Foreldrepermisjon

R-40671095

Andre møte med forumet
Jeg jobber 82% fast som sykepleier, er gravid i uke 18. Har termin 28.06❤️ Forsøker nå å planlegge permisjon, da jeg må søke på noe «greier» gjennom jobb. Men - jeg lurer på hvor mye lønn man får ved de ulike dekningene. Si at jeg feks får 35 000kr fast utbetalt hver mnd med 80%.

Hvis vi velger 100% dekning (49 uker? Noe usikker) får jeg 100% «lønn» eller får jeg 80% lønn (min nåværende lønn), siden jeg ikke jobber mer?
Og er det også sånn at hvis man velger 80% dekning med 61 uker, får jeg 60% av lønna?

Forsøkt å søke litt og spørre andre kollegaer. Sjekket også foreldreplanleggeren osv på NAV. Men føler ikke jeg blir klokere. En kollega av meg sier at det er nye regler nå og at jeg ikke i utgangspunktet skal miste lønn dersom jeg velger 80% dekning og jobber 80%.

Hvis jeg har skjønt det riktig - så går alt på det du har tjent de siste månedene. Så si at du har tjent 48 000 kr brutto de siste tre mnd (eller seks jeg husker ikke/vet ikke) - da vil du få utbetalt 48 000 kr brutto ved 100% permisjon. Ved 80% permisjon vil du få utbetalt 38 400 kr brutto (altså 80% av 48 000 kr). Tror ikke det har noe å si hvor mange prosent du jobber nå, det er kun lønn de siste månedene som bestemmer❤️

Jeg jobber 82% fast som sykepleier, er gravid i uke 18. Har termin 28.06❤️ Forsøker nå å planlegge permisjon, da jeg må søke på noe «greier» gjennom jobb. Men - jeg lurer på hvor mye lønn man får ved de ulike dekningene. Si at jeg feks får 35 000kr fast utbetalt hver mnd med 80%.

Hvis vi velger 100% dekning (49 uker? Noe usikker) får jeg 100% «lønn» eller får jeg 80% lønn (min nåværende lønn), siden jeg ikke jobber mer?
Og er det også sånn at hvis man velger 80% dekning med 61 uker, får jeg 60% av lønna?

Forsøkt å søke litt og spørre andre kollegaer. Sjekket også foreldreplanleggeren osv på NAV. Men føler ikke jeg blir klokere. En kollega av meg sier at det er nye regler nå og at jeg ikke i utgangspunktet skal miste lønn dersom jeg velger 80% dekning og jobber 80%.
Du får 80% av den faktiske lønnen din :)

Om du velger 100 % dekning i 49 uker får du din vanlige lønn (evt snitt av siste tre måneder -med tillegg og overtid) 35000 kr mnd

Om du velger 80%dekning i 59 uker får di 80% av din vanlige 80% lønn (evt 80%av snittlønn siste 3 måbeder med tillegg og overtid) dvs 28 000 kr mnd

Husk på at om du velger 80% vil far også bare få utbetalt 80% inperioden han har pappaperm.

Du kan "strekke" permisjonen med 4 ferieuker og en feriedag hvert kalenderår. Da får du (i mai eller når du tar ut ferie) feriepenger av arbeidsgiver om du har tjent opp det.

Back
Topp