Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: Minerva
Er ikke noe som heter "foreldrerett", så vidt jeg vet - å ha foreldreansvaret alene er det nærmeste man kommer.
Samvær har ingenting med foreldreansvar å gjøre - far kan ha foreldreansvar uten samvær, eller samvær uten foreldreansvar.
Foreldreansvar dreier seg som kjent om retten til å bestemme trossamfunn, skoletype, pass, flytting utenlands, og hvem som skal få informasjon fra skole/barnehage/lege.
Far kan altså ha kontakt med barnet og ha en god samværsavtale uten å ha disse rettighetene.
ORIGINAL: Crazy LIny
Er ikke noe som heter "foreldrerett", så vidt jeg vet - å ha foreldreansvaret alene er det nærmeste man kommer.
Samvær har ingenting med foreldreansvar å gjøre - far kan ha foreldreansvar uten samvær, eller samvær uten foreldreansvar.
Foreldreansvar dreier seg som kjent om retten til å bestemme trossamfunn, skoletype, pass, flytting utenlands, og hvem som skal få informasjon fra skole/barnehage/lege.
Far kan altså ha kontakt med barnet og ha en god samværsavtale uten å ha disse rettighetene.
Tenker mer sånn at jeg skal ha foreldrerett/ansvar over barna, så JEG tar avgjørelser og bestemmer over barna.
Slik at han ikke kan komme å si å mene noe som helst uten mitt samtykke.
Så han ikke kan kreve å ta med barna borte fra meg, sommre, påsker, julaftner osv.. hvis ikke jeg gir mitt samtykke.
Blir det det samme som full foreldreansvar det da eller?
ORIGINAL: Lillesnille
Tenker mer sånn at jeg skal ha foreldrerett/ansvar over barna, så JEG tar avgjørelser og bestemmer over barna.
Så han ikke kan kreve å ta med barna borte fra meg, sommre, påsker, julaftner osv.. hvis ikke jeg gir mitt samtykke.
Men om han har samvær så kan du ikke nekte han jul og andre høytider?... fullt foreldreansvar er at du ikke behøver hans underskifter til feks pass (ikke at det praktiseres sånn her jeg bor, men det skal være sånn..)... og du bestemmer hvilken bhg barna skal gå i feks, uten at han kan bestemme... Er ikke noe med samvær å gjøre..
ORIGINAL: Lillesnille
Men om han har samvær så kan du ikke nekte han jul og andre høytider?... fullt foreldreansvar er at du ikke behøver hans underskifter til feks pass (ikke at det praktiseres sånn her jeg bor, men det skal være sånn..)... og du bestemmer hvilken bhg barna skal gå i feks, uten at han kan bestemme... Er ikke noe med samvær å gjøre..
Foreldreansvar og samvær har som sagt ingenting med hverandre å gjøre.
Dersom du vil nekte far alt samvær må du vanligvis kunne vise at samvær vil være skadelig for barnet og at han er uegnet som far - dvs. voldelig, rusmisbruker eller liknende.
Ellers har nemlig BARNET RETT til samvær med far - det er ikke fars rettigheter som skal beskyttes her.
"Vanlig" samvær er en overnatting i uka, annenhver helg, tre uker om sommeren og annenhver høytid og skoleferie videre.
Det står dere fritt å inngå en annen avtale som passer dere bedre - f.eks. at du skal ha barnet alle høytider.
Dersom du har foreldreansvaret alene står du sterkere dersom han skulle prøve å holde barna tilbake ved samvær o.l., og han har som sagt ikke krav på å få utlevert informasjon fra skole/lege o.l.
Men i de fleste tilfeller får far delt foreldreansvar dersom han ønsker det, man må ha grunner til å ville nekte ham det for at retten skal fradømme ham ansvaret.
Har du noen spesifikk grunn til å ville nekte ham (vanlig) samvær ut over at du vil ha ungene for deg selv?
Dersom far tar med seg barna utenom avtalt samvær kan du, så vidt jeg vet, politianmelde ham for kidnapping.
Fullt foreldreansvar vil uansett ikke sikre deg mot krav om samvær - da må du ha en samværsavtale som spesifiserer null samvær eller kun samvær med tilsyn.
Og dersom BF ønsker å endre den kan han når som helst innkalle til ny mekling og evt. rettssak.
Men dersom det gjelder et av eksemplene jeg nevnte, så prøv å dokumentere saken best mulig - navn på vitner, innrømmelser pr. sms eller mail og så videre, siden dette vil styrke deg i en evt. barnefordelingssak.
Lykke til!
ORIGINAL: jasam
Hei du!!
Dette tror jeg ikke du får igjennom i retten.........d skal tungtveiende grunner til for å nekte barna samvær m sin far....likens foreldreansvar....beklager.
Jeg har også vært i retten av disse tingene, BF her er klin gæern.....psykiatrisk pasient, har noen diagnoser, drev med vold mot både meg og barna, var alltid drita full da han hadde ungene i helgene, truet med å drepe dem pr sms....(jeg hadde alle stygge gale sms`er lagret på min mob), han mishandlet også ett av barna mens vi hadde besøk.......dette ble vitnet om i retten. MEN, alikevel så fikk han tilkjent vanlig samv.ordning (annenhver helg, ferier), PLUSS foreldreansvar.....
Så jeg tror du ikke må glede deg for tidlig når det gjelder å ta fra BF barna.....jeg har også ønsket å gjort det i mitt tilfelle, men fikk det altså ikke til....fikk ikke gjennomslag for tilsyn under samvær engang.....
ORIGINAL: Tåkeliten
...skrekkelig betent sak dette her, men er det bare jeg som reagerer på uttalelsen "at barna er MINE"???
Men jeg er bare nyskjerrig...
Man er to om å pule og lage en unge, man er samme to om å lage neste unge (ja, jeg leser barna i flertall i innleggene her), så når oppdaget DU at han ikke var en egnet omsorgsperson??
Jeg dømmer deg ikke, jeg spør bare av nyskjerrighet og ut fra tidligere innlegg om andre personer i lignendes saker... For jeg har alltid lurt på hvorfor en far blir en så hev***** dårlig omsorgsperson først når det er ett brudd..... Ser det igjen og igjen og igjen og igjen......
ORIGINAL: Tanrette
ORIGINAL: Tåkeliten
...skrekkelig betent sak dette her, men er det bare jeg som reagerer på uttalelsen "at barna er MINE"???
Man er to om å pule og lage en unge, man er samme to om å lage neste unge (ja, jeg leser barna i flertall i innleggene her), så når oppdaget DU at han ikke var en egnet omsorgsperson??
Jeg dømmer deg ikke, jeg spør bare av nyskjerrighet og ut fra tidligere innlegg om andre personer i lignendes saker... For jeg har alltid lurt på hvorfor en far blir en så hev***** dårlig omsorgsperson først når det er ett brudd..... Ser det igjen og igjen og igjen og igjen......
Nå skal ikke jeg svare for henne altså men var sammen BF i 2 år før jeg kom meg bort, visste fra dag 1 at han var uegnet derfor lot jeg han ALDRI være alene med henne, men av andre årsaker så ble jeg, dum som jeg var! Og nå søker jeg fult ansvar.. Og jeg ser på henne som MIN, for har vært bare henne og meg siden dag 1[:)]
ORIGINAL: halt0
ORIGINAL: Tanrette
ORIGINAL: TåkelitenW
Nå skal ikke jeg svare for henne altså men var sammen BF i 2 år før jeg kom meg bort, visste fra dag 1 at han var uegnet derfor lot jeg han ALDRI være alene med henne, men av andre årsaker så ble jeg, dum som jeg var! Og nå søker jeg fult ansvar.. Og jeg ser på henne som MIN, for har vært bare henne og meg siden dag 1[:)]
Det er faktisk like mye hans barn som ditt barn.