Foreldrepenger (søknad far)

Anitata

Gift med forumet
Jeg sendte inn søknad for både meg og pappaen for ca 1 uke siden. Vet det ikke er noe stress med pappaen, men spurte Nav om det gikk greit at jeg sendte begge nå og det var det.
Tidligere i uken her fikk vi avslag på fedrekvote søknaden, for den måtte sendes inn 1-2 mnd før han skulle ta ut sin permisjon...

Blir så irritert! Dette er langt i fra første gang jeg får to vidt forskjellige svar utifra hvem jeg snakker med i Nav.

Noen andre som har sendt inn ferdrekvote søknaden?

Var på Nav for å få svar på en del sp.m jeg hadde i forbindelse med permisjonen jeg også. Saksbehandleren jeg fikk snakke med hadde ikke foreldrepenger som fagområde så han kunne ikke svare på en dritt... Er det mulig tenker jeg.. 
Tenkte egentlig å sende inn begge skjemaene for både meg og far nå som de er klar, men det er tydligvis ikke noe poeng i å sende fars enda da??

Tja, jeg aner ikke!
Kommer kanskje an på hvem som åpner søknaden..?

Det er som å spille roulette det der! ;-)
Så de klager egentlig på at de fikk søknaden for tidlig da med andre ord, helt utrolig? De fornekter seg ikke.

Vi har heller ikke helt fått søkt om foreldrepenger til meg uten problemer.
Er det noe som bør tas litt tak i så er det NAV. For rundt 4-3 uker siden var jeg innom der for å undersøke hvilke skjema jeg skulle sende inn, og de ga meg skjemaene. Jeg spørte hvordan  jeg skulle skrive opp mine lønninger siden jeg ikke tjener det samme fra mnd til mnd. Da fikk jeg beskjed om å bare ta med lønnslippene mine, da vi kommer for å levere alt ga de (en annen person enn hun jeg snakket med) meg beskjed at lønnslippene trengte jeg ikke å ta med. Forrige uke fikk jeg brev fra NAV om at de trengte et skjema fra skolen som fortalte hva jeg tjente.
Det koker litt i toppen når det kommer til NAV altså.

Jeg snakket med ei, og ho sa at vi ikke trengte å sende inn enda, før 1-2 mnd før. Men tolker jo ikke det som at jeg absolutt ikke skal. Enten ordlegger de seg fryktelig feil eller så kan de ikke jobben sin. Jeg har også tusen sånne erfaringer, at jeg får beskjed om en ting, og jeg gjør det, så får jeg beskjed om at jeg skal jo ikke gjøre det sånn og du mangler den og den informasjonen. Bestemt meg for at neste gang jeg får veiledning derfra så skal jeg spør om de er 100% sikre på at de har sagt riktig til meg og at jeg har fått all info jeg trenger.

Ingen tvil om at mange saksbehandlere på Nav burde "omskoleres"!! Jeg har kranglet med Nav siden jeg ble sykemeldt litt før jul, bare på grunn av mye feilinfo jeg har fått fra dem. Jeg fikk også tre forskjellige svar når det kommer til søknaden om foreldrepengene. Men fars søknad skal visst ikke inn før etter barnet er født fikk jeg beskjed om sist.

Jeg har fått beskjed om at far skal søke 3 mnd før han skal ha permisjon,så de har god tid å behandle søknaden.
sendte min søknad inn i uke 26, og var innom idag å hørte om jeg fikk svar snart.. Nå er jeg snart i uke 35, så 8 uker senere, står den enda "under behandling"...
Har venninner som har født, og fått svar når barnet er 1 mnd.. de tar seg god tid!

jeg fikk til svar angående far sin søknad at den skulle sendes inn senest innen uke 26 i min permisjon, ble den sendt inn etter det så får ikke far kvoten sin..

Ringte til NAV for å finne ut av et par ting med søknaden, siden jeg jobber 50% som selvstendig næringsdrivende og 50% som vanlig ansatt. Dama hadde ikke peiling og jeg spurte om det var mulig å booke et møte hvor jeg kunne snakke med noen om saken. Hun svarte at det gjorde de vanligvis ikke, men jeg fikk til slutt overtalt henne til å sette opp et møte.

Når jeg kommer til Nav er det faen meg samme dama, som fortsatt ikke har peil på noen ting, og jeg merker at hun svarer direkte feil på enkelte ting (har jo lest en del for å prøve å finne ut ting på egen hånd). Må til slutt bare gå derifra uten å være noe klokere!
Blir så forbanna!

Men! Det jeg skulle anbefale folk som har spørsmål ang søknaden er siden på facebook som heter NAV foreldrepenger. Der svarer de på spørsmål fra 8 - 15 eller noe sånt på hverdager. Får kjapt svar av folk som vet hva de snakker om.

NAV er virkelig festlige greier...... Hehehehehe.... Jeg har også opplevd det å få beskjed om å ta med meg en hel bunke lønnslipper siden jeg hadde veldig variert inntekt, og da jeg kom på møtet fikk jeg beskjed, fra samme dame, om at hun trengte ikke se på de papirene i det hele tatt... Jeg var helt paff da jeg gikk ut derfra. Da jeg bestilte timen var hun så imøtekommende å trivelig, men da jeg var på timen så føltes det som om jeg skulle rane hennes egen personlige konto... Enda jeg har vært i jobb hele tiden, frem til jeg ble sykemeldt, og da har alle rettighetene på min side.

Fikk FAKTISK svar på søknaden om foreldrepenger etter ca 2-3 uker. Jeg ble faktisk IMPONERT! Dog det ser ikke ut som om de har tatt i betraktning min forrige arbeidgiver og det jeg tjente der.......
Også ble jeg sittende å lure på hvorfor i all verden jeg måtte krysse av for at det kun er jeg som har krav på foreldrepenger, når jeg uansett må be om overføring av hans kvote til høsten.  Leste over her at noen hadde fått beskjed om å søke seinest da og da...... i mine papirer står det at fars søknad (Hvis han skal søke) må være inne innen min siste dag i min del av permisjonen..... Er det rart folk blir forvirret????? Er ikke NAV det samme uansett hvor i landet man bor????  hehehehe

Angående fedrekvoten så står det vel egentlig at den må tas før barnet fyller 3 år, sånn sett er det rart at man må levere søknaden senest siste dag i egen permisjon.

Her gikk det egentlig veldig smertefritt.

Sendte søknaden den 12 mars m/post direkte til NAV. (De vi har vært i kontakt med på NAV anbefalte dette. Ting blir ofte borte/forsinket når brukere leverer søknadene på sine lokale NAV kontor.)

10 dager etter var den alt ferdig behandlet, godkjent og i postkassa vår. Siden arbeidsgiveren min utbetaler lønn i permisjonstiden var det liksom ikke så farlig om de hadde brukt lengere tid. Men det er godt at alt papirarbeidet er unnagjort.

Vi har ikke sendt inn farspermisjonsøknad ennå. Jeg har tatt en del telefoner til NAV før søknaden min ble sendt inn, og fikk beskjed om å vente med hans søknad.

En av grunnene var at det lønner seg å vente til etter lønnsoppgjøret. Dette var fordi inntektsopplysningene vi oppgir i søknaden vil bli gjeldene for utbetalingene fra NAV. Dette kan jo ha stor økonomisk betydning for de fedre som får permisjonspengene utbetalt av NAV. 

Siste frist er siste dag i mors permisjon, men de anbefaller oss å sende den inn før.
Siden de har noen uker behandlingstid.

Hestejenta skrev:
Angående fedrekvoten så står det vel egentlig at den må tas før barnet fyller 3 år, sånn sett er det rart at man må levere søknaden senest siste dag i egen permisjon.

Hvis far ikke bruker fedrekvoten innen første året må det søkes om "utvidet/forlenget" permisjon ellers detter fars uker vekk. Dette er VELDIG VIKTIG å få med det sånn at man ikke går på en kjempesmell!!! Så hvis far vil bruke fedrekvoten sin senere så må det søkes før fellesperioden av permisjonen er over. Dette ble veldig dumt skrevet.. :-/ Men regner med at dere skjønte poenget og går inn og leser på nav.no hvis det er aktuelt før dere.. ;-)

Back
Topp