Foreldrepenger..

lalita

Gift med forumet
Oktobermirakler 2013
Nå kommer masse spørsmål, hehe.

Hva skal du velge?

Når jeg regner på det via nav, så er det jo ikke mange penger som skiller om jeg velger 47 uker eller 57 uker. (vet det blir 49 og 59 uker nå i juli, men regnet bare sånn cirka.)
Er snakk om ett par tusen mer med å velge 80 % dekning.

Men går man virkelig så mye ned i "lønn" totalt?
Uansett vil jeg jo få omtrent 4000-5000 mindre i penger i mnd, og det er mye for meg.

Får man det utbetalt uke for uke, eller er det bare for å vise ukesbetaling, men det kommer en gang i mnd - fast dato?

Må jo bestemme oss snart, og jeg syns det er SÅ vanskelig.

Vi hadde 80% dekning med første. Jeg tapte ikke så mye på det fordi jeg ikke har så høy inntekt, men min samboer tapte ganske mye. Vi kommer til å velge 100% dekning denne gang fordi vi skal kjøpe ny bolig og vil ha større utgifter pr. mnd enn vi hadde i forrige permisjon. Jeg har også dårligere grunnlag for permisjonen denne gangen da barna blir tette.

Foreldrepengene blir utbetalt en gang i mnd, noen lunde samme dato hver mnd. Rundt 23.-24. hvis jeg ikke husker helt feil :)

Du har enda litt tid å tenke. Kan ikke sende inn papirene før du har passert uke 26 og har fått terminbekreftelse fra lege/jordmor ;)

her blir det 100% dekning da vi trenger alle de pengene vi har/får slik situasjonen er akkurat nå, sånn er det bare...

Vi valgte 80% sist og jeg tapte en del på det da.. kommer nok til å velge 100% denne gangen :)

Vi kommer til å velge 100% og heller sette av penger slik at jeg kan ta ulønnet permisjon etter foreldrepermisjonen er over.

Vi kommer til å velge 100% og heller sette av penger slik at jeg kan ta ulønnet permisjon etter foreldrepermisjonen er over.

Samme her :) Vi kan da spare selv, og da gir jeg ikke fra meg de tusenlappene som 80% gir :P Men skal heller ikke ut i jobb med en gang etterpå, det blir på sikt..

Ok, men hvis man da velger 49 uker, så er 14 av de forbeholdt far. Det vil si at vi får 35 uker som mødre. Skal man ut i jobb igjen etter 35 uker? Og 3 av de er vel før fødsel, så da er det 33 uker?
Tidlig å dra fra babyen sin? Jeg bare lurer, for jeg har ikke peiling, og syns reglene er vanskelige!

Ok, men hvis man da velger 49 uker, så er 14 av de forbeholdt far. Det vil si at vi får 35 uker som mødre. Skal man ut i jobb igjen etter 35 uker? Og 3 av de er vel før fødsel, så da er det 33 uker?
Tidlig å dra fra babyen sin? Jeg bare lurer, for jeg har ikke peiling, og syns reglene er vanskelige!
Jeg skjønner det heller ikke helt. Syns det er lite med 33 uker hjemme med babyen! :(

det er nok dessverre slik, eller mindre penger og flere uker hjemme.

Dette har vi ikke tatt stilling til enda vi. Tenker at det er jo så lenge til... Hem men det er vel noe vi snart må tenke på ja.

Vi velger 100% :) Når begge baker noen ferieuker inn, så blir det nesten et helt år :) Satser på å få barnehageplass fra august (stor bhg med søskenprioritet), så da vi betale for en mnd eller to før vi tar plassen i bruk :)

Vi velger 100% :) Når begge baker noen ferieuker inn, så blir det nesten et helt år :) Satser på å få barnehageplass fra august (stor bhg med søskenprioritet), så da vi betale for en mnd eller to før vi tar plassen i bruk :)

Samme er vår plan :)

Jeg skjønner det heller ikke helt. Syns det er lite med 33 uker hjemme med babyen! :(

Veldig tidlig!! Men om man kan spare pengene selv og bli hjemme etterpå i ulønnet permisjon kan man jo velge selv. Ellers hadde jeg uten tvil valgt 80%! Den første tiden er så dyrebar!! Og kommer aldri igjen. Og så må jeg bare si det: Tøysete at ukene er fordelt mellom far og mor av staten og at man ikke kan velge selv hvordan permisjonen skal fordeles! :/

Veldig tidlig!! Men om man kan spare pengene selv og bli hjemme etterpå i ulønnet permisjon kan man jo velge selv. Ellers hadde jeg uten tvil valgt 80%! Den første tiden er så dyrebar!! Og kommer aldri igjen. Og så må jeg bare si det: Tøysete at ukene er fordelt mellom far og mor av staten og at man ikke kan velge selv hvordan permisjonen skal fordeles! :/
Ja, det går jo an! Men hos oss ble det så mye tull i mnd før sykmld og jeg hadde ikke fast jobb så jeg får bare 10.000 i mnd, det er litt lite både å spare av og å ta ut 80% :p veldig dumt med denne fordelingen ja, ikke alle fedre som hverken kan eller vil være hjemme i 12 uker!

Jeg tar 80 % tror jeg... jeg vil dra permisjonen lengst mulig pga eldstemann som starter på skolen neste høst og. så håper å bare jobbe kveldsvakter og helg frem til august 2015 (det hørtes lenge ut hehe) :)

Vi valgte 100% sist og gjør det samme denne gangen. Hvordan han gjør det med permen sin, om han tar den md engng jeg er ferdig, eller iløpet av de neste årene er vi ikke sikre på enda. Han jobber da offshore, så han har jo masse tid hjemme uansett.

Vi tar 80 %.. Tjener såpass greit at vi bør klare oss uansett. Prioriterer litt annerledes det året, og har fokus på å kose oss med babyen det første året før barnehagestart :-)

Back
Topp