Foreldresamtale i bhg

Guest
Har et barn som i perioder er litt "over emosjonell".
Og har hatt en del uhell i bhg.

intro:
Smart unge, som har en litt tøff maske, men er veldig sensitiv.
bryr seg mye om hva andre venner gjør/sier, og er veldig nygsjerrig og redd for å gå glipp av noe.
Blir fort sint, gjerne av små bagateller pga. vært tålmodig over en lang stund, eller føler noe er urettferdig.. Bestemor og tante er likedan

Uhell - begynte med dette da barnet begynte i denne bhg. Som 5åring. Har hatt noen forstoppelser knyttet til mye uhell. og glemmer seg litt i lek.
Bestemor, Tante og Pappa var helt lik som liten.

Har sagt til meg hjemme:
Vil ikke på do i bhg.
I barnehagen har de åpne do'er. Altså ikke noe dodør, men alle sitter på rekke og rad.
Dette har h*n flere ganger nevnt som ubehagelig.
har også sagt at h*n har blitt lei seg når noen gutter har sagt at de skal "banke" h*n.- Selv om h*n er med på leken, og gjerne erter opp guttene å.
Har sagt at h*n ikke får lov i bhg og være sint, men må alltid avsted å "snakke med noen om det". Utrykker at det ikke er noe greit.
har også sagt at noen ganger når h*n må på do, så må h*n vente på tur (ute, for å gå inn). Fordi det er "dogrupper", så de i annen gruppe må bli ferdig på do før h*n kan inn på do.


På foreldresamtale var de 2 stk. og snakket kun om at de var bekymret. Og at jeg måtte observere i 2 uker fremmover for å finne en løsning.
Og at vi/de måtte finne ut av dette, osv.
Og spurte rett ut "Er du bekymret for barna dine".
Jeg ble litt målløs der inne, så fikk ikke helt ressonert før jeg kom hjem og hadde snakket med mamma, og hun ble også litt sånn målløs.
Og sa det at h*n er en kjempe smart og snilt barn som gjerne får med seg ting. Som f.eks familiære bekymringer og gjerne "kopierer" mine bekymringer i livet. Nysgjerrig og store ører og rask tankegang. Og at det er av og til tøft og ha et søsken som begynner å bli stort. Som ikke kan "bestemmes" over i like stor grad. Og føler ting er urettferdig i forhold til når lillesøskenet får "viljen sin", eller blir rettferdiggjort.

Litt overvelmende, men hvordan hadde dere tatt opp dette?

Bla. hadde barnet mitt skreket: Nei jeg vill ikke til hytta til bestemor".
en dag jeg hentet h*n, og sa at h*n måtte ha fri fra bhg 2 dager.
I ettertid i bilen fant jeg ut av at det var pga. uka før hadde h*n også fri, og da hadde de andre barna spilt teater. Og da trodde mitt barn at dette var en stor forestilling som foreldre og alt så på. Men det var ikke tilfelle og fikk forklart dette da, og da var det helt greit.
H*n er litt redd for å gå glipp av ting.

Hvordan hadde dere tatt dette opp videre?
hadde dere dratt til legen, eller helsesøster? eller virker det som barnehagen på en måte overdriver?
- for jeg fortalte litt av min versjon, og da avfeide de med at h*n hadde det bra i bhg, og det var ikke det.

Ikke quote!!
 
Hei!
Det virker som du har en oppvagt liten gutt som får med seg det meste av det som skjer rundt seg. Samtidig høres det ut som han er en sårbar gutt,- som lett kan bli lei seg og føle seg urettferdig behandlet. Selv om nok barnehagen er avhengig av å ha visse rutiner, så er det likevel viktig at de som jobber der er istand til å se det enkelte barnet. Barnehagens toalettrutiner kan ikke være til hinder for at barna kan få gå på do når de har behov.I mange tilfeller kan det være godt for barn å vite at de har en fast voksen som de kan henvende seg til når de har behov for hjelp. Jeg vil råde deg som mor til å få en primærkontakt i barnehagen for din sønn. Tenker også at det er viktig at personalet forklarer barna enkelt om de ulike rutinene. Det gjør det enklere å forstå hvorfor reglene er som de er. For at din sønns skal føle trygghet og bli forstått riktig, er det av helt avgjørende at dere som foreldre og barnehagepersonellet har en god dialog rundt sønnen din,- både om det som skjer i barnehagen og det som skjer hjemme. Jeg har stor tro på at dette kan løse seg på en god måte med et godt samarbeid. Lykke til! Beste hilsen Elin.
 
Back
Topp