Foreldrepenger til far?

Jaybird

Gift med forumet
Hei.
Lurer på om det er noen her som har valg å gi hele permisjonstiden til far?
Vet at 3 uker før fødsel og 6 uker etter er forbeholdt mor, men tenker tiden e. dette.

Jeg ønsker å fortsette studiene på fulltid etter fødsel. Kun far har krav på noen form for penger.

Er det noen som har gjort dette før og har eventuellt råd eller fakta å komme med?

Takk for svar=).

Det er ikke no problem det!
bare å få tak i det skjemaet som de har på navs nettsider, og fylle det ut, bare med å krysse av for at det er far som skal ha permisjonen og ikke mor.

såvidt jeg vet[8D]

dytt dytt

Ok! Det hørtes jo veldig enkelt ut i grunn. Takk!
Og takk for dytten!

Fler svar er bare å komme med!

Det er ikke noe problem. Bare fyll ut det standardiserte skjemaet på NAV med de korrekte datoene. Det er jo valgfritt hvem som skal ha permisjonen, så det går greit[:)] Håper du er like klar til å ta fatt på studiene når babyen er seks uker!

Her har far alt av permisjon og hele familien stortrives med det [:)]
Jeg er student på heltid og så lenge du er det er det ikke noe problem! Da er det bare de ukene du nevner som mor må ta ut!
Mannen her tar gradert uttak, 50 % over to år, og da får jeg noe støttet av lånekassen. Et lite tips hvis du har noen dager fri som han kan jobbe.

Så bra! Takk for svar, damer!

Håper også på det fru Riskorn[:)]. Og på at det ikke er obligatorisk oppmøte på fagene mine neste år!

Vi skal gjøre det samme [:D] Han er hjemme og jeg skal gå på skole!
Husk at du har rett på engangstønaden hvis du ikke har rett på foreldrepenger [:D]

Sambo hadde hele permisjonen med minste, mens jeg tok påbygning som privatist (via sonans) det funket fint det. Leverte bare dokumentasjon på at jeg var 100% student, og han fylte ut papirene for å få foreldrepenger.

Høres veldig greit ut da.

Valgte dere 80% i x uker eller 100% i x uker?
Får man papirene fra skolen?

Ooog: Må man søke om permisjon fra skolen de 6 ukene? Er det noen spess man bør snakke med på skolen om det? Går på høgskole.

Vi skal gjøre det nå!
Mannen tar gradert perm (33% over 3 år), jeg er oppmeldt som student, men har ingenting obligatorisk på studiet annet enn eksamen, så har mulighet til å være mye hjemme.
Vi skal både ha rett på engangsstønad og foreldrepermisjon - engangsstønaden er en slags "erstatning" for de ukene som er forbeholdt mor [:)]
Får foreldrestipend fra lånekassen.

ORIGINAL: Jaybird

Ooog: Må man søke om permisjon fra skolen de 6 ukene? Er det noen spess man bør snakke med på skolen om det? Går på høgskole.

Sambo valgte 100% i x uker, fordi vi trengte hele inntekten.. Jeg ba skolen sende meg bekreftelse på papirer, vet ikke ang de 6 ukene, da jeg ikke gikk på høgskole [:)]

ORIGINAL: En liten morellskatt

Vi skal gjøre det nå!
Mannen tar gradert perm (33% over 3 år), jeg er oppmeldt som student, men har ingenting obligatorisk på studiet annet enn eksamen, så har mulighet til å være mye hjemme.
Vi skal både ha rett på engangsstønad og foreldrepermisjon - engangsstønaden er en slags "erstatning" for de ukene som er forbeholdt mor [:)]
Får foreldrestipend fra lånekassen.

Vi tenkte på det også. Men hans nåværende jobb er i Tønsberg, mens vi skal bo i Bø (Jeg bor og går på skole her alt). Tenkte kanskje på å ta gradert så han kan jobbe hele sommerferien f.eks.

Men spiller det noe inn på foreldrepengene han får, om han er i jobb eller ikke når permisjonen starter? Han har jo jobb der han er, men han kommer mest sansynlig ikke til å jobbe der etter perm.

ORIGINAL: [ellaumbrella]

ORIGINAL: Jaybird

Sambo valgte 100% i x uker, fordi vi trengte hele inntekten.. Jeg ba skolen sende meg bekreftelse på papirer, vet ikke ang de 6 ukene, da jeg ikke gikk på høgskole [:)]

Kan jeg spørre hva han jobber/jobbet med? Eventuellt hva dere ca. fikk i mnd? Trenger absolutt ikke svare om du ikke vil=).

Back
Topp