Foreldrepermisjon. Hvordan skal dere løse det?

I og med at samboer jobber i reisejobb og jeg er student for øyeblikket, så blir det nok bare for meg å være hjemme og ta ut engangsstønaden.. kan virkelig ikke nok om alt dette og vil så gjerne at han skal kunne få sin del av kvoten også..
 
Vi tar 100% utbetalt og 49 uker, av dem fordeler vi så jeg tar 29 uker og han 20 ( han går opp noen lønnstrinn automatisk på jobben hvis han går 20 uker. det er jo bare 5 uker mer enn hva kvoten er, så det kan lønne seg i det lange løp).

jeg kommer uansett til å ta noen måneder ulønnet permisjon da det å ikke være hjemme lenger enn 6mnd ish er utelukket på grunn av amming og hva vi mener er barnets behov for mor så tidlig i livet, samt at vi ikke vil sende en 11 mnd gammelt knøtt i bhg. Synes det er litt for tidlig.

Regner med at vi kommer til å betale for barnehageplass fra august - november, så barnet er garantert barnehageplass fra pappas perm er over i november. Ungen vil da være ca 14 mnd. Eldstemann begynte i bhg. Som 14 mnd, og det fungerte perfekt for oss og henne sist. Så satser på at det skal fungere godt denne gangen også.
 
Last edited:
Vi kommer til å ta ut 59 uker og 80% lønn. Jeg tar hele fellesperioden.
 
Første innlegg her inne. Har termin 29. September Mange spørsmål vi gjerne vil ha svar på..

Vi er usikre pp hvordan vi skal dele permisjonen. Uansett om vi velger 49 eller 59 uker så tar jeg min periode og hele fellesperioden. Mannen min har en jobb det er vanskelig å være hjemme fra, og vi taper mye penger de månedene han er i permisjon.

Vi vurderer å ta 80 % slik at jeg er ferdig med permisjon i juni, og deretter går mannen min ut i 19 ukers permisjon.

Hvis barnet vårt får barnehageplass før utgang av fødselsmåned, kan da mannen min avslutte sin permisjon før? Kan han feks ta 8 uker full permisjon og deretter spare opp de siste 11 ukene og ta disse på tilfeldige dager innen barnet fyller 3 år? Hvordan fungerer utbetaling hvis han velger fullt og deretter gradert permisjon? Får han vanlig lønn alle dager han jobber og 80 % utbetalt fra NAV de dagene han har permisjonsdager?
 
Første innlegg her inne. Har termin 29. September Mange spørsmål vi gjerne vil ha svar på..

Vi er usikre pp hvordan vi skal dele permisjonen. Uansett om vi velger 49 eller 59 uker så tar jeg min periode og hele fellesperioden. Mannen min har en jobb det er vanskelig å være hjemme fra, og vi taper mye penger de månedene han er i permisjon.

Vi vurderer å ta 80 % slik at jeg er ferdig med permisjon i juni, og deretter går mannen min ut i 19 ukers permisjon.

Hvis barnet vårt får barnehageplass før utgang av fødselsmåned, kan da mannen min avslutte sin permisjon før? Kan han feks ta 8 uker full permisjon og deretter spare opp de siste 11 ukene og ta disse på tilfeldige dager innen barnet fyller 3 år? Hvordan fungerer utbetaling hvis han velger fullt og deretter gradert permisjon? Får han vanlig lønn alle dager han jobber og 80 % utbetalt fra NAV de dagene han har permisjonsdager?

Det dere har tenkt fungerer helt greit. Dere kan fint spare de 11 ukene hvis det er det som står igjen når barnet starter i barnehagen. Men man må da utsette perioden med foreldrepenger til neste gang han ønsker å ta ut permisjon, så dere ikke mister de ukene.
 
Det dere har tenkt fungerer helt greit. Dere kan fint spare de 11 ukene hvis det er det som står igjen når barnet starter i barnehagen. Men man må da utsette perioden med foreldrepenger til neste gang han ønsker å ta ut permisjon, så dere ikke mister de ukene.

Takk for svar. Barnefar ønsker å ta noe permisjon, men pga jobb og psykisk helse så trives han best med å ha en fast jobb å gå til hver dag. Vet du hvordan det blir med utbetaling av lønn/foreldrepenger?

Si at dette er casus:
Mor tar sine 3 uker før termin, sine 19 uker og 18 uker fellesperiode. Far tar 8 av sine uker, og ønsker ikke å bruke resten. Hvis disse "faller bort", vil man da automatisk gå over på vanlig lønn igjen?
 
Synes det er så vanskelig å bestemme seg. Nå snakket jeg nettopp med en kollega som snart skal tilbake i full jobb. Barnet er 8mnd,stress for henne. Babyen ammer enda, og liker ikke drikke av kopp /flaske. De har øvd i 2 mnd på drikke v kopp/flaske. Føles så tidlig å skulle være borte fra en 8 mnd gammel baby i 8 timer daglig. Med datteren min var jeg hjemme til hun var 17 mnd.
Hvis jeg ikke skulle amme kunne jeg tenkt meg å begynt etter 4 mnd.

Det vi hadde tenkt hittil var 59 uker, jeg tar fellesperioden, begynner å jobbe 50 % i noen mnd, samboer tar 50 %permisjon mens jeg også jobber 50%. Så blir babyen hjemme til han/hun er ca. 16 mnd. Og samboer blir å fortsette å ta permisjon en dag i uken etter baby er begynt i bhg.
 
Synes det er så vanskelig å bestemme seg. Nå snakket jeg nettopp med en kollega som snart skal tilbake i full jobb. Barnet er 8mnd,stress for henne. Babyen ammer enda, og liker ikke drikke av kopp /flaske. De har øvd i 2 mnd på drikke v kopp/flaske. Føles så tidlig å skulle være borte fra en 8 mnd gammel baby i 8 timer daglig. Med datteren min var jeg hjemme til hun var 17 mnd.
Hvis jeg ikke skulle amme kunne jeg tenkt meg å begynt etter 4 mnd.

Det vi hadde tenkt hittil var 59 uker, jeg tar fellesperioden, begynner å jobbe 50 % i noen mnd, samboer tar 50 %permisjon mens jeg også jobber 50%. Så blir babyen hjemme til han/hun er ca. 16 mnd. Og samboer blir å fortsette å ta permisjon en dag i uken etter baby er begynt i bhg.
Alle barn og foreldre er forskjellige :) Eg begynte i 50% jobb etter 4 mnd med førstemann (med to timer ammefri om dagen, så hadde kortere dager). Vi fortsatte å amme uten problem, eg pumpa og ho fekk morsmelk på flaske av far. Du må berre tenke ut kordan du vil at det skal vere, og viss det ikkje går så går det altids an å forandre opplegget med NAV seinere, sjølv lm det er litt papirarbeid.
 
Takk for svar. Barnefar ønsker å ta noe permisjon, men pga jobb og psykisk helse så trives han best med å ha en fast jobb å gå til hver dag. Vet du hvordan det blir med utbetaling av lønn/foreldrepenger?

Si at dette er casus:
Mor tar sine 3 uker før termin, sine 19 uker og 18 uker fellesperiode. Far tar 8 av sine uker, og ønsker ikke å bruke resten. Hvis disse "faller bort", vil man da automatisk gå over på vanlig lønn igjen?

Jeg antar at om etter 8 uker med foreldrepenger og hvis dere ikke ønsker å utsette, så han kan ta permisjon senere når det skulle passe, faller de bort av seg selv, når en uke har gått har han mistet en uke osv. Om dere ikke utsetter noen måneder eller et år eller noe fordi han skal jobbe 100% i mellomtiden, til han evnt ønsker å bruke de resterende ukene, vil dere miste de. Når han er ferdig med den permisjonen dere har registrert på NAV, vil han gå tilbake til full jobb og få lønn som normalt fra arbeidsgiver.

Men ville jo anbefalt å utsette perioden med foreldrepenger så han kan ta mer fri når det passer. Sånn i ferier eller noe, så kan han ta permisjon da med 80% lønn istedenfor fri uten lønn. Han kan ta ut permisjon til barnet er 3 år, om jeg har forstått det rett. Så sant dere ikke får et barn til før det har gått 3 år, da vil de ukene som er igjen når neste permisjon starter falle bort.
 
Ettersom jeg fortsatt er i så dårlig form, ser det ut for at jeg kommer til å være sykemeldt i sommer også. Blir derfor å ta ut årets ferie først når babyen er kommet. (Om det ikke plutselig skjer et under på form-fronten)
Så tar vi 80% dekning, og jeg må ta ulønnet permisjon når far tar ut sine 19 uker. Han er selvstendig og må ta ut ukene sine litt her og der. I roligere perioder hvor han kan være litt borte/jobbe kveld og helger. Tilslutt tar jeg ut neste års ferie. Og da er vi kommet til begynnelsen av desember. Så satser på oppstart i barnehagen i begynnelsen av november. God tid til tilvenning.
 
Back
Topp