Foreldrepenger

Star1978

Gift med forumet
Assistert-jentene
Jeg mistet sef jobben min i august pga arbeidet ble avsluttet, har uten hell søkt jobber siden jeg fikk oppsigelse i sommer, og søker sef enda..
men så etter 3 ivf forsøk ble jeg gravid, passet helt supert :hilarious: jeg er super glad for at jeg er gravid asså ❤️
Men så lurer jeg på hvordan det er med foreldrepenger , for det er jo sånn at man må ha jobbet de siste 6mnd for og få disse??
Og dagpenger telles vell ikke som lønn heller :bored:

Og få seg jobb på 1-2 mnd er ikke sikkert jeg får, det vet jeg jo ikke..
har søkt på ALT bare for og ha en jobb de siste 6mnd før permisjonen starter..
 
Dagpenger er likestilt med inntektsgivende arbeid og teller som opptjening.

Du kan også evnt starte uttaket opptil 12 uker før termin, hvis det utgjør noen forskjell ift opptjening.
 
Du skal søke på alt uansett når du får dagpenger, og gjøre alt du kan for å få deg jobb. :)
Du tjener deg opp rett til foreldrepenger, som Finn skriver. :)
 
Gratulerer med graviditeten!!!

Du må ikke ha jobbet de siste 6 mnd, men 6 av 10 mnd. Så avhengig av hvor langt du er på vei, har du litt bedre tid til å finne jobb. :happy:

Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt:

  • sykepenger
  • foreldrepenger
  • svangerskapspenger
  • omsorgspenger ved sykdom hos barnet eller den som passer barnet
  • pleie- og opplæringspenger
  • dagpenger under arbeidsløshet
  • arbeidsavklaringspenger
  • omsorgsstønad
Så jo, dagpenger teller, men har forstått det er litt annen utregning enn ved vanlig lønn.

Generelt synes jeg denne artikkelen er veldig god og oversiktlig. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter+du+barn/foreldrepenger--347653

Lykke til med jobbsøkingen!
 
Last edited:
Gratulerer med graviditeten?

Du må ikke ha jobbet de siste 6 mnd, men 6 av 10 mnd. Så avhengig av hvor langt du er på vei, har du litt bedre tid til å finne jobb. :happy:

Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt:

  • sykepenger
  • foreldrepenger
  • svangerskapspenger
  • omsorgspenger ved sykdom hos barnet eller den som passer barnet
  • pleie- og opplæringspenger
  • dagpenger under arbeidsløshet
  • arbeidsavklaringspenger
  • omsorgsstønad
Så jo, dagpenger teller, men har forstått det er litt annen utregning enn ved vanlig lønn.

Generelt synes jeg denne artikkelen er veldig god og oversiktlig. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter+du+barn/foreldrepenger--347653

Lykke til med jobbsøkingen!

Husk at det er kommet nye regler for nettopp dette. Så de regner utbetaling basert på de 3 siste mnd, ikke 6...
 
Husk at det er kommet nye regler for nettopp dette. Så de regner utbetaling basert på de 3 siste mnd, ikke 6...

Man har aldri fastsatt inntekt basert på siste 6 mnd. 6 av 10 mnd er kravet om å ha vært i arbeid (eller likestilt med arbeid). Dette kravet er likt - nå som før, og i overskuelig fremtid.

Hvordan inntekt bestemmes er en ganske kronglete operasjon, men i grove trekk var det før sånn at det var siste fire uker som gjaldt ved fastlønn, og en lengre periode om man hadde varierende lønn. Og så var det en lang rekke unntaksbestemmelser.

Det at de nå sier siste 3 mnd antar jeg er mest for å ha dekning i lovverket for å la inntekten fastsettes automatisk på bakgrunn av det arbeidsgiver oppgir til skatteetaten, heller enn at en saksbehandler vurderer saken individuelt. Det faktiske resultatet blir nok at alt stort sett blir som før.
 
Husk at det er kommet nye regler for nettopp dette. Så de regner utbetaling basert på de 3 siste mnd, ikke 6...
Nja, ikke helt det heller. Man kan velge en lengre periode om det gir et riktigere bilde av lønnen. Som Finn sier er dette en kronglete og individuell utregning. Har varierende lønn selv og her har de gått så langt tilbake som hele 2017 for å sjekke. Det er fortsatt ikke riktig da, men det er en annen historie. [emoji6]
 
Back
Topp