Foreldrepenger

Solbæra

Forelsket i forumet
Det er fortsatt lenge til vi skal søke foreldrepenger, men jeg tenker det kan være greit å sette seg litt inn i dette på forhånd.

Nå er det nesten 10 år siden jeg var gravid og skulle søke foreldrepenger , så jeg regner med det er litt annerledes nå.

Men jeg har skjønt det slik at man velger enten 80% lønn på 49 uker eller 100% lønn på 59 uker?

Hva burde jeg tenke på når jeg skal velge?
Hva er normalt? Hva vil "lønne seg"?

Jeg tror jeg som mor tar ut mest permisjon også tar far ut det som er forbeholdt far.

Er det noe jeg bør vite?

Dersom du tar 80 %, så får din andre halvdel kun 80 % utbetalt også - uavhengig. Så jeg mener å ha hørt at det lønner seg å heller spare 20 % til de ekstra ukene.

Jeg tror det lønner seg å ta 100% og så heller spare penger hver måned for å ta ulønnet etterpå. Like lang permisjon men mer penger til overs.

Enig med de over. I vårt tilfelle tjener samboer en god del mer enn meg, og han vil så klart ikke at han skal miste mye lønn fordi jeg vil være hjemme litt lenger. Det svarer seg derfor at vi heller sparer litt penger og at vi tar ut ferie for å være hjemme lengst mulig. Til slutt kan jeg ta litt ulønnet fri, men da må vi så klart legge inn i regnestykket at jeg kan miste rett til sykepenger, pensjonssparing osv.

Det er fortsatt lenge til vi skal søke foreldrepenger, men jeg tenker det kan være greit å sette seg litt inn i dette på forhånd.

Nå er det nesten 10 år siden jeg var gravid og skulle søke foreldrepenger , så jeg regner med det er litt annerledes nå.

Men jeg har skjønt det slik at man velger enten 80% lønn på 49 uker eller 100% lønn på 59 uker?

Hva burde jeg tenke på når jeg skal velge?
Hva er normalt? Hva vil "lønne seg"?

Jeg tror jeg som mor tar ut mest permisjon også tar far ut det som er forbeholdt far.

Er det noe jeg bør vite?
Sikkert bare en skrivefeil men obs, det er motsatt: 100% lønn på 49 uker eller 80% lønn på 59 uker.

Lønner seg utvilsomt å ta ut 100% lønn og heller spare opp på forhånd til en evt periode med ulønnet permisjon :)

Back
Topp