Foreldrepenger - student??? **Oppdatert**

gravidfotball

Glad i forumet
What?! Når jeg logger meg på Babyverden i dag, så står det i teksten min at en må søke om foreldrepenger senest én mnd før termin. Jeg er student, så jeg får "lønna" mi gjennom lånekassen, sist gang jeg var på NAV så spurte jeg om det var noe annet enn engangsstønaden jeg måtte søke om og om det var noe mer støtte som jeg kunne benytte meg av og hun dama sa klart: NEI. Lånekassen er vanskelige som bare det, så HVOR SKAL JEG SØKE FORELDREPENGER???

du må søke gjennom lånekassen hvis du skal ha penger derfra!! i søknaden om lån og stipend krysser du av for at du venter barn i løpet av semesteret. så er det et G-skjema du skal fylle ut å sende inn etter barnet er født. da får du penger.

hvis jeg forstod spm ditt riktig da...

Foreldrepenger er bare for de som jobber. Jeg er student pluss arbeidstaker, så jeg får begge deler. Lånekassen er litt rare, for der må du vente til barnet er født før du sender inn søknad om omgjøring av lånet det året til stipend.

Foreldrepenger er annerledes, det må sendes inn i god tid fordi arbeidsgiver skal sende inn inntektsopplysninger også er det litt behandlingstid fra NAV sin side.

Du får engangsstønad, og om du har søkt om denne så er vel alt i boks:)

ORIGINAL: shiwa

du må søke gjennom lånekassen hvis du skal ha penger derfra!! i søknaden om lån og stipend krysser du av for at du venter barn i løpet av semesteret. så er det et G-skjema du skal fylle ut å sende inn etter barnet er født. da får du penger.

Jeg ringte Lånekassen og fikk svar en gang for alle! Det stemmer ikke som et par av dere sier, at en ikke får foreldrepenger hvis en ikke har jobbet - studenter får foreldrepenger fra Lånekassen. Etter fødsel må jeg sende inn G-skjema (søknad om foreldrepenger), kopi av fødselsbevis, og permisjonspapirer fra universitetet. Endelig fikk jeg snakke med en som faktisk hadde peiling på noe som helst. MEN siden skolen krever semesterbasert permisjon, så må jeg vente til etter barnet er født til jeg får stipend. Da etterbetaler de for 3 uker før fødsel - helt latterlige rutiner hos Lånekassen. Men men, er man student så er man student.

ORIGINAL: gravidfotball

Jeg ringte Lånekassen og fikk svar en gang for alle! Det stemmer ikke som et par av dere sier, at en ikke får foreldrepenger hvis en ikke har jobbet - studenter får foreldrepenger fra Lånekassen. Etter fødsel må jeg sende inn G-skjema (søknad om foreldrepenger), kopi av fødselsbevis, og permisjonspapirer fra universitetet. Endelig fikk jeg snakke med en som faktisk hadde peiling på noe som helst. MEN siden skolen krever semesterbasert permisjon, så må jeg vente til etter barnet er født til jeg får stipend. Da etterbetaler de for 3 uker før fødsel - helt latterlige rutiner hos Lånekassen. Men men, er man student så er man student.

Det er igrunnen det alle har skrevet til deg, vi skilte bare mellom foreldrepenger fra lånekassen og foreldrepenger som man får etter å ha jobbet[:)] Forskjellen ligger i at når man jobber søker man 1-3 måneder før man går ut i permisjon, mens lånekassen må man sende inn søknad etter fødsel.

Men det er jo greit siden du får utbetalt penger som vanlig fra lånekassen allerede nå fra august uansett (jeg har fått mine 17000 nå, deilig[:D]). Men de registrerer altså utbetalingene som foreldrepenger først etter du har født og sendt inn søknad.

Så du har nok gjort alt du skal til nå!

ORIGINAL: Cybele

ORIGINAL: gravidfotball

Det er igrunnen det alle har skrevet til deg, vi skilte bare mellom foreldrepenger fra lånekassen og foreldrepenger som man får etter å ha jobbet[:)] Forskjellen ligger i at når man jobber søker man 1-3 måneder før man går ut i permisjon, mens lånekassen må man sende inn søknad etter fødsel.

Men det er jo greit siden du får utbetalt penger som vanlig fra lånekassen allerede nå fra august uansett (jeg har fått mine 17000 nå, deilig[:D]). Men de registrerer altså utbetalingene som foreldrepenger først etter du har født og sendt inn søknad.

Så du har nok gjort alt du skal til nå!

Huff, nei jeg får ikke noe penger fra Lånekassen før etter fødselen - fordi skolen krever semesterbasert permisjon (altså fra august). Hadde det vært permisjon fra 15.september, så hadde jeg fått vanlig lån/stipend i august og september - men siden det er semesterbasert så får jeg ikke før langt ut i oktober [:(][:(][:(] Vi hadde jo regnet med den "inntekten" i september HVERTFALL - men må nå klare oss uten dette før barnet er født. Huff [&:]

ORIGINAL: heart86

Ja det er riktig som du skriver...

bare at FORELDREPENGER får man fra NAV!
lånekassen har FØDSELSSTIPEND!

jeg får begge deler!

går du på skole nå?? eller har du tatt perm et helt år??

jeg har tatt perm fra hele studieåret.. og får visst ikke penger før etter barnet er født.

Huff, nei jeg får ikke noe penger fra Lånekassen før etter fødselen - fordi skolen krever semesterbasert permisjon (altså fra august). Hadde det vært permisjon fra 15.september, så hadde jeg fått vanlig lån/stipend i august og september - men siden det er semesterbasert så får jeg ikke før langt ut i oktober [:(][:(][:(] Vi hadde jo regnet med den "inntekten" i september HVERTFALL - men må nå klare oss uten dette før barnet er født. Huff [&:]

Det samme gjør UIO der jeg studerer (semesterbasert permisjon), så jeg har permisjon fra August av. Men får likevel penger fra lånekassen. Det eneste er at pengene jeg får fra lånekassen i august går som vanlig lån, og foreldrstipendet begynner i september.

Du søker som vanlig om lån/stipend fra lånekassen selv om du skal ut i permisjon, og skal få penger som vanlig, og det som blir utbetalt fra 3 uker før fødsel blir omgjort til fødselsstipend.

ok. men har du betalt semesteravgift?? usikker på dette jeg... jeg har ikke gjort det vertfall..
kan det være derfor lånekassen ikke har gitt meg noen penger enda..

ok. men har du betalt semesteravgift?? usikker på dette jeg... jeg har ikke gjort det vertfall..

Vet ikke om du mente meg eller gravidfotball,[8D] men jeg har betalt semesteravgift ja, så det kan jo kanskje være derfor jeg har fått penger ja...

ORIGINAL: EarlGrey

Ja det stemmer- man får ikke penger utbetalt før man har betalt semesteravgift og høyskolen bekrefter at du er tatt opp som student!

men jeg har jo allerede vært i kontakt med skolen å fått innvilget permisjon.. men de sa ikke noe om semesteravgift... får ta en tlf jeg [:)] ikke meningen å ta over tråden her.. beklager

ORIGINAL: EarlGrey

Ja det stemmer- man får ikke penger utbetalt før man har betalt semesteravgift og høyskolen bekrefter at du er tatt opp som student!

Det fikk jeg. Ringte og snakket med Lånekassen for å høre hvordan man skal gjøre det når jeg har permisjon fra skolen og de ikke vil jeg skal betale semesteravgift, mens Lånekassen ikke vil utbetale før de har fått bekreftelse på betalt semesteravgift. Det de gjorde da, var å gå inn i systemet og få det til å se ut som om jeg hadde betalt semesteravgifta, slik at jeg fikk penger.

Jeg tar permisjon hele studieåret, skolen ville ikke at jeg skulle betale semesteravgift og Lånekassen nekter å gi meg lån/stipend siden jeg ikke er gyldig student i august og september. Det er så firkantet som det er mulig - jeg klarte meg fint i august uten stipendet, men det blir verre med september - vi skal liksom klare oss uten "lønn" i 2 mnd, vi klarer det nok akkurat, men er litt dumt å få beskjed om det i dag når mannen jeg snakket med fra Lånekassen sist sa at vi kom til å begynne å få penger 3 uker før termin, altså 15.september. Dessverre var dette feil, og hadde ikke jeg ringt inn i dag og lurt på mer så hadde ikke jeg oppdaget det før senere. Huff, har vært et evig stress med Lånekassen og at skolen bare gir semesterbasert permisjon - hadde nå trodd det var bedre rutiner på dette!!

Ja det er riktig som du skriver...

bare at FORELDREPENGER får man fra NAV!
lånekassen har FØDSELSSTIPEND!

jeg får begge deler!

går du på skole nå?? eller har du tatt perm et helt år??

jeg har tatt perm fra hele studieåret.. og får visst ikke penger før etter barnet er født.

ja jeg går nå[:)]
men skulle gjerne hatt permisjon med engang altså[&:]
men visste ikke hvordan jeg skulle gjøre det for å gå rett i perm men samtidig få penger - var litt avhengig av det!

Selv om du tar permisjon hele studieåret, så får du fullt stipend fra Lånekassen i ca 44 uker [;)]

Back
Topp