Foreldrepenger

Bkno0662372

Andre møte med forumet
Hei. Jeg lurte på om noen vet noe om jeg kan ha rett på foreldrepenger. Jeg vet av man må ha jobbet minst 6 av siste 10 mnd. Jeg går ut i permisjon i slutten av april 2015. Jeg har nå hatt fast jobb de siste 3 årene, men fra og med 2.desember 2014 står jeg som arbeidsledig fordi mitt pliktår er over. Vanligvis ville jeg fått fortsette og jobbe 100% som vikar på samme arbeidsplass, men jeg har nå i 2 mnd vært sykemeldt og jobben kommer ikke til og være villige til og gi meg mer jobb fra 2. desember fordi de tenker at jeg garantert kommer til og fortsette med og være sykemeldt. Om jeg da ikke får satt opp en videre turnus er jeg altså arbeidsledig fra 2.desember. Da vil jeg ha opparbeidet meg arbeid i 5 av siste 10 mnd. Vil det da si jeg trenger 1 mnd til med 100% arbeid enten sykemeldt eller i stand til og jobbe timene for og få rett på foreldrepenger? Men.. om jeg ikke får satt opp 1 mnd til med jobb, altså ut desember. hva skjer frem til april om jeg fortsetter og måtte være sykemeldt og ikke i stand til og klare og få en ny jobb? får jeg da sykepenger fra NAV eller dagpenger fra NAV beregnet ut i fra inntekten jeg har hatt frem til desember? Det jeg altså er rett for er at jeg blir gående fra desember/januar til april uten jobb. Og hva som da skjer med foreldrepengene, når jeg kun er vært i arbeid evt 6 av siste 10 mnd og de 4 siste arbeidsledig på dagpenger/sykepenger? Dette ble veldig rotete! Jeg håper noen forstår hva jeg mener.. Hilsen ei som er veldig bekymret.

Dagpenger og sykepenger gir rett på fødselspenger. Men dagpenger krever jo at du er reell arbeidssøkende. Og sykepenger at du ikke har mulighet til å jobbe pga sykdom.

Takk for svar. Men lurer jo da på om jeg har rett på sykepenger om jeg ikke har jobb? Trodde sykepenger er noe jeg får fordi jeg har jobb. Men går det som arbeidsledig, fordi en ikke er i stand til og hverken klare og jobbe, eller få en jobb (fordi finnes vel ikke mange som vil annsette noen som er gravid og i veeldig dårlig form) kan jeg da fortsette og få sykepenger fra nav selv om jeg da ikke har en jobb jeg er sykemeldt fra?

Takk for svar. Men lurer jo da på om jeg har rett på sykepenger om jeg ikke har jobb? Trodde sykepenger er noe jeg får fordi jeg har jobb. Men går det som arbeidsledig, fordi en ikke er i stand til og hverken klare og jobbe, eller få en jobb (fordi finnes vel ikke mange som vil annsette noen som er gravid og i veeldig dårlig form) kan jeg da fortsette og få sykepenger fra nav selv om jeg da ikke har en jobb jeg er sykemeldt fra?
Hvis legen mener du skal/bør være sykmeldt kan du sikkert være det. Men har lite peiling på sånt.

Jeg fikk sykepenger fra nav mellom når kontrakten min gikk ut og jeg begynte i permisjonen min. Så om du er sykemeldt når kontrakten din går ut må du fortsette å være det frem til permisjonen begynner, det kan ikke være noe opphold.

Okei. Jeg er i uke 12+3 nå og har vært sykemeldt i 7 uker nå og er sykemeldt til ut 2014, altså til 31.12.15. Kontrakten min går ut 2.desember 2014. Så om jeg fortsetter og bli sykemeldt fra 31.12.15- permisjonen min starter så er det eneste mulighet for meg og ha rett til foreldrepenger? Har Hyperemesis (ekstrem svangerskapskvalme).

Er i samme situasjon selv, er arbeidsledig fra 31.12.14 og da har jeg bare jobbet 4 måneder. Er helt frisk foreløbig så kan ikke sykemelde meg heller, aner ikke hva jeg skal gjøre. Ingen ansetter jo en gravid som skal ut i permisjon snart.

Det er veldig vanskelig og vite hva man skal gjøre! Jeg sliter fortsatt med og forstå om jeg har rett på noe eller ikke.. Tror bare det lureste må være og få et møte med NAV for og finne ut av ting på en helt sikker måte. For blir bare mer og mer usikker for hver gang jeg får vite noe nytt. Men i ditt tilfelle så må du evt. få dagpenger sånn som jeg har forstått det som da skal telle for og gi deg foreldrepenger. Men sliter fortsatt med og forstå hva som skjer etter jobbet 6 av siste 10 mnd, hva med de siste 4 mnd skal jeg da få dagpenger, eller arbeidsledig med sykepenger og om jeg da taper evt. foreldrepenger beløp. Veldig redd for og ikke ha rett på foreldrepenene. Den engangssummen man kan få tror jeg ikke er så mye og leve av=/ Jeg har i hvertfall den 30. november jobbet 5 av siste 10 mnd.

Jeg sliter å med å forstå reglene. Er å redd for at inntekten blir veldig mye lavere med dagpenger og at jeg taper masse på d i forhold til å jobbe fram til permisjonen.. Jeg er sykepleier så kan ta vakter på sykehus/sykehjem uten å være fast ansatt eller ha noen vikariat men det er veldig usikkert hvor mye vakter man får og man har lite rettigheter i forhold til tilrettelegging og rett til egenmelding/sykemelding om man skulle få noen plager :(
I ditt tilfelle ville jeg forsøkt å holde sykemeldingen gående til du skal ut i permisjon, jeg tror ganske sikkert at du da opptjener deg rett til foreldrepenger i permisjonen.

De har jo ikke lov til å ikke gi deg kontrakt pga graviditet uansett.

ironisk nok kan du bli sykemeldt ifra å være arbeidsledig, er du dårlig i dag bør du heller få sykemelding før du mister jobben, da vil du få mer utbetalt. Går du først over på dagpenger får du kun samme sum om du er sykemldt.

ironisk nok kan du bli sykemeldt ifra å være arbeidsledig, er du dårlig i dag bør du heller få sykemelding før du mister jobben, da vil du få mer utbetalt. Går du først over på dagpenger får du kun samme sum om du er sykemldt.

Okei. takk for svar. Jeg er sykemeldt ja, og har vært det siden september, og kontrakten går ut 2. desember og jeg er sykemeldt frem til 31.12.14. så da får jeg håpe det går greit i forhold til foreldrepenger. Da får vi se hvordan formen blir når januar kommer, kanskje jeg fortsatt blir sykemeldt frem til permisjon i april.

Okei. takk for svar. Jeg er sykemeldt ja, og har vært det siden september, og kontrakten går ut 2. desember og jeg er sykemeldt frem til 31.12.14. så da får jeg håpe det går greit i forhold til foreldrepenger. Da får vi se hvordan formen blir når januar kommer, kanskje jeg fortsatt blir sykemeldt frem til permisjon i april.

Ville tatt en tlf til NAV og hørt om du skal gjøre noe når kontrakten går ut 2 des, for å få dagpenger må du være avkrysset arbeidsledig ifra første dag, og er usikker når du er sykemeldt når du blir arbeidsledig blir... Men går selv på dagpenger pga jeg mistet jobben, og blir jeg sykemeldt går den til NAV, samme søknad om foreldrepenger gikk rett til NAV.

Back
Topp