Vel, jeg prøver bare å forstå regelverket jeg også, siden jeg også har to arbeidsforhold på et vis. Jeg har en 100% stilling og i tillegg noen politiske verv som jeg får honorar for, som NAV da regner som lønn. Derfor har jeg prøvd å studere dette, og dette er hva NAV har sagt til meg over telefon og pr. telefonreferat, selv om det er vanskelig å regne på og skjønne. Jeg ser heller ikke helt hvordan det stemmer i forhold til NAVs egne eksempler når det kommer til utregning og ellers eksempler fra rundskrivet, så jeg forholder meg svært skeptisk til om ting er slik som saksbehandlerne forteller.
Vil bare advare deg om at det finnes mange fallgruver med en gang man prøver å gjøre noe med NAV som ikke er helt etter "standard".
Bare se på eksemplene i rundskrivet for eksempel, det som jeg linket til deg. Der står det eksempler på både din manns og ditt eget arbeidsforhold, og hvordan NAV forholder seg til det, men det er veldig vanskelig likevel å skjønne hvordan det blir i praksis. Det jeg har gjenfortalt deg over, er slik jeg har blitt forklart det fra saksbehandlerne når det gjelder mitt eget tilfelle. Jeg jobber i praksis over 100%, men siden jeg ikke er ansatt mer enn 100%, så får jeg ikke honorarene mine med i foreldrepengegrunnlaget (selv om NAV på sine sider skriver at honorarer skal telle med). Og så reduseres mine foreldrepenger tilsvarende det jeg jobber mot honorar i foreldrepermisjonen, men det er da min arbeidsgiver som jeg har 100% stilling hos som får redusert sin tilbakebetaling fra NAV, samtidig som min permisjonsperiode hos arbeidsgiver blir forlenget med tilsvarende som jeg "jobber".
Men så i eksemplene fra rundskrivet står det dette (§14-16):
"Eksempel 3:
Mor har to arbeidsforhold. Hun har en 100 prosent stilling hos A1 og en 20 prosent stilling hos A2. Hun ønsker å ta ut graderte foreldrepenger. Hun velger å jobbe 20 prosent hos A2. Hun får graderte foreldrepenger med 80 prosent hos A2. Foreldrepengene hos A1 opphører fra ordinær sluttdato. Sluttdatoen for foreldrepengene hos A2 vil imidlertid forskyves som følge av det graderte uttaket.
Mor gjenopptar sin 100 prosent stilling hos A1 etter sluttdatoen for foreldrepengene for dette arbeidsforholdet. Hun kan da ikke lenger få foreldrepenger. Det gjenstår imidlertid stønadsdager for stillingen hos A2. Fordi hun har gjenopptatt 100 prosent arbeid, må hun søke om utsettelse etter
§ 14-11 for de gjenstående foreldrepengedagene. Hun må ta ut disse dagene i en periode hvor hun jobber mindre enn 100 prosent. "
I dette eksempelet fra NAV så skjønner jeg ikke hva de mener. De skriver at man her får 80% graderte foreldrepenger fra arbeidsgiver A2, som er den man har 20% stilling hos. Men man har i eksemplet valgt å jobbe disse 20%, så hva er det egentlig slags sum man får som er 80%? Det kan nesten virke som om de mener at 20%-jobben blir regnet om til en 100% jobb, og at det er 80% av dette man da får. Dvs 80% av 20%. Omgjort i penger: Si at du tjener 50 000 i året på denne 20%-stillingen. 80% av 50 000 = 40 000. Så hvis du da jobber 20% hos A2, vil du få foreldrepenger med utgangspunkt i 40 000 kr i året fra NAV i tillegg til foreldrepenger fra A1. Slik jeg leser det. Og at det da blir en forskyvelse av foreldrepermisjonen kun for arbeidsforholdet hos A2 og ikke hos A1.
Men som sagt, så stemmer ikke dette helt med hva saksbehandlerne har fortalt meg for mitt tilfelle. Dette er hva NAV har skrevet til meg når jeg har spurt om dette (de definerer her mine politiske verv som "ny arbeidsgiver"):
"
Da har jeg først sett litt på den biten med refusjon til arbeidsgiver, og reduksjon av foreldrepenger ved delvis arbeid hos ny arbeidsgiver. Jeg klipper litt fra vår rutine på dette her:
-Dersom man går ut i delvis arbeid hos annen arbeidsgiver enn den de har beregningen hos, vil dette ha betydning for utbetalingen av foreldrepengene til bruker. Foreldrepengene reduseres og stønadsperioden forlenges hos hovedarbeidsgiver.
-Dette betyr at dersom det er refusjon til arbeidsgiveren bruker har opptjent rett hos, vil utbetalingen til arbeidsgiver reduseres tilsvarende det vedkommende jobber i den nye jobben. Arbeidsgiver vil motta samme beløp, men over en lengre periode.
-Det vil være mottakers ansvar å orientere sin arbeidsgiver om dette og avtale permisjon tilsvarende forlengelsen av foreldrepengene.
Arbeidsgiver vil altså motta samme beløp totalt sett, men "strekt" utover en lengre periode. Det er greit å bare minne arbeidsgiver på at du kommer til å jobbe delvis, slik at de enkelte refusjonsbeløpene reduseres, men at permisjonen strekker seg ut i tid."
Den store forskjellen i våre tilfeller er vel at NAV ikke ville ta med mine honorarer i beregningen av foreldrepengene, dvs at jeg har foreldrepengegrunnlaget kun hos èn arbeidsgiver (politiske verv regnes ikke som ansettelse). Mens dere vil kunne få foreldrepengegrunnlag beregnet hos 2 arbeidsgivere.
Det er til å bli ør i hodet av, og jeg vil absloutt anbefale at dere ringer NAV og sjekker dette nøye opp. Ellers vil jeg nesten råde dere til å ikke søke gradert uttak, men bare ta 100% permisjon og så ta ulønnet permisjon om dere vil strekke det ut. Jeg regner nesten med at jeg blir å droppe å søke gradert uttak, og heller søke permisjon fra mine politiske verv i tiden jeg er i foreldrepermisjon, pga at jeg synes det er vanskelig å orientere seg i dette og at NAV plutselig har unntaksregler eller andre regler de ikke har opplyst om, så sjangsen for at noe blir feil er så stor.