Foreldrepenger

Mrs Wifey

Gift med forumet
Januarhula 2014
Marsboerne 20 18
Når skal dere søke? Jeg er student med deltidsjobb, så under sykmelding får jeg bare 10.000kr i mnd. Men i fem måneder (april-august) hadde jeg en vikarjobb i tillegg, hvor jeg fikk 10.000kr ekstra. Når jeg gikk ut i permisjon i 2014 så var det slik at man fikk 6 av de 10 siste mnd beste måneder, er det slik nå og? Hva må maj i så fall gjøre?

Det er fortsatt 6 av de siste 10 mnd nå. Jeg tenker at jeg leverer de «beste» lønnsslippene mine jeg har hatt. Har og hatt vikar jobb i sommerhalvåret som økte inntekten, dette måtte jeg slutte med da jeg ble gravid for det var på gamle jobben. Ungdoms psykiatrisk klinikk som ikke passet og jobbe på nå som jeg er gravid. Så leverer med lønnsslipp derfra samt arbeidsbekfreftelsen på at jeg er vikar der. Håper det blir riktig [emoji848]

Hørt at de ikke tar utgangspunkt i de 6 beste av de 10 siste lenger, men at de tar de du har akkuratt når du går ut i permisjon, evt hvis du blir sykemeldt det du har da du blir sykemeldt.

Jeg leste dette på deres nettsider, fra en av paragrafene de henviser til under foreldrepenger:

§ 14-6 Andre ledd - Krav til inntektens størrelse

[Endret 11/14]

Dersom det i opptjeningsperioden foreligger inntekt fra flere arbeidsforhold, er det den samlede inntekten i opptjeningsperioden som er avgjørende, ikke inntekten i det enkelte arbeidsforhold. Det vises her til Trygderettens kjennelser, ankenummer 13/02130 og 14/01727.

Eksempel: Mor har hatt tre arbeidsforhold i opptjeningsperioden på henholdsvis fire, tre og to måneder. I det siste arbeidsforholdet har hun arbeidet 8 timer i uken med en timelønn på kr 250. Inntekten fra dette arbeidsforholdet skal medregnes selv om den isolert sett ikke utgjør et halvt grunnbeløp.

Leste at man ikke kunne søke før svangerskapsuke 26, er det 25+ eller 26+?