Foreldrepenger-søknaden...

prizz94

Betatt av forumet
Hei alle fine her inne :)

Jeg lurte på om det er noen som har fylt ut foreldrepenger-søknaden som kan hjelpe meg litt.
Punkt 5.3: Skal du ta ut hele fellesperioden umiddelbart etter mødrekvoten?
Kan noen fortelle meg hva dette betyr? :P Alle disse ordene er helt nye og uforståelige for meg,
da dette er min første unge :)

Og neste ting: Når far har permisjon, må mor ut i jobb imens da?

Hei alle fine her inne :)

Jeg lurte på om det er noen som har fylt ut foreldrepenger-søknaden som kan hjelpe meg litt.
Punkt 5.3: Skal du ta ut hele fellesperioden umiddelbart etter mødrekvoten?
Kan noen fortelle meg hva dette betyr? :P Alle disse ordene er helt nye og uforståelige for meg,
da dette er min første unge :)

Og neste ting: Når far har permisjon, må mor ut i jobb imens da?

Permisjonen er delt i tre... en periode til mor, en til far og en periode dere kan dele. Så det de spør om er: skal fellesperioden tas ut etter mor sin periode?
Nei, mor må ikke ut i jobb mens far har permisjon :)

Hei. Skal prøve å forklare så godt jeg kan. Er mitt første barn også, så det er nytt for meg, men tror jeg har forstått dette med foreldrepenger.

Mødrekvoten er 10 uker som mor må ta ut. Fellesperioden er de ukene dere kan dele mellom mor og far- bortsett fra tre uker før termin som mor må ta ut. Fedrekvoten er 10 uker forbeholdt til far.

Tre uker før termin må mor gå ut i permisjon. Disse 3 ukene tas av fellesperioden. Så tar mor ut sin kvote av permisjonen, 10 uker. Etter disse ti ukene starter man på fellesperioden. Denne kan mor og far dele mellom seg hvordan man vil. Dersom far skal ta ut noen av disse ukene så er det aktivitetskrav til mor, feks. at man jobber eller studerer.

Far har også 10 uker fedrekvote som han kan ta ut når han vil. Men han må gjøre det innen barnet fyller tre år, eller før man evt føder et nytt barn.
Etter dette mister han retten på sine 10 uker.

Mens far har sine 10 uker permisjon stilles det ingen aktivitetskrav til mor.

Tror det er vanlig at mot tar sine 10 uker og hele fellesperioden, og at far så tar ut sine 10 uker rett etterpå. Men det kommer også an på jobbsituasjon, og om mor og far er samboere eller om man er enslig forsørger. Da kan andre regler gjelde.

Håper det hjalp litt. Bare spør om noe var uklart ;)
Ellers så kan du søke opp "NAV foreldrepenger" på Facebook, der står det meste også kan man spørre der om det er noe man lurer på. :-)

Okei, da skjønner jeg litt mer :)
Ett spørsmål til :P Er du arbeidstaker, må din arbeidsgiver sende inntekstopplysninger..
Er det noe jeg må be han om, eller er det noe NAV sender krav om? :)

Okei, da skjønner jeg litt mer :)
Ett spørsmål til :P Er du arbeidstaker, må din arbeidsgiver sende inntekstopplysninger..
Er det noe jeg må be han om, eller er det noe NAV sender krav om? :)

Det skal ikke være nødvendig for deg å gjøre noe med dette, men min erfaring er at det går mye raskere å fylle det ut selv og bare få arbeidsgiver til å signere.
Kan være lurt å gi beskjed uansett, for om NAV må begynne å mase etter det, kan det ta lengre tid før du får svar ;)

Det skal ikke være nødvendig for deg å gjøre noe med dette, men min erfaring er at det går mye raskere å fylle det ut selv og bare få arbeidsgiver til å signere.
Kan være lurt å gi beskjed uansett, for om NAV må begynne å mase etter det, kan det ta lengre tid før du får svar ;)
Okei, da kan det være lurt å bare ordne selv ja :)
Hva skulle jeg gjort uten dere her inne av og til? :D

Back
Topp