Foreldrepenger

Bolle3

Flørter med forumet
Sitter med dette skjemaet og blir gaaaal....

Skal søke om 100 % dekningsgrad. Det eg lurer litt på er:
Hva med ferien i 2018?. Har en jobb som har fast ferie i juli hvert år. Blir denne ferien utsatt til permisjon slutt? El har eg foreldrepenger frem til juli, søker om utsettelse og fortsetter etterpå med foreldrepengene?
Når en får utbetalt feriepenger fra arb.giver, får en i tillegg foreldrepenger den mnd da?

Sitter med dette skjemaet og blir gaaaal....

Skal søke om 100 % dekningsgrad. Det eg lurer litt på er:
Hva med ferien i 2018?. Har en jobb som har fast ferie i juli hvert år. Blir denne ferien utsatt til permisjon slutt? El har eg foreldrepenger frem til juli, søker om utsettelse og fortsetter etterpå med foreldrepengene?
Når en får utbetalt feriepenger fra arb.giver, får en i tillegg foreldrepenger den mnd da?

Du må søke om utsettelse av permisjonen pga ferie senest før ferien starter. Du kan søke om lovbestemt ferie, tariffestet ferie kan du be arbeidsgiver om å utsette til neste år.
Da får du feriepenger og ikke foreldrepenger. Foreldrepengene og permisjonen fortsetter etter ferien er over.
Partneren din kan ta ut sin permisjon når du har ferie. Da får dere mer tid sammen i tillegg til at du har permisjon når partneren din har ferie.
Hvis målet er at begge har mye tid samtidig med babyen, er det derfor lurt at dere ikke tar ferie samtidig, men hver for dere.
Dere bruker selvfølgelig av permisjonsukene deres.
Mulighetene er ganske mange i forhold til permisjon, bare husk på tidsfristene for søknadene.
Hvis partneren din skal ta permisjon når du har ferie, så må det søkes 6 uker før oppstart av permisjonen.

Jeg må fylle ut skjema for gradert uttak. Blir helt gal og bare klikka på krysset i sted :banghead: orker ikke. Må få mannen min til å hjelpe meg, tror jeg og så må jeg ha inntektsopplysninger (selv om at nav og lønningskontoret ligger i samme bygget) og terminbekreftelse.

Hei- jeg sitter med skjemaet selv også og holder på å klikke!! Alt er feil- opplysningene NAV har om arbeidsforholdet mitt, jordmor har datert bekreftelsen med feil dato...

Noen som vet hva som skjer hvis søknaden kommer inn for sent?

Hei- jeg sitter med skjemaet selv også og holder på å klikke!! Alt er feil- opplysningene NAV har om arbeidsforholdet mitt, jordmor har datert bekreftelsen med feil dato...

Da jeg søkte foreldrepenger sist (i 2010) så søkte jeg sent og med behandlingstiden i Oslo ble den ikke ferdig behandlet før baby ble født (hadde i tillegg et litt komplisert arbeidsforhold så jeg måtte stadig vekk ettersende opplysninger som manglet/ NAV ikke skjønte/trodde på).
Jeg fikk da ingen utbetaling da jeg egentlig skulle begynt å få utbetalinger, men da søknaden var ferdig behandlet (ca en mnd etter termin) så fikk jeg alt etterbetalt. Vi hadde regnet med dette så det var ingen krise i vår økonomi og så fikk jeg plutselig en god slump med penger rett før jul så det kom godt med i julegavehandlingen :joyful:

Da jeg søkte foreldrepenger sist (i 2010) så søkte jeg sent og med behandlingstiden i Oslo ble den ikke ferdig behandlet før baby ble født (hadde i tillegg et litt komplisert arbeidsforhold så jeg måtte stadig vekk ettersende opplysninger som manglet/ NAV ikke skjønte/trodde på).
Jeg fikk da ingen utbetaling da jeg egentlig skulle begynt å få utbetalinger, men da søknaden var ferdig behandlet (ca en mnd etter termin) så fikk jeg alt etterbetalt. Vi hadde regnet med dette så det var ingen krise i vår økonomi og så fikk jeg plutselig en god slump med penger rett før jul så det kom godt med i julegavehandlingen :joyful:

Ok, tusen takk for svar. Det var godt å høre. Var redd jeg omtrent skulle få et "sorry-too little til late" svar og det var det. Ingen fare for meg heller sånn rent økonomisk hvis jeg må vente litt, bare så utrolig redd for å gjøre noe galt :angelic: Trodde jeg var ute i god tid, men nå har det blitt så mye kluss at jeg blir sprø. Og mitt hode er virkelig ikke med for tiden!! :nailbiting:

Ville bare si at jeg syns folk er flinke til å komme med gode, informative svar! :) Applaus til dere!

Ville bare si at jeg syns folk er flinke til å komme med gode, informative svar! :) Applaus til dere!

Enig! Utrolig imponert over hvor gode råd og god informasjon man kan få av andre på et forum :)

Jeg har ikke søkt enda (og er 30 uker i morgen).... Men tar det med knusende ro... Skulle i utgangspunktet få terminbekreftelse fra jm i går, men så glemte vi det begge to da jeg skulle gå der i fra. Så dro jeg ned til legekontoret for å spørre der, men der har visstnok kontordama ferie ut uka så da får jeg ordne det til uka. :)

Det kommer litt an på hvor sent den kommer inn, men normalt skjer det ikke noe annet enn at du må vente like mye lenger som du ventet med å søke. Saksbehandlingstiden er den samme og pengene dine blir etterbetalt.

Hvis du derimot søker veldig mye for sent, kan du risikere å miste retten til dager med foreldrepenger. NAV kan innvilge til og med tre måneder før den måneden du søker. Altså hvis du skal ut i permisjon i januar, må du søke absolutt senest innen utgangen av april.

Når det gjelder opplysningene NAV har om arbiedsforholdet ditt, er det informasjon de får automatisk fra Arbeidstaker-registeret, så da er det nok (tidligere) arbeidsgiver som har meldt inn feil informasjon. Det skal holde for deg å legge ved en erklæring, enten som eget brev, eller i fritekst feltet om hvilket arbeidsforhold som er relevant for søknaden, og hvilke de skal se bort i fra.

Last edited:
Jeg har ikke søkt enda (og er 30 uker i morgen).... Men tar det med knusende ro... Skulle i utgangspunktet få terminbekreftelse fra jm i går, men så glemte vi det begge to da jeg skulle gå der i fra. Så dro jeg ned til legekontoret for å spørre der, men der har visstnok kontordama ferie ut uka så da får jeg ordne det til uka. :)

Sjæl! Jeg skal fikse hos jm til uka, Nada stressa! Tar det sin tid så er det ikke Krise en mnd eller noen uker!

Eg er 28+3 og har heller ikkje levert inn enda. Men har fått terminbekreftelse frå legen og i går nemde sjefen min at ho allerede har sendt inn det ho skulle sende inn.. Eg har ikkje snakka med ho om det eingong. Ho berre tok utgangspunkt i at eg skulle ha ferie i ferien, noko eg også har planer om..

Så då er det berre for meg å få fylt ut og sende den inn :)

Nå er det ihvertfall sendt!! Så håper jeg at alt er riktig. Tydelig at det ikke er så ofte min sjef gjør disse tingene heller, for har fått beskjed om at noe er tilstrekkelig dokumentasjon av henne for så å få svar fra NAV om at det ikke er det :woot: Jaja. Forhåpentligvis så går det i boks! Brukt pinlig lang tid på dette her..:joyful:

Back
Topp