Foreldrepermisjon

H-40631880

Første møte med forumet
Hei,

Jeg er gravid for første gang og er usikker på hva som er lurest når det kommer til foreldrepermisjon. Noen som kan fortelle litt om alternativene man har for mor og far, samt hva/hvorfor dere har valgt slik som dere har gjort?
 
Det er mange faktorer som spiller inn på hva som lønner seg. Jobber begge 100%. Tjener dere over/under 6G? Har dere ferie som kan bidra til å forlenge permisjonen? Hvilken måned har du termin? Etc..
 
Velg permisjon slik du ønsker det.
Jeg tok 100 prosent. Mest mulig penger. Og jeg som mamma tok all permisjon jeg kunne. Mannen tok sine 15 uker. Og samtidig trente jeg ungen i barnehagen. Slik at når mars kom og jenta fylte 1 år. Så fikk hun full barnehage. Og mannen gikk. I jobb.
Trente ungen 2-3 timer i barnehagen. og så økte vi opp desto nærmere pappa perm va over.
Alt gikk perfekt.
Noe velger kontantstøtten etter dette. Og noen velger å ta ulønna. ( da bør du spare opp først)
 
Vi valgte å ta 80% lønn og få lengre permisjon. Noe jeg kommer til å velge til neste gang også, da slipper man kanskje måtte ta ulønnet permisjon da man har foreldrepermisjon til barnet er rett over 1 år. Men ikke alle som har økonomi til det, eller mulighet desverre.
 
Vi tar 100%, og forskyver med ferie. Kan melde om at å ta all ferien samtidig slik jeg har gjort kanskje ikke var det lureste mtp utbetalinger, men det løser seg jo når feriepengene kommer.

Jeg har tatt hele fellesperioden, fra oktober håper jeg å kunne jobbe 20% a 4t 2 kvelder i uka når samboer er hjemme fra jobb uansett og slik utsette full jobb på meg frem til desember. Når far tar sine 15 uker fra desember får vi strekt hans perm helt til mars igjen, og dermed er lille 1 år før bhg start.
 
Med først så tok jeg all permisjon jeg kunne. Manne ble frikjøpt fra sin permisjon av jobben. Ungen hadde et par måneder med dagmamma før vi tok sommerferie og begynte i barnehagen når han var 13 måneder.

Andre gangen begynt jeg å jobbe i 25 % stilling fra ungen var 5 måneder gammel. Da tok far ut 20 % permisjon, noe han fremdeles gjør enda. Litt mer nå for at han skal rekke å bruke det opp før nest kommer. Ungen begynte i barnehagen når hun ble 13 måneder. Jeg var da hjemme i ett år, hadde 75 % ulønnet i 3 måneder
 
Vi tar 100%, og forskyver med ferie. Kan melde om at å ta all ferien samtidig slik jeg har gjort kanskje ikke var det lureste mtp utbetalinger, men det løser seg jo når feriepengene kommer.

Jeg har tatt hele fellesperioden, fra oktober håper jeg å kunne jobbe 20% a 4t 2 kvelder i uka når samboer er hjemme fra jobb uansett og slik utsette full jobb på meg frem til desember. Når far tar sine 15 uker fra desember får vi strekt hans perm helt til mars igjen, og dermed er lille 1 år før bhg start.
Hva mener du med å forskyve med ferie?
 
Back
Topp