Foreldrepenger, skatt

ønskebarn<3

Glad i forumet
*Aprilbaby 2018*
Mailykke 2018
jeg så på lønnsslippen min idag at skattetrekket mitt er blitt endret fra 33% til 35%. Så også at jeg har en annen tabell nå enn jeg hadde før jul.

Blir skatten automatisk påvirket når man får foreldrepenger/når man får barn?

Synes plutselig jeg satt igjen med så lite utbetalt. Noen som vet?

Vet ikke så mye om akkurat det skattegreiene. Vet bare at nesten alle jeg kjenner som har vert i permisjon har sakt til meg at jeg må passe på skatten, for de fikk skattesmell

Vet ikke så mye om akkurat det skattegreiene. Vet bare at nesten alle jeg kjenner som har vert i permisjon har sakt til meg at jeg må passe på skatten, for de fikk skattesmell

Hm jeg får vel undersøke nærmere. Ikke motivasjon til det akkurat nå med bare 4 dager til termin :p

Alle får jo nytt skattetrekk fra januar, du er sikker på at ikke det bare er det som påvirker? Melding kom i AltInn før jul. Gå inn og sjekk der at de har registrert riktige opplysninger, og korriger hvis noe er blitt feil.

Får du lønna di fra NAV eller arbeidsgiver når du er i permisjon? Kan jo være at det blir lavere hvis du tjener mer enn 6 G til vanlig, og arbeidsgiver ikke dekker mellomlegget, men det har jo ikke noe å si for skatten.

Hvis skatten skulle bli påvirket er det vel forresten andre veien - man får jo større utgifter og ikke større inntekter av å få barn. Men det er vel først senere at man kan trekke av for utgifter til barnepass og sånt.

Det skattekortet du har fått nå belager seg på 2015 tallene dine. Har du endringer i lån, renter, formue osv, så er det lurt å bestille nytt skattekort. Skatteetaten vet ikke om endringene dine. Det må du oppgi. :)
Om du får permisjonspenger fra nav, så vil du også få lavere inntekt i år pga at du kun får feriepenger for 12 uker.
Har du 80 % lønn så vil du også tjene mindre i år enn i fjor.

Sett deg ned og regn ut hva du kommer til å tjene i år. Sjekk med banken hva du ev vil ha i gjeldsrenter. Har du flere barn, regn ut foreldrefradraget.
Alt dette kan du gjøre på https://www.skatteetaten.no/no/Skjemaer/Skjema-for-a-bestille-skattekort/
:)

Back
Topp