Foreldrepermisjon

Lisa Amalie

Flørter med forumet
Hei ☺️
Er små forvirret og håper å få en plan før jeg kan søke denne gangen. Var lettere sist da permisjonen startet fra slutten av juli til april og så tok samboer sin permisjon og ferie før bhg start i august. Denne gangen er jo det permisjonstart i slutten av april regner jeg med og frem til desember . Barnehage start vil trolig ikke være før i august igjen og må dermed ha enten ulønnet permisjon en liten stund og så tar samboer permisjonen sin og ferie etterpå. Eller tilbake som jobbsøker med dagpenger en periode
Noen som kan si hvordan permisjonen deres skal være eller ønsker om å være ? Eventuelt tips? ☺️

Hvis alt går bra denne gangen, så blir det som du nevner noe ulønnet. Med siste var jeg hjemme i halvannet år, noe jeg synes var i lengste laget må jeg innrømme :laughing002
Denne gangen vil jeg ta ut permisjon og ferie og så ha ulønnet fra februar til bhg start. Vil ha permisjon sammen med mannen, det gjorde vi med første. Reiste en del og var mye på hytta, var veldig kjekt :) Har bare den muligheten når barna er små

Jeg også har sykt lyst til å ha litt permisjon samtidig som samboer men tror ikke vi får gjort det. Men hvis jeg bare fortsetter med ringevikar for barnehage gjennom PVS så er jeg hjemme en del dager.

Får ihvertfall litt ferie sammen sikkert i sommer. Vurderer å stikke en tur til cypros eller leiligheten til mine foreldre i Spania i september ish sammen med et vennepar. Da er våres eldste unger 3 år gamle og yngste er 7 mnd og 4 mnd . ☺️

Her er det fint å få innspill!
Dette er jeg usikker på, kan ingenting enda, men har noen ønsker.
Jeg har bare 40% fast stillling (men jobber fullt, ekstra), og har grei lønn. Det er to dager i uken bare, så jeg tenker at jeg begynner å jobbe etter permisjon, så kan samboer være hjemme de dagene. Hvis han skal ha perm, han er sykmeldt og uten jobb nå. Men det kan endre seg.
Vårt ønske er å ikke ha barnet i barnehagen før 1 års alder, og ikke fult. Vi har valgt å ikke ta høyt huslån, og vi kan spare inn på flere ting, for vi begge ønsker å ha en del fri med små barn.

Men hvordan dette løses med permisjon, det aner jeg ikke..

Vår datter begynte i bhg 4 dager før hun fylte 1 år så vil jo helst ha fra ca da og utover med neste. Blir det da i august så vil ungen være Ca 15 mnd gammel ved oppstart. Vi har nå en delvis plan men må nok bare Google litt ekstra for å være sikker på at det vil gå så vi ikke ender opp med ingenting i perioden desember til februar/mars. For samboer vil utsette sin perm og ta den til vår/sommer og så ferie etterpå. Vi har besteforeldre som kan passe på lille hvis noe er krise i forbindelse med jobb. Svigermor blir pensjonert etter denne julen så da har vi nåden svigermor og svigerfar som kan stille opp på kort varsel mine foreldre må fortsatt jobbe i 20 år til:wtf:

Mine 2 eldste var ca 10 mnd da de startet i bhg. Da virket de veldig klare. Nr 3 var nesten 1 år da han startet. Merket at han også var veldig klar fra 10 mnd. Det krevdes litt innsats med å finne på ting utenfor huset hver dag for at han ikke skulle kjede seg hjemme. Håpet mitt nå er å få fjerdemann inn i bhg fra mars. Da vil jeg ha litt permisjon igjen som kan brukes til korte dager over lang tid. Nå har alle mine vært veldig sosiale og veldig tidlig motoriske. Det kan selvfølgelig være at fjerdemann trives bedre med ro.

Mine 2 eldste var ca 10 mnd da de startet i bhg. Da virket de veldig klare. Nr 3 var nesten 1 år da han startet. Merket at han også var veldig klar fra 10 mnd. Det krevdes litt innsats med å finne på ting utenfor huset hver dag for at han ikke skulle kjede seg hjemme. Håpet mitt nå er å få fjerdemann inn i bhg fra mars. Da vil jeg ha litt permisjon igjen som kan brukes til korte dager over lang tid. Nå har alle mine vært veldig sosiale og veldig tidlig motoriske. Det kan selvfølgelig være at fjerdemann trives bedre med ro.

Ser den :) her hadde det vært lettest med april eller mai , men tror ikke de tar inn før i august. Vår datter har også vært veldig tidlig ute med motorisk og sosiale, språkferdighet siden hun var liten. Nå har hun vært rett over et år på minste avdelingen og fra og med neste uke skal hun opp på bhg avdelingen for 2-4 eller noe sånt eller 2-5 på besøk et par ganger i uken før hun blir flyttet dit permanent om en måned hvis hun er komfortabel med det. Noen av hennes venner fra første året gikk opp dit tidligere i sommer og de mener Emma Sofie er klar nå ^_^

Så det blir spennende!

Ser den :) her hadde det vært lettest med april eller mai , men tror ikke de tar inn før i august. Vår datter har også vært veldig tidlig ute med motorisk og sosiale, språkferdighet siden hun var liten. Nå har hun vært rett over et år på minste avdelingen og fra og med neste uke skal hun opp på bhg avdelingen for 2-4 eller noe sånt eller 2-5 på besøk et par ganger i uken før hun blir flyttet dit permanent om en måned hvis hun er komfortabel med det. Noen av hennes venner fra første året gikk opp dit tidligere i sommer og de mener Emma Sofie er klar nå ^_^

Så det blir spennende!
Her ser det ut til at de fleste tror at det bare er opptak i august. Det er en fordel for meg, for da er det ikke så mange andre som søker i løpende opptak:) Mine har startet i henholdsvis februar, april og august.

Her ser det ut til at de fleste tror at det bare er opptak i august. Det er en fordel for meg, for da er det ikke så mange andre som søker i løpende opptak:) Mine har startet i henholdsvis februar, april og august.

Ah ser den :) vet at det kan søkes hele året men vet at de fleste får bare bhg start i august og resten av de siste mnd. Har noen i bhg til Emma som begynte i oktober og desember i fjor. Men før august er ikke ofte her .

Ah ser den :) vet at det kan søkes hele året men vet at de fleste får bare bhg start i august og resten av de siste mnd. Har noen i bhg til Emma som begynte i oktober og desember i fjor. Men før august er ikke ofte her .
Sånn etter regelverket om hvor mange barn man kan ha per voksen, så er skillet fra det året barnet fyller 3. Altså har en barnehage som er full i august, muligheten til supleringsopptak fra 1. januar forutsatt at minst to unger fyller 3 år det året:) I barnehagen mine har gått/går har de avdelinger med 0-3 år og 3-6 år. Da min nr 2 startet i bhg i april, flyttet broren over til stor-barns-avdeling. Han ble 3 år den måneden, og lillebror overtok plassen hans på småbarn.

Her vil Emma bli 4 år når neste er litt over 1 år gammel og begynner i bhg, men man skal i utgangspunktet få søsken plass der men vi får bare se det an ☺️ Planen blir mest sannsynlig å være hjemme med baby frem til han/hun er 9-10 mnd og så tar samboer over med sine 15 uker + delt ferie etterpå forhåpentligvis. Så begynner ungen da ved ca 15 mnd alder.

Her tar jeg perm til etter sommerferien og tar ferie da mannen tar sine uker da. Storesøster begynner på skolen da, så det er greit å slippe SFO. Jeg tar opp igjen min perm etter mannen er ferdig. Så får vi se etter jul om jeg kan smiske med mamma som er pensjonist. Så krysser vi fingrene for barnehageplass i august.

Her tar jeg perm til etter sommerferien og tar ferie da mannen tar sine uker da. Storesøster begynner på skolen da, så det er greit å slippe SFO. Jeg tar opp igjen min perm etter mannen er ferdig. Så får vi se etter jul om jeg kan smiske med mamma som er pensjonist. Så krysser vi fingrene for barnehageplass i august.

Svigermor blir pensjonist nå etter denne julen så da har jeg både svigermor og svigerfar som kan steppe inn hvis noe går skeis eller jeg må jobbe og samboer ikke er hjemme,men vil jo helst være hjemme med babyen så lenge som mulig før samboer tar over og ferie tid og så barnehage på henne eller han. :)

håper bare ikke de kommer sykt ofte på besøk etter fødselen sånn som med første... de var der 3 ganger i uka eller noe en lang periode . Holdt på å bli sprø og nå når hun snart ikke skal jobbe mer heller så blir det helt sikkert verre. Så har samboer sagt tydelig ifra at neste gang så får de komme kanskje dagen etter fødsel men ikke før. Vi snakket med dem før forrige fødsel at vi kanskje orket besøk på kvelden etter fødselen hvis formen min var bra og sånt. Samboer ringte dem litt senere etter fødselen og så hadde han fått med seg at plutselig så var de i resepsjonen ... 4 timer etter fødsel. Ble så irritert men kunne ikke vise det der og da. Og så spurte svigerfar om hvordan formen var og sånt men svigermor var kun opptatt av Emma :( :wtf:

Har prøvd å se litt på foreldrepengeplanlegger.nav.no, men ikke satt meg helt inn i det enda. Greia er at jeg studerer på deltid gjennom jobben. Tre samlingsuker hver semester - en uke av gangen som jeg håper å få med meg slik at jeg blir ferdig til planlagt tid. Er litt heldig med tanke på at det ikke er krav til prosent oppmøte - kun arbeidskravet. Ser for meg at samboer tar perm de ukene jeg tar studiet. Om noen har erfaringer/tips så tar jeg veldig gjerne i mot :)

Back
Topp