende å se hvordan det går fremover. Det virker jo som han liker seg godt i bhg da, men jeg vil jo at han skal få venner! [:)]

Felix har en venn han leker fantastisk fint med, og en venn han leker med dersom den andre er i godt humør. Ellers går det bare i paralellek, eller han trenger en voksen for å arrangere leken. Jeg synes det er helt snålt å se hvordan han f.eks. kan stå på lekekjøkkenet i åpen barnehage og ignorere et annet barn som leker rett ved siden av. Akkurat som om han ikke ser at den andre eksisterer. Han trives fint med det selv, og sier etterpå at det har vært artig lek selv om han bare har ignorert det andre barnet. Kanskje Sondre også trives likevel?

Jeg synes forresten at det har hjulpet i det siste hvis jeg har foreslått måter han kan ta kontakt med andre barn på. Regner kanskje med at de i barnehagen kan hjelpe ham til å være med de andre i leken når han blir klar for det?

Felix gir totalt blaffen i om det er jenter eller gutter, han holder bare akkurat på å lære seg forskjell. De vi kjenner leker veldig likt.

Back
Topp