Foreldrepenger

RainbowHope

Betatt av forumet
Hei,
Jeg jobber turnus og har bare 22% fast stilling. Jeg er fulltidsstudent ved siden av, så frem til jul skal jeg ikke jobbe mer enn min faste stilling.
Jeg vet ikke hvordan jeg skal tolke det som står på NAV om turnusarbeid. Har lagt ved screenshot. Betyr det at jeg mister retten på foreldrepenger hvis det går lengre enn 14 dager mellom hver vakt? Og hva betyr det at de teller med dagene du ikke har vært på jobb?
Jeg har oppfylt de andre kravene.
Nå er det sånn at det er 17 dager mellom min forrige vakt og neste vakt, så må finne ut litt fort om jeg har nødt å få en ekstravakt mellom der.

Kan legge til at jeg de siste 2 årene har jobbet 60-100% med ekstravakter utenom min faste stilling i tillegg til studier. Er bare nå når jeg er gravid at jeg ikke greier å jobbe 60% ved siden av fulltidsstudier. Vet ikke om jeg har noe rett på sykepenger eller noe annet fordi det er tilstanden min nå som hindrer meg i å jobbe så mye (?) Men jeg ser egentlig på det som et personlig valg, siden jeg vil prioritere helsen, babyen og ikke minst studiene (altså fremtiden).

Vedlegg

• E3BE07D6-9585-4F4E-A28A-3D78F645EBC4.png
    E3BE07D6-9585-4F4E-A28A-3D78F645EBC4.png
    98,9 KB · Visninger: 22
Jeg er ikke 100 % sikker på reglene, men med første jobbet jeg 50% utenom studier, og da fikk jeg foreldrepenger tilsvarende min gjennomsnittlige lønn det siste halvåret.

Tror ikke det har noe å si med de 14. dagene mellom vakter så lenge du har fast stilling. Tenker det nok gjelder mer om man bare plukker ekstravakter som tilkallingsvikar. Men som sagt, ikke helt sikker.

Litt usikker på alt du spør om, ville kontaktet NAV ☺️
Apropos sykepenger går det bare an å sykemelde seg fra sin faktiske jobb (22%) og ikke det man i teorien hadde jobbet ekstra hvis man hadde vært i form.

Og om du sykemelder deg kan du heller ikke studere.