Foreldrepenger

Yummy_mummy

Februar 2014 Miss Gode Råd <3
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Septemberlykke 2016
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Oktoberlykke2020❤
Da har jeg søkt om foreldrepenger i dag, og lurer på noe. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte søke på nytt når mine uker og fellesperioden nesten er over da jeg skal ta over fars uker grunnet at han ikke har opparbeidet seg rett til foreldrepenger. Til de av dere som skal ta ut hele permisjonen selv, fikk dere også beskjed om å søke på nytt for å ta over fars uker??

Sent from my iPhone using BV Forum

Mener du at vi får foreldre penger ut over vår egen? Er alene med barnet får jeg forlenget da?

Mener du at vi får foreldre penger ut over vår egen? Er alene med barnet får jeg forlenget da?

Nei, jeg skal ta ut 100%, og har søkt om å ta ut mødrekvoten og fellesperioden, men fikk beskjed om at jeg måtte søke på nytt lenger ut i permisjonen får å få fars uker. Så den totale perioden blir på 49 uker som vanlig, men de ukene som er forbeholdt far må jeg søke om når det er helt tydelig at han ikke vil kunne opparbeide seg rett til foreldrepenger. Merklig..

Vi må se det ann, om far får opparbeidet seg permisjon. Han har jo ikke fått seg jobb enda, så det blir spennende. Han trenger ikke ta ut fedrekvoten det første året.

Jeg skal også ta over fellesperioden, håper vikelig ikke vi må søke på nytt. Må man oppgi hvorfor far ikke skal ta permisjon? I såfall tror jeg det ikke skal være noe grunn for at vi må søke en gang til.

Aner ikke hvorfor, men kan det tenkes at det er fordi det er såpass lenge til fedrekvoten skal tas ut at han fortsatt har en mulighet til å tjene seg opp rett til penger?

Sent from my iPad using BV Forum

Regner med det ja, fedrene sender jo ikke inn søknad om foreldrepenger før det nærmer seg deres permisjon.

Aner ikke hvorfor, men kan det tenkes at det er fordi det er såpass lenge til fedrekvoten skal tas ut at han fortsatt har en mulighet til å tjene seg opp rett til penger?

Det tenker jeg også. Søknaden skal nok baseres på nyeste informasjon...

Men vi flytter jo, og kommer ikke tilbake før om lenge (2-5år). Legger ved en bekreftelse fra jobben til samboeren jeg.

Jeg skal også ta over fellesperioden, håper vikelig ikke vi må søke på nytt. Må man oppgi hvorfor far ikke skal ta permisjon? I såfall tror jeg det ikke skal være noe grunn for at vi må søke en gang til.

I søknaden må man oppgi om far ikke har opparbeidet seg rett til foreldrepenger osv. Men fra svarene her inne så skjønner jeg hvorfor jeg må søke på nytt. Må legge det inn i kalenderen min så ikke ammetåka tar over når den tid kommer. Vil være hjemme jeg da, og far syns det er greit at han overlater det til meg. Blir jo bare stress med amming og jeg vil faktisk ikke jobbe igjen før lille går i bhg, så får håpe det ordner seg.

Takk for svar, dere! :D

I søknaden må man oppgi om far ikke har opparbeidet seg rett til foreldrepenger osv. Men fra svarene her inne så skjønner jeg hvorfor jeg må søke på nytt. Må legge det inn i kalenderen min så ikke ammetåka tar over når den tid kommer. Vil være hjemme jeg da, og far syns det er greit at han overlater det til meg. Blir jo bare stress med amming og jeg vil faktisk ikke jobbe igjen før lille går i bhg, så får håpe det ordner seg.

Skal legge ved arbeidskontrakten til far, det står det svart på hvit at han ikke kommer til å bo i Norge de neste 2-5årene.

Skal legge ved arbeidskontrakten til far, det står det svart på hvit at han ikke kommer til å bo i Norge de neste 2-5årene.

Ja, det kan du gjøre. Skriv i det feltet om andre opplysninger om at du legger ved det og søker på grunnlag av dette om å få overført fedrekvoten til deg. Da skal du nok få et vedtak som gir deg hele permisjonen uten å måtte søke på nytt.

Back
Topp