Foreldrepenger

MortilTo19

Elsker forumet
Juli13-jentene
Har dere levert skjemaet om foreldrepenger/ evt. engangsstønad på NAV enda?
Noen som husker fom hvilken uke de tar det i mot? Mener å huske du må være rundt 20 uker eller noe.

Usikker på når du tidligst kan sende det, men de anbefaler at du ikke sender det før 6 uker før stønadsperioden begynner. Grunner er at du må sende inntektsopplysninger og lignende på nytt hvis du sender det før den tid.

Man kan søke først etter uke 26. Det fikk jeg til svar da jeg kontaktet Nav! :-)
Så jeg må vente to uker til.

Etter uke 26 kan du sende inn papirene! :) Må huske å legge ved skriv fra jordmor/lege hvilken uke du er i..

Det kan sendes inn fra uke 26, da med skriv fra jordmor/lege som er skrevet fra uke 26. Men det lønner seg ikke å sende det inn for tidlig, mtp inntektsopplysninger.

Supert! Takk for svar :) Er i uke 26 i morgen og skal til jordmor til uka så da skal jeg ha det i bakhodet. :)

Ingen vits i å sende inn noe som helst før man har en bekreftelse fra lege/jordmor at man er kommer til uke 26 eller lengre, da ser de ikke på det engang. Jeg tror jeg skal begynne på det etter jordmortimen i neste uke, da er jeg passert 26-ukersgrensa. Lønnsoppgjøret vårt pleier ikke å være klart før etter sommeren uansett, og jeg forventer ingen plutselige lønnsøkninger utenom det.

Trodde det holdt med bevis fra jordmor om når termindato var...
Har jeg tatt grundig feil jeg da? (skal kun ha engangsstønad, ikke foreldrepenger...)

Trodde det holdt med bevis fra jordmor om når termindato var...
Har jeg tatt grundig feil jeg da? (skal kun ha engangsstønad, ikke foreldrepenger...)

Den bekreftelsen på termin fra lege eller jm skal sendes med skjemaet ja, og den skal være fra etter uke 26 :-)

Den engangsstønaden, er det same søkinga som foreldre pengene? Og vet du hvor mye den er på?

Sent from my GT-I9100 using BV Forum

Sist jeg sjekka, var engangsstømaden på 35 000:)
Men det er sånn at man må velge enten eller? Hvordan "løser" dere andre det?:)

Eg ikkje "jobbet" nokk denne gang til å få foreldrepenger,så denne gang må eg ha engangsstønad :/ Men men

Sist jeg sjekka, var engangsstømaden på 35 000:)
Men det er sånn at man må velge enten eller? Hvordan "løser" dere andre det?:)

Har man hatt gjennomsnittsinntekt på over minstegrensa til folketrygden det siste året(?) før nedkomst kvalifiserer man til foreldrepenger - altså en viss sum utbetalt hver måned som en slags inntekt/ permisjonspenger fra NAV.

Har man kun en liten stilling og jobber f.eks bare 2 dager i uka eller mindre så har man antakeligvis ikke kommet over minstegrensa og får da utbetalt kun engansstønad som nevt er 35000'ish ,-.

Man får vel ikke velge, så vidt jeg vet. Det lønner seg jo soleklart å klare å havne over minstegrensa.
Selv har jeg kommunal ekstra jobb + liten stilling så jeg er usikker på hvor jeg havner..

Vi har jo høy inntekt pga. samboer så økonomisk klarer vi oss godt uansett men hvis jeg kun får engansstønad får jeg ingen månedlig annen utbetaling når man er samboer med far?

Gjør vel ikke det da,nei? Barnetrygd da.

Får man engangsstønad så får man kun det...

Har man jobba i totalt 6mnd de siste 10 mnd (altså fått 6 lønnsutbetalinger de siste 10 mnd), så har man rett på foreldrepenger. I tillegg må man også ha tjent minst 1/2 G (rundt 45.000 kr tror eg).
Får man mindre i foreldrepenger totalt enn engangsstønaden, så legger NAV til det som mangler (slik at en alltid får minst 35.000 (engangsstønad).

Slik jeg forstod det, kunne far motta foreldrepenger utifra hans lønn bare hvis mor dro rett ut i jobb (6 uker etter fødsel).
Kan godt være jeg tar feil her, da jeg mista motet med NAV og støtte før jeg satte meg skikkelig inn med foreldrepenger...

Back
Topp