Foreldrepenger

Blomsterpiken83

Forelsket i forumet
Er det noen av dere som har søkt på foreldrepenger som kan komme med en "hvordan gå fram" liste. Da tenker jeg på hva er det egentlig nav må ha av oss? Må jeg sende inn noe til jobbene våre? Hvor mange forskjellige søknader er det? Er det noe som går automatisk.

Synes dette er skikkelig vanskelig. Vet liksom ikke hvor jeg skal begynne og hva det egentlig er som man må søke om bortsett fra foreldrepenger...

Gå på nav sine sider.

Du må ha bekreftelse på 26 fullførte uker. Fra jordmor eller lege.
Når du søkte jobben din om permisjon så er de klar over at de må sende lønnsopplysningene dine til nav :)

Evnt spør på Nav foreldrepenger på facebook.

Gå på nav sine sider.

Du må ha bekreftelse på 26 fullførte uker. Fra jordmor eller lege.
Når du søkte jobben din om permisjon så er de klar over at de må sende lønnsopplysningene dine til nav :)

Evnt spør på Nav foreldrepenger på facebook.
Ja jeg har ringt til jordmor i dag for å få bekreftelse. Så det skal sendes inn egen søknad til jobben? Jeg har lest på nav men jeg synes fortsatt det er veldig mye å sette seg inn i. Men vi finner vel ut av det til slutt. Vi har nå ivertfall bestemt oss for hvor mye permisjon vi skal gå for. Må bare få det til å bli riktig med jobb mtp ferie til gode osv...

Ja jeg har ringt til jordmor i dag for å få bekreftelse. Så det skal sendes inn egen søknad til jobben? Jeg har lest på nav men jeg synes fortsatt det er veldig mye å sette seg inn i. Men vi finner vel ut av det til slutt. Vi har nå ivertfall bestemt oss for hvor mye permisjon vi skal gå for. Må bare få det til å bli riktig med jobb mtp ferie til gode osv...
Du kan gjøre søknaden på nav helt ferdig, uten å sende den inn :) Da får du ett lite innblikk i hva du evt skal sende inn og ikke:)
Jeg fant ut at den gamle jobben min ikke hadde endret på at jeg ikke hadde jobb hos de lenger, så der sto det at de måtte sende inn alt med permisjon osv. Så måtte ha meg noen runder med gamle jobben for å fikse dette,slik at jeg kunne søke selv:) så glad jeg begynte på søknaden for en stund siden:)
Lykke til:)

Og forresten, så er det bare din søknad som sendes først, du må ta ut 3 uker permisjon før termin og må ha de første 6 ukene. Far sin permisjon søkes senere,når din permisjon nærmer seg slutt. :)

Okei :) En venninne kunne fortelle meg i dag at man ikke kan ta mer en 4 uker og 1 dag ferie hvis man skal ha ferie iløpet av permisjonen. Hun hadde gått på en smell der og fått avslag. Så jeg skal dele opp min ferie og ta resten helt på slutten når permisjonen er over. Hun kunne også fortelle at man må ha lønnsbekreftelse fra jobb i tillegg til terminbekreftelsen fra jormor. Phuuu glad man bare må søke 1 gang.

Jeg tar permisjon først også ferie til slutt. Ble anbefalt det for å slippe stopp i permisjonspengene :)

Mye å sette seg inn i. Men nav foreldrepenger på facebook anbefales. Vi fikk link til skjema da far her har to jobber og da jobber 120%

Okei :) En venninne kunne fortelle meg i dag at man ikke kan ta mer en 4 uker og 1 dag ferie hvis man skal ha ferie iløpet av permisjonen. Hun hadde gått på en smell der og fått avslag. Så jeg skal dele opp min ferie og ta resten helt på slutten når permisjonen er over. Hun kunne også fortelle at man må ha lønnsbekreftelse fra jobb i tillegg til terminbekreftelsen fra jormor. Phuuu glad man bare må søke 1 gang.

Oi, så man får ikke hele ferien (5 uker) med mindre man tar pause i permisjonen og tar ut ferie i 2017?

Vi sitter akkurat å planlegger litt nå.. Er så mye å sette seg inn i at man kan bli tullete.
Man kan bare ta 4+1 dag ferie ja. De siste 4 dagene må du ta før 2018 (for oss som får barn 2017) eller søke om å få ha de tilgode i 2018.

Vi lander nok på 80% lønn i 49 uker. Vi taper litt på 80%, men ettersom vi tenker å strekke permisjonstiden lengst mulig får at tulla skal slippe å begynne i barnehagen før Agust 2018 blir det slik.

Jeg tenker at jeg tar ut all ferien min (5uker) i slutten av året 2017. å fortsetter permisjonen etter det. Da slipper jeg å tenke på å overføre noe til 2018. Vi vurder også at jeg tar gradert utbetaling fra januar, også dette for å strekke ut perm.

Alt dette selvfølgelig etter hvordan mannen jobber (turnus) så det ikke blir dager uten lønn....

Dersom noen har noen spørsmål eller bare tanker rundt dette er det bare å komme med det. Takk :smug: Blir som sagt ikke klok.. men vi tror vi har landet på en løsning :confused3

Har fått beskjed av jobben om å ta pause i permisjonen for å ta ferien i løpet av 2017. Lurer da på om noen av dere vet hvilken dato jeg skal sette på permisjonens sluttdato? Blir det samme dato som før, eller skal jeg sette 5 uker fremover i tid, ettersom ferien kommer i mellomtiden?

Søkte om foreldrepenger i går, og synes nettsøknaden var veldig oversiktelig og enkel å fylle ut. Søknaden holder og styr på datoene du legger inn, så en får opp feilmelding dersom periodene/datoene ikke er logiske i forhold til hverandre. Jeg måtte legge ved tre skjemaer: terminbekreftelse (datert etter uke 26) - som man får av fastlegen, inntektsopplysningskjema - bare å gi beskjed til jobben så fyller de det ut, og bekreftelse på ferie (jeg skal ha ferie midt i permisjonstiden, og søker da i praksis om utsettelse av permisjonen i den perioden) - dette fikser også arbeidsgiver. Alt en trenger å legge ved søknaden blir godt spesifisert, og en kan ettersende vedlegg om en ikkje har alt klart med em gang.

Så for å ha det oppklart - er det mulig å sette permisjonen på pause og ta 5-6 uker ferie, for å så starte opp på permisjonen igjen?
Hvorfor er det da snakk om at det ikke er lov å ta mer enn 4+1?

Vi sitter akkurat å planlegger litt nå.. Er så mye å sette seg inn i at man kan bli tullete.
Man kan bare ta 4+1 dag ferie ja. De siste 4 dagene må du ta før 2018 (for oss som får barn 2017) eller søke om å få ha de tilgode i 2018.

Vi lander nok på 80% lønn i 49 uker. Vi taper litt på 80%, men ettersom vi tenker å strekke permisjonstiden lengst mulig får at tulla skal slippe å begynne i barnehagen før Agust 2018 blir det slik.

Jeg tenker at jeg tar ut all ferien min (5uker) i slutten av året 2017. å fortsetter permisjonen etter det. Da slipper jeg å tenke på å overføre noe til 2018. Vi vurder også at jeg tar gradert utbetaling fra januar, også dette for å strekke ut perm.

Alt dette selvfølgelig etter hvordan mannen jobber (turnus) så det ikke blir dager uten lønn....

Dersom noen har noen spørsmål eller bare tanker rundt dette er det bare å komme med det. Takk :smug: Blir som sagt ikke klok.. men vi tror vi har landet på en løsning :confused3
Hvordan kan du ta ut 5 uker ferie på slutten av 2017 for å så starte opp med permisjon igjen - siden du skriver at man kun kan ta 4+1?

Så for å ha det oppklart - er det mulig å sette permisjonen på pause og ta 5-6 uker ferie, for å så starte opp på permisjonen igjen?
Hvorfor er det da snakk om at det ikke er lov å ta mer enn 4+1?

Hvordan kan du ta ut 5 uker ferie på slutten av 2017 for å så starte opp med permisjon igjen - siden du skriver at man kun kan ta 4+1?

Du må ta ut 4+1dag av ferien din i 2017.
For man har bare krav på å få overført 4 dager å ikke mer til året etter. Så dersom du ikke tar ut 5 uker i 2017, å ikke søker om overføring av de siste 4 dagene. Mister du dem.
Derfor tar jeg all ferien min før 2017 så jeg slipper å styre med overføring av ferie ;)

Du må ta ut 4+1dag av ferien din i 2017.
For man har bare krav på å få overført 4 dager å ikke mer til året etter. Så dersom du ikke tar ut 5 uker i 2017, å ikke søker om overføring av de siste 4 dagene. Mister du dem.
Derfor tar jeg all ferien min før 2017 så jeg slipper å styre med overføring av ferie ;)

Å ja, du kan sette permisjon på "pause" for å ta ut ferie. for så starte opp igjen med resten av perm.

Oi, så man får ikke hele ferien (5 uker) med mindre man tar pause i permisjonen og tar ut ferie i 2017?
Får ikke 5 uker ferie om du tar den innbakt i permisjonstiden nei :/ da blir permisjonen pauset/og forsjøvet med 4+1 dag. Du taper derfor 4 dager om du baker inn ferien inn i permisjonen fremfor å ta 5 uker i avtale med jobben ETTER permisjonen!! :P

Huff, må vel sette meg ned en dag å ta denne kabalen også. Hvor får man all informasjon i forhold til ferie og permisjon egentlig? Synes det er vanskelig å finne frem til alt på NAV sine nettsider.

Huff, må vel sette meg ned en dag å ta denne kabalen også. Hvor får man all informasjon i forhold til ferie og permisjon egentlig? Synes det er vanskelig å finne frem til alt på NAV sine nettsider.
Jeg synes også nav sine sider ikke hva til stor hjelp. Jeg har fått info fra en kollega av meg som gikk ut i permisjon for 7 mnd. Siden. Så var jeg på et infomøte gjennom kommunen her i starten av svangerskapet(der var det mye spm og snakk om nav), så hadde jeg en kort samtale med sjefen min for en uke siden for å få avklart noen spm jeg hadde.
Har du ingen kollegaer du kan sende melding til da? Eller kanskje ta en samtale med arb.giveren din? :)

Back
Topp