Foreldrepenger?

MissyC

Elsker forumet
Har et lite spørsmål her.. Vet at man har rett på enten 80 % eller 100% av lønnen alt etter hvor mange uker. Jeg kommer til å velge 100 % men hvilken lønn går de etter?
Jeg har ingen måneder med lik lønn...noen på 60000,- noen på 20000,- osv..Blir pengene da beregnet etter det jeg har tjent i år tilsammen eller vil de regne ut 37,5t u med den timelønnen jeg har?

Du kan be om at de beregner foreldrepenger ut fra de 3/6/9 beste mnd om du har varierende lønn. Bare pass på å gi det skriftlig til NAV. Ta også kopi av alt du leverer inn!

ORIGINAL: *Becca*

Du kan be om at de beregner foreldrepenger ut fra de 3/6/9 beste mnd om du har varierende lønn. Bare pass på å gi det skriftlig til NAV. Ta også kopi av alt du leverer inn!

Dette stemmer nok ikke dessverre.. Stemmer at nav regner et gjennomsnitt av siste 3/6/9 mnd men man kan IKKE velge de beste mnd som grunnlag.. Dette godet er det kun de som mottar dagpenger som har.. Summen man kommer fram til skal best mulig representere den inntekten man mister ved å gå ut i permisjon, og det er jo IKKE kun de beste mnd...

ORIGINAL: Pearl

ORIGINAL: *Becca*

Dette stemmer nok ikke dessverre.. Stemmer at nav regner et gjennomsnitt av siste 3/6/9 mnd men man kan IKKE velge de beste mnd som grunnlag.. Dette godet er det kun de som mottar dagpenger som har.. Summen man kommer fram til skal best mulig representere den inntekten man mister ved å gå ut i permisjon, og det er jo IKKE kun de beste mnd...

9 siste og ikke 12 altså?

Det finnes ingen fasit på dette dessverre, det varierer om de bruker 3/6/9 mnd som grunnlag for gjennomsnittsberegningen.. Det viktige er hvor variabel inntekten har vært over hvor lang tid.. Om man f.eks hadde kjempegod lønn for 12 mnd siden i 3 mnd, og så gikk over på mindre inntekt de 9 siste så er det jo de 9 siste mnd som best representerer det du mister på å gå ut i permisjon - ikke den inntekten du hadde for 12 mnd siden.. Snakk med arbeidsgiver og nav om hvilket tidsrom som bør brukes, send med lønnsslipper når du søker og si at du ønsker de skal gjennomsnittsberegne pga variabel lønn...

Back
Topp