Foreldrepermisjon osv som lærling?

Mini Marihøna

Forelsket i forumet
MayDay2021
Hei
Har planer om å snakke med ei dame på jobb når vi jobber samme dag..
Men er det noen av dere som har erfaring og ønsker å dele hvordan dere har gjort det med permisjon i forbindelde med læretid? Begynte i august og vet ikke helt hva jeg har rettigheter på heller. Noen som vet om jeg har rett på ferieuker og å få lagt det inn i permisjon?
Må man snakke med arbeidsgiver om når man setter inn ferieukene isåfall, eller kan man plasserre dem hvor som helst? Er helt blank og skulle gjerne hatt noen råd og gjerne ting som jeg kan ta opp med hun dama når jeg skal spørre litt.
Blir 80% dekning på oss så alt går opp i opp, må selv ta ulønnet perm hele fars periode fordi han er fulltidsstudent i tillegg til å jobbe, så han kan ikke være hjemme med barnet når han studerer..

Hei
Har planer om å snakke med ei dame på jobb når vi jobber samme dag..
Men er det noen av dere som har erfaring og ønsker å dele hvordan dere har gjort det med permisjon i forbindelde med læretid? Begynte i august og vet ikke helt hva jeg har rettigheter på heller. Noen som vet om jeg har rett på ferieuker og å få lagt det inn i permisjon?
Må man snakke med arbeidsgiver om når man setter inn ferieukene isåfall, eller kan man plasserre dem hvor som helst? Er helt blank og skulle gjerne hatt noen råd og gjerne ting som jeg kan ta opp med hun dama når jeg skal spørre litt.
Blir 80% dekning på oss så alt går opp i opp, må selv ta ulønnet perm hele fars periode fordi han er fulltidsstudent i tillegg til å jobbe, så han kan ikke være hjemme med barnet når han studerer..
Jeg kan ikke all verden om dette. Men Du har i alle fall rettigheter som arbeidstaker :)
https://okviken.no/foreldrepermisjon-som-laerling/ Her står litt.
Ellers står det jo endel inne på NAV sine sider.
Mulig du også har rett på foreldrepenger fra lånekassen siden du er lærling? :)

Jeg kan ikke all verden om dette. Men Du har i alle fall rettigheter som arbeidstaker :)
https://okviken.no/foreldrepermisjon-som-laerling/ Her står litt.
Ellers står det jo endel inne på NAV sine sider.
Mulig du også har rett på foreldrepenger fra lånekassen siden du er lærling? :)
Tusen tank for svar, skal sjekke litt.
Får ikke fra Lånekassen samtidig som med NAV, er alt jeg vet, men kan søke etter vi er ferdig med foreldrepenger hos NAV om jeg så rett.

Tusen tank for svar, skal sjekke litt.
Får ikke fra Lånekassen samtidig som med NAV, er alt jeg vet, men kan søke etter vi er ferdig med foreldrepenger hos NAV om jeg så rett.
Jeg er ganske siker på at Mor kan ta ut penger fra NAV og lånekassen samtidig.

Du kan ha permisjon fra utdanningen din og fortsatt få foreldrestipend. Får du foreldrepenger fra Nav samtidig som du får foreldrestipendet, spiller ikke det noen rolle. Det er likevel noen regler du bør kjenne til.

Du får ikke foreldrestipend når ektefellen din får foreldrepenger fra Nav.
Hvis ektefellen eller samboeren din får foreldrepenger fra Nav, kan det påvirke hvor mye foreldrestipend du kan få. Har ektefellen/samboeren 100 prosent foreldrepenger, får du ikke foreldrestipend i samme periode.

Det er unntak hvis ektefellen har gradert uttak av foreldrepenger. Er uttaket mellom 50 og 99 prosent, får du 50 prosent foreldrestipend. Er ektefellens foreldrepenger under 50 prosent, har det ikke noen innvirkning på foreldrestipendet ditt.

Les forskriften
https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/barn-og-fodsel/fodsel-og-adopsjon/

Back
Topp