Foreldrepermisjon og planlagt keisersnitt

Kverna

Betatt av forumet
Oktoberfruene 2018
Jeg er 100% sykemeldt og blir det frem til jeg går ut i permisjon. Jeg har fått dato for planlagt keisersnitt, og tenkte å søke om foreldrepenger nå. I søknaden så står det jo om når jeg ønsker å starte min kvote med foreldrepenger (det vanlige er jo 3 uker før termin), og lurer derfor på om det lønner seg å starte den på keisersnittdatoen? Vi skal ta 80% lønn i foreldrepengeperioden. Jeg vil jo ellers få 100% sykepenger frem til jeg starter perm, så jeg vil jo tape på det om jeg ikke gjør det? Noen som har gjort dette før? :)

Lurer også på om nav etterskuddsbetaler foreldrepenger? Altså, utbetalingsdato er jo 25. i hver mnd, men er det inneværende mnd, eller mnd før? :)

Jeg er 100% sykemeldt og blir det frem til jeg går ut i permisjon. Jeg har fått dato for planlagt keisersnitt, og tenkte å søke om foreldrepenger nå. I søknaden så står det jo om når jeg ønsker å starte min kvote med foreldrepenger (det vanlige er jo 3 uker før termin), og lurer derfor på om det lønner seg å starte den på keisersnittdatoen? Vi skal ta 80% lønn i foreldrepengeperioden. Jeg vil jo ellers få 100% sykepenger frem til jeg starter perm, så jeg vil jo tape på det om jeg ikke gjør det? Noen som har gjort dette før? :)

Lurer også på om nav etterskuddsbetaler foreldrepenger? Altså, utbetalingsdato er jo 25. i hver mnd, men er det inneværende mnd, eller mnd før? :)
Nå vet jeg jo ikke når keisersnittdatoen din er i forhold til termin, eller om jeg misforstår spørsmålet, men de tre ukene før termin er siste frist, da må man starte permisjonen. Men man kan starte før, selv om jeg antar de fleste ikke gjør det.

• Liker
Reactions: HCS
Nå vet jeg jo ikke når keisersnittdatoen din er i forhold til termin, eller om jeg misforstår spørsmålet, men de tre ukene før termin er siste frist, da må man starte permisjonen. Men man kan starte før, selv om jeg antar de fleste ikke gjør det.
Står at jeg kan starte permisjonen tidligst 12 uker før termin, men det står ikke at jeg må starte den senest 3 uker før termin. Jeg kan velge dato helt frem til ks/termindato. Når man har fått dato til ks, så skal man fylle inn den som termindatoen står det. Derfor jeg lurer på om andre har gjort det samme :) står også videre at jeg mister 3 uker av min permisjon hvis jeg ikke starter den før ks/termindato. Hvis jeg tar 3 uker før ks dato, så får jeg bare 80% lønn, mens velger jeg sykemelding frem til ks dato, så får jeg jo 100% sykepenger :) om det gir mening..?

Svaret er: når du skal ha pks så kan du velge dette. Da søker du med pks som termindato og får permisjon fra 3 uker før dette.

Svaret er: når du skal ha pks så kan du velge dette. Da søker du med pks som termindato og får permisjon fra 3 uker før dette.
Men hun spør jo egentlig ikke om dette, men om hun kan velge å være sykemeldt istedet for å begynne permisjonen 3 uker før pks…altså være sykemeldt helt frem til pks

Men hun spør jo egentlig ikke om dette, men om hun kan velge å være sykemeldt istedet for å begynne permisjonen 3 uker før pks…altså være sykemeldt helt frem til pks
Permisjonen begynner uansett 3 uker før babyen fødes. Selv om du evt er på jobb frem til den dagen du reiser på føden så regnes det på papiret som at permisjonen starter 3 uker før fødsel. De ukene får du ikke igjen på annet vis uansett.

Permisjonen begynner uansett 3 uker før babyen fødes. Selv om du evt er på jobb frem til den dagen du reiser på føden så regnes det på papiret som at permisjonen starter 3 uker før fødsel. De ukene får du ikke igjen på annet vis uansett.
Nei, men hvis jeg forstår henne rett så ønsker hun sykemelding helt frem til pks for å ha 100 prosent lønn i stedet for 80 prosent de 3 ukene (sykemelding vil gi 100 prosent lønn, mens hun har valgt 80 prosent lønn i permisjonen)

Så spørsmålet er vel om hun kan være sykemeldt helt frem til pks/«termin», og dermed få 100 prosent lønn (men selfølgelig miste de 3 ukene med permisjon, som uansett ikke ville hatt noe å si siden hun er sykemeldt). Men jeg tror ikke hun kan velge det. Legen klusset litt med sykemeldingsdagene mine slik at jeg ble sykemeldt noen dager ut i 3-ukers permisjonen min før termin. Da fikk jeg beskjed om at foreldrepengene startet, og at de så bort fra de siste sykemeldingsdagene. Jeg fikk dermed 80 prosent lønn disse dagene, siden jeg hadde valgt permisjon med 80 prosent lønn

Foreldrepengene starter 3 uker før terminen du skriver i søknaden uansett om du er sykemeldt eller ikke. Da må du og legge ved dokumentasjon på termin fra jordmor el.l.

Jeg var sykemeldt hele svangerskapet og legen avsluttet sykemeldinga mi da tre ukers-perioden startet fordi jeg da var i permisjon.

Takk for masse gode svar. Jeg kontaktet nav selv og spurte, og de var litt usikker på hva som ville skje. De mente følgende kunne skje:

1 - Jeg fikk innvilget sykepenger frem til baby er født, jeg mister da 3 uker perm med 80% lønn, men vil få 100% sykepenger (lønn) i stedenfor.
2 - Foreldrepenger blir tilbakedatert og jeg mister rett på sykepenger, men får foreldrepenger.

De var usikker på praksis rundt dette selv, og mente dette kunne være helt opp til saksbehandler å avgjøre. Ergo, ingen fasit :)

Terminbekreftelse må ikke leveres så lenge man har arbeidsgiver.

Man kan i teorien jobbe frem til fødsel og velge «å miste» disse 3 ukene. Så er jo det du vil gjøre bare med sykepenger. Men tror du skal møte på en grei saksbehandler som ikke er negativ til sykmeldte for å få det igjennom

Takk for masse gode svar. Jeg kontaktet nav selv og spurte, og de var litt usikker på hva som ville skje. De mente følgende kunne skje:

1 - Jeg fikk innvilget sykepenger frem til baby er født, jeg mister da 3 uker perm med 80% lønn, men vil få 100% sykepenger (lønn) i stedenfor.
2 - Foreldrepenger blir tilbakedatert og jeg mister rett på sykepenger, men får foreldrepenger.

De var usikker på praksis rundt dette selv, og mente dette kunne være helt opp til saksbehandler å avgjøre. Ergo, ingen fasit :)

Terminbekreftelse må ikke leveres så lenge man har arbeidsgiver.
Ganske drøyt at det er opp til saksbehandler og ikke bare en gjeldende regel! Så to ulike saksbehandlere kan da gi stor ulikhet i økonomisk utfall? En godkjenner sykmelding og du får full lønn mens en annen sier det blir 80%? Haha hjelp.

Back
Topp