Foreldrepermisjon 25/26

Mammamø94

Flørter med forumet
Hei!
Vi sitter og prøver å sette oss inn i hvordan vi skal legge opp året med evnt lille før bhg-start. Selv jobber jeg som pedagog i barnehage, mennen som ingeniør med noe fleksibilitet mtp å jobbe på kontor/ hjemme. Ser at jeg blir værende hjemme hele høsten og vinter, så får han vår/sommer. Med 100% er han i perm til utgangen av mai, men med 80% er han ut august... Vil jo helst ha 100%, men ikke hvis vi ikke får ordnet noe for den lille frem til oppstart..
Kom gjerne med innspill/ tips og hvordan dere selv løser " kabalen"? :confused005

Årets ferie og neste års ferie blir 10 uker bare det :) Sånn med tanke på permisjon ellers har vi vært glade for ikke å sende i barnehagen før ved 15mnd, og håper vi får til det i neste runde også. En ting jeg også tenker var skikkelig gull for oss, var at vi fikk noen ekstra uker sammen på begynnelsen. Har man mulighet er absolutt det noe å vurdere, men vet godt at det ikke alltid er tilfellet.

Hei!
Vi sitter og prøver å sette oss inn i hvordan vi skal legge opp året med evnt lille før bhg-start. Selv jobber jeg som pedagog i barnehage, mennen som ingeniør med noe fleksibilitet mtp å jobbe på kontor/ hjemme. Ser at jeg blir værende hjemme hele høsten og vinter, så får han vår/sommer. Med 100% er han i perm til utgangen av mai, men med 80% er han ut august... Vil jo helst ha 100%, men ikke hvis vi ikke får ordnet noe for den lille frem til oppstart..
Kom gjerne med innspill/ tips og hvordan dere selv løser " kabalen"? :confused005
Som @Pingpling skriver må du huske å legge inn ferie.

Vi kommer nok til å gå for 100 % utbetaling. Jeg tar sannsynligvis hele felleskvota (gjort det med begge barna).
Jeg har egentlig termin 20.07.25, men pga. kronisk sykdom blir jeg nok satt igang rundt 2 uker før termin.
Legger jeg til grunn at lille blir født 07.07.2025 blir det sånn:
Mor: 16.06.2025 - 06.02.2026
Far: 09.02.2026 - 22.05.2026

Hvis dette svangerskapet bli tilnærmet likt som mine to fullgåtte tidligere svangerskap vil jeg bli delvis sykemeldt relativt tidlig og vil da ikke kunne ta ut ferie for 2025 (disse ukene vil bli overført til 2026). Jeg har da 10 uker ferie og mannen har 5 (vi må likevel spare noen dager til planleggingsdager). Da burde vi klare oss til vi er garantert barnehageplass, selv om det kan hende vi ikke får mye ferie sammen (har ikke vært et problem å få plass tidligere her vi bor, men er jo ikke sikkert det er tilfelle nå).

Syns det er så vondt att permisjonen er så kort! Kommer ikke til å være klar for å være borte 24-36-60 timer i ett strekk da babyen er bare 6-7 mndr :crybaby2ikke lett med ammefri heller…
Men her gjør vi nok så far har perm da jeg jobber og jeg jobber jo max 3 vakter i uken. Ellers er svigermor en reddende engel :Heartredfrem til bhg start.

Ja, vi var ekstremt heldig som fikk det til nå :Heartbigred
Ja, absolutt bra tidspunkt på året. Jeg forventer derimot ikke den samme kapasiteten på sykehuset ved fødsel. De så hadde masse tid til passa vi var der i januar måned. Forventer en helt annen situasjon i juli.

Ja, absolutt bra tidspunkt på året. Jeg forventer derimot ikke den samme kapasiteten på sykehuset ved fødsel. De så hadde masse tid til passa vi var der i januar måned. Forventer en helt annen situasjon i juli.
De hadde masse tid til oss** skulle det stå

Født i både januar og juni- ganske stor forskjell på hvor travelt det var ja… i 2011 dro jeg hjem etter 1 natt for lå jo 3 på dobbelt rom og fikk ikke sove pga skravling hele natten. Mens januar hadde jeg ett stort fleremannsrom mutt alene :)

Vil anbefalte å ta 100 % med uttak av ferie for 2025 og 2026. Det jeg ikke visste i forrige svangerskap var at man kan ta ut ferien midt i permisjonen. Som gjør at permisjonen flyttes/utvides. Du trenger ikke nødvendigvis å legge ferieukene på slutten. Det må selvfølgelig søkes om inne på NAV slik at de vet når du får/bruker feriepenger og når du skal ha foreldrepenger.

Jeg går for 100%. Jeg legger inn en uke ulønnet hver mnd derfor får jeg dradd ut permisjonen. Mannen jobber to dager og hjemme 3 dager. Og min ferie på 5 uker og hans ferie på 5 uker. Derfor tenker vi barnehage start ca oktober om det går an.

Vil anbefalte å ta 100 % med uttak av ferie for 2025 og 2026. Det jeg ikke visste i forrige svangerskap var at man kan ta ut ferien midt i permisjonen. Som gjør at permisjonen flyttes/utvides. Du trenger ikke nødvendigvis å legge ferieukene på slutten. Det må selvfølgelig søkes om inne på NAV slik at de vet når du får/bruker feriepenger og når du skal ha foreldrepenger.
Har de noe å si om man legger ferien midt i permisjonen eller til slutt? :)

Født i både januar og juni- ganske stor forskjell på hvor travelt det var ja… i 2011 dro jeg hjem etter 1 natt for lå jo 3 på dobbelt rom og fikk ikke sove pga skravling hele natten. Mens januar hadde jeg ett stort fleremannsrom mutt alene :)
~sniker~ Jeg fødte i august på et stort sykehus på Østlandet i 2023, og kan meddele at det er veldig forskjell fra dag til dag. Jeg var helt alene på føden store deler av fødselen, og på barsel var det kanskje halvfullt. Men bare uken før hadde det blitt født 14 barn på samme dago_O Jeg kjenner flere av de, og det er snakk om minutter i mellom!

Har de noe å si om man legger ferien midt i permisjonen eller til slutt? :)
Jeg er bittelitt usikker. Hvis du tar ulønnet også kan det ha noe å si - lønne seg å ta ferie på slutten så du er i jobb igjen og opparbeider deg rettigheter på nytt.

Jeg er bittelitt usikker. Hvis du tar ulønnet også kan det ha noe å si - lønne seg å ta ferie på slutten så du er i jobb igjen og opparbeider deg rettigheter på nytt.
Hvis du har ulønnet så lenge at du mister rettigheter, må du fysisk tilbake i jobb minimum én dag før ferie for å opparbeide rettigheter igjen. Ganske sikker på at du ikke opparbeider rettigheter mens du har ferie hvis du går direkte fra ulønnet til ferie.

Hvis du har ulønnet så lenge at du mister rettigheter, må du fysisk tilbake i jobb minimum én dag før ferie for å opparbeide rettigheter igjen. Ganske sikker på at du ikke opparbeider rettigheter mens du har ferie hvis du går direkte fra ulønnet til ferie.
Du har sikkert rett!

Synes det er veldig vanskelig å forstå seg på permisjonsreglene, haha!
Er det sånn at man teoretisk sett kan ta seg fri totalt i 49 uker (100%), pluss ferien til begge i 2025 og ferien til begge i 2026, så 69 uker, så fremst man har fem uker ferie hver?
Vet dere om det er mulig å ta noe av permisjonen deltid, for eksempel at de siste 12 ukene tar mor 50% og far 50%, og jobber 2.5 dag hver? Eller at barnet er i barnehage 2.5 dager, og en forelder jobber 2.5 dager og har permisjon 2.5 dager?

Back
Topp