Foreldrepenger

Meluca

Gift med forumet
Desemberskattene 2014
Hvordan var nå det med foreldrepenger igjen.?

Teller det man har jobbet før man ble gravid også? For det står " Du kan få foreldrepenger hvis du har vært yrkesaktiv og har hatt pensjonsgivende inntekt i minst 6 av de 10 siste månedene før stønadsperioden begynner. "
Hvordan finner man ut om man har hatt pensjongivende inntekt? Er det NAV som må finne ut av det ?

Sålenge man har hatt inntekt iløpet av de siste 6 av 10 måneder har man rett til foreldrepenger. Har du fått vanlig lønn fra arbeidsgiver er vel dette pensjonsgivende inntekt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det du tjener den mnd du går ut i permisjon legger grunnlaget for hva du får. fikk jeg beskjed om av nav..

Lineee83

Det du tjener den mnd du går ut i permisjon legger grunnlaget for hva du får. fikk jeg beskjed om av nav..

Lineee83
Når jeg fikk foreldrepenger regna de ut et gjennomsnitt på de lønnslippene jeg leverte. Men dette var jo 6 år siden, kan være det er endret.

To gutteklumper født 08&13 og lillelillebror termin 01.12.14 ❤️

Annet lønnsgivende arbeid: all inntekt som er skattbar.

Det gjelder hvis man kun tar vakter også? Er sykepleier uten noe annet enn er sommervikariat, men vet det vil komme vakter i etterkant. Disse vil telle som pensjonsgivende inntekt? Trodde, som ei over nevner, at det var gjennomsnittet av lønnsslippene man leverte som dannet grunnlaget for hvor mye man fikk utbetalt?!?! Ei venninne som fødte i 2010, leverte inn de med høyest lønn og de regnet deretter..

Lineee83
Det stemmer kun hvis du har fastlønn, og ikke er sykemeldt.
Dersom man har fastlønn og er hel eller delvis sykmeldt, blir fastlønn før sykmeldingen lagt til grunn.
Dersom man er timeansatt skal gjennomsnittslønn beregnes. Da skal det brukes gjennomsnitt av de siste månedene (ofte de seks siste, eller det som gjenspeiler realiteten best. Men dette blir en vurderingssak).
Det blir gjort så vanvittig mye feilberegninger når det kommer til å fastsette grunnlaget. Bl a skal bonus og ub-tillegg med i grunnlaget, dette gjorde sambo sin arbeidsgiver feil (tross de er et av Norges største selskap).

Back
Topp