Foreldrepenger

Ninnii

Flørter med forumet
Er førstegangsfødende og har lite peiling på foreldrepenger. Har lest på NAV og tenker 80% uttak funker best for oss. Jeg håper på å få byttet jobb i permisjonen siden jeg ikke har 100% fast stilling nå, pluss at vi skal flytte til ny by rundt august 2025 så vil drøye det så lenge som mulig..
Hvis jeg har termin 7.9, da får jeg 18+19 uker som betyr jeg har permisjon frem til midten av april ish? Eller tenker jeg helt feil.. setter pris på tips her. :D
 
Ved 80% blir det vel nærmere slutten av mai?
18+19=37 uker.
07.09 + 37 uker blir ifølge timeanddate.no 24 mai :)

Ved 100% blir det midten av april.

Husk at her vil det være variasjon om du føder før/etter termin.
 
Det blir vel nærmere slutten av mai?
18+19=37 uker.
07.09 + 37 uker blir ifølge timeanddate.no 24 mai :)

Husk at her vil det være variasjon om du føder før/etter termin
Ok ja selvfølgelig! Regna feil til 31 uker av en eller annen grunn. Føler jeg kommer til å føde før kanskje siden han måler 1 uke for mye, og termin er satt pga ivf. Men takk for veldig bra svar :D:signs001
 
Kjenner jeg er glad jeg har 10 uker ferie til gode å legge til fra april til juli :Heartbigred Og håper på å spare opp så jeg kan gå hjemme til hvertfall 1.8.25 i ulønnet før far tar over.
 
Greit å tenke over hvor mange uker far vil ha også... Ved å velge 80% lønn blir det 19 uker på far, men tar man 100% lønn er det vel 14 uker som er forbeholdt far. Her holder det med 14 uker på far, så vi velger 100% lønn og heller tar litt ulønnet i tillegg :)
 
Er førstegangsfødende og har lite peiling på foreldrepenger. Har lest på NAV og tenker 80% uttak funker best for oss. Jeg håper på å få byttet jobb i permisjonen siden jeg ikke har 100% fast stilling nå, pluss at vi skal flytte til ny by rundt august 2025 så vil drøye det så lenge som mulig..
Hvis jeg har termin 7.9, da får jeg 18+19 uker som betyr jeg har permisjon frem til midten av april ish? Eller tenker jeg helt feil.. setter pris på tips her. :D
Søk på permisjonskalkulator så finner du det der :)
 
Det irriterer meg så mye at far må ta så stor del. Det passer ikke for oss i det hele tatt. Skulle virkelig ønske foreldrene kunne bestemme selv hva som passer best for dem. Hva syns dere?
 
Det irriterer meg så mye at far må ta så stor del. Det passer ikke for oss i det hele tatt. Skulle virkelig ønske foreldrene kunne bestemme selv hva som passer best for dem. Hva syns dere?
Sniker-

10000% enig!!! Tredelt permisjon er det motsatte av likestilling, det tvinger mor ut i ulønnet permisjon, vi som har dårligere økonomiske utsikter fra før. Fars permisjon burde være i tillegg til mors, eventuelt kan far ta ulønnet perm!
 
Det irriterer meg så mye at far må ta så stor del. Det passer ikke for oss i det hele tatt. Skulle virkelig ønske foreldrene kunne bestemme selv hva som passer best for dem. Hva syns dere?
Selvfølgelig! Problemet ligger i at en del arbeidsgivere i mannsdominerte yrker ikke hadde tilpasset seg slik at far kan ta permisjon dersom det ikke var lovfestet...
Vi taper penger uansett hvordan vi vrir og vender på det da vi begge tjener langt over 6G - det synes jeg forsåvidt er verre...
 
Selvfølgelig! Problemet ligger i at en del arbeidsgivere i mannsdominerte yrker ikke hadde tilpasset seg slik at far kan ta permisjon dersom det ikke var lovfestet...
Vi taper penger uansett hvordan vi vrir og vender på det da vi begge tjener langt over 6G - det synes jeg forsåvidt er verre...
Taper dere på det dersom arbeidsgiver hadde utbetalt foreldrepengene?
 
Taper dere på det dersom arbeidsgiver hadde utbetalt foreldrepengene?
Da må arbeidsgiver dekke det overskytende over 6G. Vi ser på muligheten for at arbeidsgiver kan dekke dette, men det forutsetter at de ser verdien av det og har likviditet til å gjøre det... jeg må booke et møte med NAV og forhøre meg litt. Jeg har jo 3 arbeidsgivere og mannen 1 + ENK.
 
Da må arbeidsgiver dekke det overskytende over 6G. Vi ser på muligheten for at arbeidsgiver kan dekke dette, men det forutsetter at de ser verdien av det og har likviditet til å gjøre det... jeg må booke et møte med NAV og forhøre meg litt. Jeg har jo 3 arbeidsgivere og mannen 1 + ENK.
Ah, da blir det nok litt mer logistikk rundt planleggingen ja
 
Selvfølgelig! Problemet ligger i at en del arbeidsgivere i mannsdominerte yrker ikke hadde tilpasset seg slik at far kan ta permisjon dersom det ikke var lovfestet...
Vi taper penger uansett hvordan vi vrir og vender på det da vi begge tjener langt over 6G - det synes jeg forsåvidt er verre...
Det er feil, fordi alle foreldre har rett til inntil ett år ulønnet permisjon. Så jobben hadde ikke hatt noe valg
 
Det er feil, fordi alle foreldre har rett til inntil ett år ulønnet permisjon. Så jobben hadde ikke hatt noe valg
Vi opplevde at arbeidsgiver ikke var særlig interessert i at far skulle ta permisjon forrige gang... Hadde det ikke vært fedrekvote hadde de nok klart å overtale han til at jeg måtte tatt hele permisjonen..
 
Jeg har ikke satt meg helt inn i de her permisjonsreglene, er selv førstegangsfødende. Har fått med meg at de skal endre for de som velger 80% permisjon at det blir lagt til flere dager. Er det noen som vet om det lønner seg like mye som 100%?
 
Jeg har ikke satt meg helt inn i de her permisjonsreglene, er selv førstegangsfødende. Har fått med meg at de skal endre for de som velger 80% permisjon at det blir lagt til flere dager. Er det noen som vet om det lønner seg like mye som 100%?
Den totale utbetalingen blir den samme. Ved 80% får dere 80% foreldrepenger i 61 uker + 1 dag, ved 100% får dere 100% foreldrepenger (inntil 6G) i 49 uker.
 
Back
Topp