foreldrerett og foreldreansvar

Snooki

Bosatt på Babyverden
Januarskatter 2015
Hvor går jeg for å få papirer på full foreldrerett?? Veit at man får papirer på 100% foreldreansvar hos en mekler, men foreldrett veit jeg ikke... noen som veit??

Eller er det det samma tro?

Er ikke noe som heter "foreldrerett", så vidt jeg vet - å ha foreldreansvaret alene er det nærmeste man kommer.
Samvær har ingenting med foreldreansvar å gjøre - far kan ha foreldreansvar uten samvær, eller samvær uten foreldreansvar.
Foreldreansvar dreier seg som kjent om retten til å bestemme trossamfunn, skoletype, pass, flytting utenlands, og hvem som skal få informasjon fra skole/barnehage/lege.

Far kan altså ha kontakt med barnet og ha en god samværsavtale uten å ha disse rettighetene.

ORIGINAL: Minerva

Er ikke noe som heter "foreldrerett", så vidt jeg vet - å ha foreldreansvaret alene er det nærmeste man kommer.
Samvær har ingenting med foreldreansvar å gjøre - far kan ha foreldreansvar uten samvær, eller samvær uten foreldreansvar.
Foreldreansvar dreier seg som kjent om retten til å bestemme trossamfunn, skoletype, pass, flytting utenlands, og hvem som skal få informasjon fra skole/barnehage/lege.

Far kan altså ha kontakt med barnet og ha en god samværsavtale uten å ha disse rettighetene.

Tenker mer sånn at jeg skal ha foreldrerett/ansvar over barna, så JEG tar avgjørelser og bestemmer over barna.
Slik at han ikke kan komme å si å mene noe som helst uten mitt samtykke.
Så han ikke kan kreve å ta med barna borte fra meg, sommre, påsker, julaftner osv.. hvis ikke jeg gir mitt samtykke.
Blir det det samme som full foreldreansvar det da eller?

hvordan har dere det nå da? har dere delt foreldreansvar nå? og har dere barna delt hos dere?

Jeg styrer med det samme selv. Jeg vil ha full foreldreansvar, og "full samvær" (vet ikke hva jeg skal kalle det), og jeg har nettopp vært hos mekler.
Nå må jeg kontakte en advokat, og må i retten.
Det må sikkert du også om han ikke er enig i at du skal ha foreldreansvaret alene.
Men tror ikke du kan bestemme når barna skal til bf hvis dere har delt samvær..

ORIGINAL: Crazy LIny

Tenker mer sånn at jeg skal ha foreldrerett/ansvar over barna, så JEG tar avgjørelser og bestemmer over barna.
Så han ikke kan kreve å ta med barna borte fra meg, sommre, påsker, julaftner osv.. hvis ikke jeg gir mitt samtykke.

Men om han har samvær så kan du ikke nekte han jul og andre høytider?... fullt foreldreansvar er at du ikke behøver hans underskifter til feks pass (ikke at det praktiseres sånn her jeg bor, men det skal være sånn..)... og du bestemmer hvilken bhg barna skal gå i feks, uten at han kan bestemme... Er ikke noe med samvær å gjøre..

ORIGINAL: Lillesnille

Men om han har samvær så kan du ikke nekte han jul og andre høytider?... fullt foreldreansvar er at du ikke behøver hans underskifter til feks pass (ikke at det praktiseres sånn her jeg bor, men det skal være sånn..)... og du bestemmer hvilken bhg barna skal gå i feks, uten at han kan bestemme... Er ikke noe med samvær å gjøre..

Foreldreansvar og samvær har som sagt ingenting med hverandre å gjøre.
Dersom du vil nekte far alt samvær må du vanligvis kunne vise at samvær vil være skadelig for barnet og at han er uegnet som far - dvs. voldelig, rusmisbruker eller liknende.
Ellers har nemlig BARNET RETT til samvær med far - det er ikke fars rettigheter som skal beskyttes her.
"Vanlig" samvær er en overnatting i uka, annenhver helg, tre uker om sommeren og annenhver høytid og skoleferie videre.
Det står dere fritt å inngå en annen avtale som passer dere bedre - f.eks. at du skal ha barnet alle høytider.
Dersom du har foreldreansvaret alene står du sterkere dersom han skulle prøve å holde barna tilbake ved samvær o.l., og han har som sagt ikke krav på å få utlevert informasjon fra skole/lege o.l.
Men i de fleste tilfeller får far delt foreldreansvar dersom han ønsker det, man må ha grunner til å ville nekte ham det for at retten skal fradømme ham ansvaret.

Har du noen spesifikk grunn til å ville nekte ham (vanlig) samvær ut over at du vil ha ungene for deg selv?

ORIGINAL: Lillesnille

Foreldreansvar og samvær har som sagt ingenting med hverandre å gjøre.
Dersom du vil nekte far alt samvær må du vanligvis kunne vise at samvær vil være skadelig for barnet og at han er uegnet som far - dvs. voldelig, rusmisbruker eller liknende.
Ellers har nemlig BARNET RETT til samvær med far - det er ikke fars rettigheter som skal beskyttes her.
"Vanlig" samvær er en overnatting i uka, annenhver helg, tre uker om sommeren og annenhver høytid og skoleferie videre.
Det står dere fritt å inngå en annen avtale som passer dere bedre - f.eks. at du skal ha barnet alle høytider.
Dersom du har foreldreansvaret alene står du sterkere dersom han skulle prøve å holde barna tilbake ved samvær o.l., og han har som sagt ikke krav på å få utlevert informasjon fra skole/lege o.l.
Men i de fleste tilfeller får far delt foreldreansvar dersom han ønsker det, man må ha grunner til å ville nekte ham det for at retten skal fradømme ham ansvaret.

Har du noen spesifikk grunn til å ville nekte ham (vanlig) samvær ut over at du vil ha ungene for deg selv?

Jeg ønsker full ansvar OG null samværs avtale.
Jeg vil bestemme når han skal se barna å ha dem.
Akkurat nå har vi vell delt ansvar og vanlig samvær, men skal ringe familievernkontoret i dag å få ny time til å få endret på dette.
Fant skjema inne på regjeringen.no som måtte fylles ut for å få full ansvarsrett på barna, så skal fylle ut den å få BF til å underskrive.
Ja det er en grunn til at jeg ønsker dette (en av de nevnte eksemplene dine), å BF er veldig enig selv at jeg skal få styre dette fra nå av..
Så da er det vell egentlig å få ny meklingsatest da.
Grunnen til at jeg vil ha full ansvarsrett er at jeg ikke vil at han plutselig skal finne på å slå seg vrang å prøve å snike seg inn å kreve ditt og datt med barna.
Jeg lar ikke han få ha dem alene over lengre tid, å han får ikke reise 70 mil ned til sin familie med dem UTEN meg..
Noe han i grunn har kunne gjort nå, siden vi har den vanlig samværsavtalen.. så vil ikke at han skal sitte å true meg med å ta med barna 70 mil unna å være en uke feks.. når han veit at jeg får angst ved tanken..

Dersom far tar med seg barna utenom avtalt samvær kan du, så vidt jeg vet, politianmelde ham for kidnapping.
Fullt foreldreansvar vil uansett ikke sikre deg mot krav om samvær - da må du ha en samværsavtale som spesifiserer null samvær eller kun samvær med tilsyn.
Og dersom BF ønsker å endre den kan han når som helst innkalle til ny mekling og evt. rettssak.

Men dersom det gjelder et av eksemplene jeg nevnte, så prøv å dokumentere saken best mulig - navn på vitner, innrømmelser pr. sms eller mail og så videre, siden dette vil styrke deg i en evt. barnefordelingssak.

Lykke til!

Dersom far tar med seg barna utenom avtalt samvær kan du, så vidt jeg vet, politianmelde ham for kidnapping.
Fullt foreldreansvar vil uansett ikke sikre deg mot krav om samvær - da må du ha en samværsavtale som spesifiserer null samvær eller kun samvær med tilsyn.
Og dersom BF ønsker å endre den kan han når som helst innkalle til ny mekling og evt. rettssak.

Men dersom det gjelder et av eksemplene jeg nevnte, så prøv å dokumentere saken best mulig - navn på vitner, innrømmelser pr. sms eller mail og så videre, siden dette vil styrke deg i en evt. barnefordelingssak.

Lykke til!

Jo takk for det..
Men så lenge BF skriver under på full foreldreansvar til meg og vi ikke har noe samværsavtale, så blir ting litt lettere uansett.
For han veit jo ikke så mye om rettigheter her og der å hva som henger sammen eller ikke, så tror ikke han kommer til å prøve seg på så veldig mye tull..
Så lenge han veit at han har skrevet under på diverse papirer så vil jeg tro at han skjønner alvoret.
Driver å fikser bevis nå, men det er jo ikke så lett heller [&o]
Å de diverse "vitnene" har jeg truet med anmeldelse og tipsing, så håper de holder seg unna.. men har tatt vare på mange forskjellige tlf nummer som kan være kjekk å ha.. Og har navn på 3-4 stk..
Men tror og håper jeg slipper å kontakte advokaten min igjen, BF skjønner nok at barna er MINE, å han har ingenting han skulle ha sagt!
Er bare utrolig sliten, så nå vil jeg sikkre meg så godt som jeg kan at han ikke har noe rett på barna!

Hei du!!

Dette tror jeg ikke du får igjennom i retten.........d skal tungtveiende grunner til for å nekte barna samvær m sin far....likens foreldreansvar....beklager.
Jeg har også vært i retten av disse tingene, BF her er klin gæern.....psykiatrisk pasient, har noen diagnoser, drev med vold mot både meg og barna, var alltid drita full da han hadde ungene i helgene, truet med å drepe dem pr sms....(jeg hadde alle stygge gale sms`er lagret på min mob), han mishandlet også ett av barna mens vi hadde besøk.......dette ble vitnet om i retten. MEN, alikevel så fikk han tilkjent vanlig samv.ordning (annenhver helg, ferier), PLUSS foreldreansvar.....

Så jeg tror du ikke må glede deg for tidlig når det gjelder å ta fra BF barna.....jeg har også ønsket å gjort det i mitt tilfelle, men fikk det altså ikke til....fikk ikke gjennomslag for tilsyn under samvær engang.....

ORIGINAL: jasam

Hei du!!

Dette tror jeg ikke du får igjennom i retten.........d skal tungtveiende grunner til for å nekte barna samvær m sin far....likens foreldreansvar....beklager.
Jeg har også vært i retten av disse tingene, BF her er klin gæern.....psykiatrisk pasient, har noen diagnoser, drev med vold mot både meg og barna, var alltid drita full da han hadde ungene i helgene, truet med å drepe dem pr sms....(jeg hadde alle stygge gale sms`er lagret på min mob), han mishandlet også ett av barna mens vi hadde besøk.......dette ble vitnet om i retten. MEN, alikevel så fikk han tilkjent vanlig samv.ordning (annenhver helg, ferier), PLUSS foreldreansvar.....

Så jeg tror du ikke må glede deg for tidlig når det gjelder å ta fra BF barna.....jeg har også ønsket å gjort det i mitt tilfelle, men fikk det altså ikke til....fikk ikke gjennomslag for tilsyn under samvær engang.....

Tuller du??[:o] jeg skal etter jul kontakte advokat og begynne dette styret selv.. vil ikke at han skal ha noe samvær med snuppa, for han er ustabil og gal. Var på mekling (han dukket selvfølgelig ikke opp) og de sa til meg at det skulle mye til for å få dette til... Men så mye som du skrev nå burde jo være mer enn nok for å få det til?? Kjenner jeg blir helt fortvilet nå[:(]
Om ikke 0 samvær, så iallefall samvær under tilsyn! Da er det altså en tapt sak?

Det avhenger jo også litt av hvor mye BF setter seg på bakbeina.
Innser han at han har et problem, og at det kanskje er best for alle parter om han har samvær under tilsyn?
Eller mener han at han er en knallfar som er flink med barna på alle måter?

Det skjer jo stadig vekk at folk får dømt samvær under tilsyn, så alt håp er nok ikke ute - men som jasam sier må det ganske tungtveiende grunner til, og så lenge BF ikke har GJORT noe enda stiller du nok svakt.

Han kommer aldri til å gå me på det, selv om han vet at han ikke er en knallfar i det hele tatt. Han har har ikke hatt henne èn helg etter vi gjorde det slutt for 2 år siden ( litt når snuppa var hos besteforeldre og han var der). Men i det hele tatt så får han ikke lov å ha henne, av meg da, pga at han er voldelig, sinne er ustabilt og han kan rett å slett være farlig.. Jeg har mange som kan vitne for meg. Men selv alt jeg fortalte til "meklerdamen", så sa hun at det skulle MYE til..
Off nei, får håpe på det beste...

...skrekkelig betent sak dette her, men er det bare jeg som reagerer på uttalelsen "at barna er MINE"???

Men jeg er bare nyskjerrig...

Man er to om å pule og lage en unge, man er samme to om å lage neste unge (ja, jeg leser barna i flertall i innleggene her), så når oppdaget DU at han ikke var en egnet omsorgsperson??

Jeg dømmer deg ikke, jeg spør bare av nyskjerrighet og ut fra tidligere innlegg om andre personer i lignendes saker...  For jeg har alltid lurt på hvorfor en far blir en så hev***** dårlig omsorgsperson først når det er ett brudd..... Ser det igjen og igjen og igjen og igjen......

Lurer på det samme som deg!! Vi har delt foreldrerett eller ansvar da (blir forvirra av de nye ordene som blir brukt om hva som blir hva) men han har ikke sett jenta på 1 år og hun er bare 2år! Vi skal i retten men vet ikke engang om han møter opp så vet ikke hva som vil skje da!! Men tror nok du må kontakte advokat da å gå via retten..

ORIGINAL: Tåkeliten

...skrekkelig betent sak dette her, men er det bare jeg som reagerer på uttalelsen "at barna er MINE"???

Man er to om å pule og lage en unge, man er samme to om å lage neste unge (ja, jeg leser barna i flertall i innleggene her), så når oppdaget DU at han ikke var en egnet omsorgsperson??

Jeg dømmer deg ikke, jeg spør bare av nyskjerrighet og ut fra tidligere innlegg om andre personer i lignendes saker...  For jeg har alltid lurt på hvorfor en far blir en så hev***** dårlig omsorgsperson først når det er ett brudd..... Ser det igjen og igjen og igjen og igjen......

Nå skal ikke jeg svare for henne altså men var sammen BF i 2 år før jeg kom meg bort, visste fra dag 1 at han var uegnet derfor lot jeg han ALDRI være alene med henne, men av andre årsaker så ble jeg, dum som jeg var! Og nå søker jeg fult ansvar.. Og jeg ser på henne som MIN, for har vært bare henne og meg siden dag 1[:)]

ORIGINAL: Tanrette

Nå skal ikke jeg svare for henne altså men var sammen BF i 2 år før jeg kom meg bort, visste fra dag 1 at han var uegnet derfor lot jeg han ALDRI være alene med henne, men av andre årsaker så ble jeg, dum som jeg var! Og nå søker jeg fult ansvar.. Og jeg ser på henne som MIN, for har vært bare henne og meg siden dag 1[:)]

Det er faktisk like mye hans barn som ditt barn.

ORIGINAL: halt0

ORIGINAL: Tanrette

W

Det er faktisk like mye hans barn som ditt barn.

Biologsik ja.. Følelses- og omsorgsmessig nei! Det gjør han ikke til en far bare at hun har hans gener! Men er bare min mening!

Det har blitt sagt før og kan godt sies igjen:
Hvem som helst kan bli far - det kreves tid og innsats å bli pappa.
Det samme gjelder selvsagt for mødre (men er ikke et like vanlig problem) - "hvem som helst" kan bli mor, det kreves jobbing for å bli mamma!

Back
Topp