Foreldrepenger

Ennovy89

Forelsket i forumet
❤ Aprilbarna19 ❤
Hei dere!
Vi er førstegangsgravide og lurer veldig på dette med foreldrepenger og permisjon. Leser nav opp og ned, men klarer liksom ikke å bli ordentlig kloke på det.

-Hvordan regnet dere på hva som lønte seg, 80 eller 100? (Vet selvfølgelig at mange velger hva som passer mtp barnet osv. Men hvis man kun skal tenke pengemessig)
-Hvordan er det med ferie og feriepenger, har termin i April noe som vil si at jeg(mor) er i permisjon i sommerferien?
-Vil det vi får utbetalt når vi er i permisjon være like mye som vi får i lønn hver mnd? (Begge har fastlønn)

Håper noen tålmodige sjeler klarer å hjelpe meg
 
Ved 80% permisjon, så får dere utbetalt 80% av den vanlige lønna. Ved 100%, så får dere utbetalt det dere pleier i måneden.
 
Når vi valgte 80% regnet jeg ut hvor mye jeg kom til å få utbetalt i mnd (ut i fra inntektsopplysninger som arbeidsgiver hadde fylt ut ifb sykmelding) og om vi kom til å klare oss på det, orket ikke regne på hva som lønte seg for det var hovedsaklig mer tid vi ønsket. Så veldig glad vi valgte 80 % her ihvertfall :)
Når du søker så kan du legge inn ferie hvis det er avtalt med arbeidsgiver og da forlenge permisjonen på den måten.
Dere får utbetalt det samme ja, hvis dere velger 100%.
Ellers er nav foreldrepenger på facebook en super side :)
 
Husker ikke hvor jeg leste det. Men mener jeg har lest at det lønner seg å ta 100% utbetalt permisjon. Og når fødselspermisjonen er ferdig, kan du ta ut ulønnet permisjon. Må da spare opp litt hver måned i fødselspermisjonen.

Jeg hadde termin i slutten av april og fødte i mai. Jeg fikk da utbetalt feriepenger i sommer fra arbeidsgiver. Du kan fin dra på ferie på sommeren og få utbetalt foreldrepenger og feriepenger samtidig. Men tror man må melde til nav hvis du er i utlandet mer enn 3 uker sammenhengende? Litt usikker. Da jeg søkte om foreldrepenger, valgte jeg å forskyve permisjonen med 4uker og 1 dag (det meste som er lovlig å utsette permisjon når ferie er grunnen). Så for hele juli i år fikk jeg ikke utbetalt foreldrepenger, bare feriepengene fra arbeidsgiver.

Utregning av foreldrepengene er årsinntekt/280 = dagsssats. Hver måned får du utbetalt dagssats*antall arbeidsdager= brutto måned - skatt = utbetalt netto lønn. (MENER DET ER RIKTIG:hilarious:) Det betyr at selvom du får lik fastlønn hver måned når du jobber, vil du i foreldrepenger fra nav få etter antall arbeidsdager i måneden. Så måneder som februar, eller måneder som begynner og slutter med helg, har ikke like mange arbeidsdager. Og du får da utbetalt mindre. F.eks, har du fastlønn på 20 000 i mnd. 20 000*12=240 000 i året. 240 000/280 = 857 i dagssats. hvis det er 23 arbeidsdager (slik som i oktober mener jeg) blir det 857*23=19711kr. Så det blir dermed ikke helt det samme. I februar ville det evt blitt 17140, istedenfor 20 000 før skatt.

Førstegangs jeg og, og det er myye å sette seg inn i. Har sikkert chattet ned nav på nettet 70 ganger ellerno:hilarious: Så spør hvis du lurer! Og hvis jeg har skrevet no feil, er det bare for andre å rette på)
 
Om du ved 100% får utbetalt det sammen som ellers kommer an på om Nav utbetaler, og om du tjener under eller over 6G (ca 580 tusen)
Nav dekker maks 6G og feriepenger for de første 12 ukene. De fleste arbeidsgivere som utbetaler til arbeidstaker og får refundert dekker mellomlegget slik at arbeidstaker får full lønn og feriepengeopptjening uavhengig av hva nav refunderer.
 
Tusen takk for svar alle! Ser vi må virkelig sette oss ned å regne på det, og høre med arbeidsgivere hvordan det gjøres mtp feriepenger.
Og mamma til mini, tusen takk for så utfyllende svar! Det med at det kommer an på hvor mange arbeidsdager det er i mnd, var nytt for meg. Kunne fort ha ringt og klaget til nav pga forskjeller :p
 
Tusen takk for svar alle! Ser vi må virkelig sette oss ned å regne på det, og høre med arbeidsgivere hvordan det gjøres mtp feriepenger.
Og mamma til mini, tusen takk for så utfyllende svar! Det med at det kommer an på hvor mange arbeidsdager det er i mnd, var nytt for meg. Kunne fort ha ringt og klaget til nav pga forskjeller :p


Slik som er nevnt over her, vil jeg også anbefale https://www.facebook.com/navforeldrepenger/. Du kan spørre de spørsmål, lese andres spørsmål, ellers så legger de ut fakta ukentlig. De har mange eksempler og er veldig flinke på å svare utfyllende.
 
Som hovedregel lønner det seg med 100% om man kun skal se på summen man får utbetalt. Men ingen regel uten unntak, og i enkelte tilfeller kan det lønne seg med 80%, feks om far har lav inntekt. For å vite det sikkert i akkurat deres tilfelle må dere rett og slett sette dere ned og regne på det.

Dere får i sum utbetalt det dere har i fastlønn, enten 100% eller 80% avhengig av hvilken dekningsgrad dere velger. Akkurat den utbetalte summen kan allikevel variere noe avhengig av om arbeidsgiverene deres utbetaler lønn som vanlig og får den refundert fra NAV, eller om dere får foreldrepenger direkte fra NAV. Om arbeidsgiver forskutterer blir det akkurat som vanlig, om NAV betaler får dere utbetalt per virkedag i mnd, så da vil beløpet variere noe fra måned til måned.

Dersom arbeidsgiver forskutterer får dere feriepenger som vanlig, om NAV utbetaler får dere 10,5% av de første 12 eller 15 ukene, avhengig av dekningsgrad. Dette betyr også at far som oftest ikke får feriepenger av fedrekvoten om det er direkte utbetaling, fordi hans uttak pleier å være sist i perioden.

Du kan utsette foreldrepengene tilsvarende lovbestemt ferie hvert år, altså fire uker og én dag. Du kan òg utsette med overført ferie, men da må arbeidsgiver skrive en spesifikk bekreftelse som opplyser at det dreier seg om overført, lovbestemt ferie.

Dagsats ved utbetaling direkte fra NAV er for øvrig årslønn delt på 260, ikke på 280 som jeg så noen skrev lenger opp. Du kan også være i utlandet omtrent så lenge du vil med foreldrepengene uten å si ifra, ihvertfall så lenge det ikke dreier seg om 12mnd eller mer så du mister medlemskapet i folketrygden.

Svarer på telefon her, så hvis svaret ble litt krøkkete får du bare unnskylde det :)
 
Back
Topp