Foreldrepenger

Satelite

Andre møte med forumet
Hei! Dette er en ting som forvirrer, og delvis bekymrer meg. Jeg skjønner ikke så mye av hvordan de beregner foreldrepenger, og jeg er derfor usikker på hva som vil lønne seg økonomisk til høsten med tanke på studier, jobb osv...

Jeg har de siste årene vært student, så har ikke hatt særlig med inntekt. Har tjent rett under 100.000 per år, sånn ca. 

Nå står jeg ved ett veiskille. Fra midten av Juni skal jeg jobbe fulltid på jobben min, slik som jeg gjør hver sommer - og jeg har mulighet til å fortsette å jobbe fulltid frem til termin dersom jeg ønsker det.

Alternativ nr 2 er jo å fortsette som student, og å motta fødselsstipend, og fortsette på siste året neste august når min permisjon går ut.

Men så lurer jeg på, om jeg velger alternativ 1, hvordan beregner de foreldrepenger? For da har jeg jobbet fulltid i ca 5 mnd før jeg går ut i permisjon (men har jo jobbet deltid fast i flere år, så har hatt inntekt) Vil de ta gjennomsnittet av det jeg har tjent det siste året, og gi meg dette per mnd, eller er det siste lønnsslipp-prinsippet som gjelder?

Nå skal det sies at jeg har hatt planer om å slutte i studiet mitt før graviditeten, så det frister lite å fortsette, men om det vil lønne seg økonomisk så skal ejg vurdere å fullføre ett år til, det er jo bare ett år :)

Jeg vil tro at de regner utifra jobben du har NÅ!. Ta med tallene på de 2 siste lønnsslippene.. 

Tror det vil lønne seg å ta fulltidsjobben frem til permisjon ja:) Ihvertfall siden du allerede har planer om å ikke være student mer! :)

Vet du... det er det bare den løken på Nav som vet til slutt som skal behandle saken din... Jeg hadde litt av samme greia sist når jeg var gravid: Jeg avsluttet studiene i 08 og hadde hatt en fast deltidsjobb som jeg til tider jobbet MYE på. Men når jeg var ferdig så fikk jeg meg jo vikartimer som lærer og tjente plutselig 3 ganger så mye (fra nov 08 - til juni 09) og jeg skulle ut i permisjon i siste uka i september (09). Hadde da tatt ulønnet ferie fra august og frem til permisjonen min. Og det ble et helvete med nav fordi de mente at jeg bare hadde rett på penger fra deltidsjobben min pga at det var det som stemte overens med ligningen min når jeg hadde vært student(?!). Husker at jeg satt å var så sinna i tlf til han gubben som nekta å gi meg for lærerlønnen min. Men jeg argumenterete skikkelig og jeg fikk til slutt penger for alt jeg hadde tjent.

Okey, takk for svar folkens! Tror nok det vil lønne seg å jobbe fulltid, ja..  :D 

Back
Topp