Foreldrepenger, sykepenger

S@ra

Elsker forumet
Hvis man er sykemeldt  i svangerskapet, frem til permisjonen starter
og blir syk når permisjonen er ferdig.. Hva da? Kan man bli sykemeldt
igjen da? [8|]

jeg var sykemeldt hele svangerskapet ivertfall, og ble sykemeldt igjen siste dagen av permisjonen.. så skal vell gå ann.. 

Men har man rett på sykepenger? Og isåfall hvor lenge? 1 år?

Jeg må operere begge knærne, og må da sykemeldes lenge.. Hvis jeg ikke
har rett på sykepenger må jeg jo utsette det.

jeg ble sykemeldt igjen siste dagen av permisjonen min og jeg fikk ivertfall sykepenger, og har rett på det i ett år fremover fra da jeg ble sykemeldt. jeg TROR  det er slik at du må sykemeldes FØR permisjonen går ut for å få penger, men er ikke helt hundre prosent sikker på akkurat det

ORIGINAL: Iseliija

jeg ble sykemeldt igjen siste dagen av permisjonen min og jeg fikk ivertfall sykepenger, og har rett på det i ett år fremover fra da jeg ble sykemeldt. jeg TROR  det er slik at du må sykemeldes FØR permisjonen går ut for å få penger, men er ikke helt hundre prosent sikker på akkurat det

Hmm det høres jo logisk ut. Jeg får høre med legen, om han kan sykemelde meg før permisjonen går ut..

Det er ikke ubegrenset hvor lenge du kan være sykemeldt. Dette er kopiert fra NAVs nettsider: "Hvor lenge kan du ha rett til sykepenger?

Ved sykmelding i ett år, opphører retten til sykepenger. Tidsbegrensingen er den samme selv om du har vært delvis sykmeldt i hele perioden. Hvis du fortsatt ikke kan være i arbeid når sykepengene opphører, kan du ha rett til andre ytelser som rehabiliteringspenger, yrkesrettet attføring eller uføreytelser. For igjen å få rett til sykepenger fra NAV, må du har vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at du sist fikk sykepenger fra trygden. "

Skatteetaten regner at et år er 230 arbeidsdager, så da er det kanskje 230 arbeidsdager du kan være sykmeldt da...men det er jeg ikke helt sikker på altså.

For igjen å få rett til sykepenger fra NAV, må du har vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at du sist fikk sykepenger fra trygden. "

og disse 26 ukene kan du oxo ta i permisjonstiden. fødselspermisjon likestilles med arbeid når det gjelder sykemelding. jeg hadde vært sykemeldt ett år rett før jeg gikk ut i permisjon, og fikk ny rett da jeg var ferdig med permisjonen i april. er fortsatt sykemeldt med fulle sykepenger

ORIGINAL: Iseliija

For igjen å få rett til sykepenger fra NAV, må du har vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at du sist fikk sykepenger fra trygden. "

og disse 26 ukene kan du oxo ta i permisjonstiden. fødselspermisjon likestilles med arbeid når det gjelder sykemelding. jeg hadde vært sykemeldt ett år rett før jeg gikk ut i permisjon, og fikk ny rett da jeg var ferdig med permisjonen i april. er fortsatt sykemeldt med fulle sykepenger

Så jeg må ikke ut i arbeid etter permisjonen for å ha rett på sykepenger? Takk for svar!

men kan være en god ide å ringe nav å høre for sikkerhets skyld:) kan hende de har forandret noe regler eller slikt...nav i ett nøtteskall:P

Back
Topp