Foreldrepenger

Stressaførstegangsmamma

Betatt av forumet
Jeg er helt SYKT forvirra av dette foreldrepengesyret.
Skjønner ikke et sabla ord av det som står noen plass, blir helt surr.

Noen som kan svare meg på noen spørsmål?

Når er fristen for å søke? Kan jeg søke når som helst etter 26 svangerskapsuke og fram til fødsel (leste en plass at man må søke før svangerskapsuke 33, men nå finner jeg det ikke noen plass, har jeg inbilt meg det?:bored::hilarious:)?
Hva lønner seg mest, at far tar ut mye eller at mor tar ut mye? Når må/kan far søke? Kan jeg gå på aap en stund før jeg går på foreldrepenger? Når foreldrepengen går ut, går det tilbake til «sånn det var»?

takk på forhånd om noen klarer å svare på spørsmålene mine :happy:
 
Nå er ikke jeg en ekspert på dette, men har stressa over foreldrepengersøknaden selv i det siste. Dette har jeg lært:

Du kan søke mellom 22. Svangerskapsuke og én måned etter fødsel (senere så mister man dager). NAV starter behandling av søknaden ca 6uker før permisjonsstart for at beregningsgrunnlaget skal bli mest mulig oppdatert (det er også først da vedlegg må sendes).

Hva som lønner seg økonomisk kommer jo an på hva mor og far tjener.
Hva som "lønner seg" rent praktisk kan være noe helt annet...

Far må søke innen siste dag i mors foreldrepengeperiode, ellers mister han foreldrepengedager.

NAV skriver: "Perioder med arbeidsavklaringspenger gir rett til opptjening av foreldrepenger på lik linje med perioder i arbeid. For å kunne fortsette på arbeidsavklaringspenger etter en fødselspermisjon er det viktig at du søker om AAP på nytt før det har gått 52 uker fra foreldrepengene ble stanset." (20. okt. 2020)
 
Siden det er så mange muligheter når det kommer til hvordan foreldrepermisjonen kan avvikles vil jeg anbefale deg å ringe til NAV å spørre litt :happy: Men som Spinnwild over her sier kan du søke helt frem til én måned etter fødsel. Og hva som lønner seg komme jo an på både hva mor/far tjener og hva man praktisk mener er det beste. Husk også at om du velger 80% dekning gjelder dette BÅDE mor og far og det kan IKKE endres ved senere tidspunkt.
Du har vært på denne siden og prøvd ut kalkulator og sjekket littt hvordan du kan sette sammen, når frister etc. er? https://familie.nav.no/
Jeg synes i alle fall det generelle der er ganske greit forklart, men forstår at det ikke er så enkelt om situasjonen din er litt utenfor «normalen» om jeg kan kalle det det.

Håper du finner ut av det uten for mye stress:happy: Som sagt: ring nav og hør om dine muligheter mtp. AAP osv.
 
Du må nok ha ein dialog med nav her. Kva som lønner seg mest ang foreldrepengeutbetaling blir fort irrellevant om du f.eks står utan aap når far tar permisjon.
Har du bestemt deg for å ta foreldrepenger? Ikkje eingangsstønad?
Får du gjenopptatt aap med ein gong om far f.eks tar heile felleskvoten og fedrekvoten? Vil nav stille krav til deg om å møte på tiltak med ein gong du er over på aap igjen?
Er helsa di så dårlig at far mest sannsynlig vil kunne få heile permen pga di helse?? Då vil kanskje eingangsstønad vere det mest økonomiske..

mykje som skal inn i beregningen når ein skl vurdere kva som blir riktig.
 
Back
Topp