Foreldrepenger

Løvetannmor

Forelsket i forumet
Novemberlykke 2018
helt grønn på dette nå :/ er så mye nytt..
Men noen som vet om man har rett på foreldrepenger når man har gått på/går på AAP?
Samt også har jobbet litt som vikar samtidig.

Om man har rett på det. Blir foreldrepengene tilsvarende AAP? Regner de ut det man har fått som inntekt som vikar også? AAP trekkes jo fra den inntekten. Blir det da NAV som blir «arbeidsgiver» på søknaden som skal komme med og ha arveidsopplysninger liksom.

Om far ikke skal ha noe spesielt til permisjon. Eller ha 14 uker, har han rett på foreldrepenger også da?

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter+du+barn/foreldrepenger--347653#chapter-1

Ja, aap likestilles med arbeid så da har du rett til foreldrepenger.

Beregning kan du se her:
https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter+du+barn/Relatert+informasjon/beregning-av-foreldrepenger

Når du har hatt både aap og arbeidsinntekt vil foreldrepengene være baset på begge delene.

Om far har rett til foreldrepenger kommer an på om han har opptjent rett, hatt inntekt eller stønad fra nav seks av siste ti måneder. Om han ikke har rett kan du få hans kvote. Greit forklart i den artikkelen iallefall [emoji4]

Men jeg kan ikke få hans kvote, om han har tjent seg opp rett?

Hva om mor velger 100% men far ikke skal ha sine 15 uker da?
Her er far i ny jobb, der han uansett er borte en uke omgangen og får være en uke hjemme med oss. Her tjener vi mer på at far er ute i jobb og ikke tar permisjon faktisk. Ganske sikker på det!
Hvordan skal jeg/vi da fylle ut papirene?
Får jeg 15 uker pluss 10 uker som er fellesperioden da? Men ikke noe mer? Da må barnet evnt. tiiidlig i bhg. når jeg er ferdig med min del da?for nå kan man ikke ta noe av fars del? Altså jeg får 25 uker til sammen? 3 av disse ukene må tas ut 3 uker før termin?
Føder jeg før termin og disse 3 ukene, så blir de dagene/ukene trekt ifra og sluttdato for slutt på permisjon korrigeres deretter også. Forstår jeg det rett da?
Så domt man ikke får velge selv!!!

Jeg har AAP nå, vil den evnt. fortsette etter fødsel tro?
Eller får jeg AAP nå samtidig som det andre?
Eller går det an å fortsatt få AAP videre og ta engangsstønad? Eller vil jeg liksom da fraskrive meg min AAP? Kan det hende det har lønt seg mer for meg? Fortsette AAP, men samme grunnlag for at jeg ikke kan jobbe og fortsette litt opptrening i permisjonen. Og så ta ut engangstønad?
Gikk ikke på AAP sist.. Samt alt er jo så nytt nå!
Blit helt grønn og tullersuk av dette :/
Hva skal jeg gjøre?

Siden du har så mange spørsmål, og det gjelder både foreldrepenger, engangsstønad og aap så vil jeg anbefale at du ringer nav. På familielinjen der vil de kunne hjelpe deg med alt det du spør om. Alt står forklart på nett også, men kan være vanskelig å se sammenhengen mellom de ulike tingene når du har spørsmål som gjelder flere ytelser.

Back
Topp