Foreldrepenger/permisjon

Junilykke27

Flørter med forumet
Hei. Lurer på om noen vet noe om dette. Trodde jeg hadde forsått, men leste noe i gruppen på Facebook rundt nav og foreldreperm som gjorde meg usikker. Det står jo at man må ha lønnet arbeid 6 av de siste 10 mnd før man går ut. Jeg har vært fulltidsstudent og vært så heldig å ikke måttet jobbe. Fikk jobb i oktober og har termin i juni (det vil si at jeg har hatt lønnet arbeid i 7 mnd til termin, men ikke jobbet noe mer). Dette holder for å få foreldrepenger?

Leste en kommentar fra noen på Facebook «For å ha rett på foreldrepenger må jeg ha vært i lønnet arbeid de 6 av 10 siste månedene. Da må jeg ha vært i arbeid fra juni i fjor, og i hvertfall 10 mnd frem i tid».

Dette gjorde meg veldig forvirret. Håper jeg ikke har failet, for føler timingen var AKKURAT haha.

Det er innafor. Du må ha hatt lønn i 6mnd (5mnd og 26 dager for å være nøyaktig etter Navs regelverk) , disse kan være innenfor DE SISTE 10 månedene. Altså faktisk også før du ble gravid, men også etterpå. Er svangerskap er jo 9mnd, så gitt at du nå begynte å jobbe ca samtidig som at du blir gravid så er du godt innafor. Du må ikke ha hatt lønn hver måned i 10 måneder. Du må bare ha jobbet i oppgitt tid i løpet av de siste 10 månedene. Så om du fikk jobb i oktober, så skulle det være godt innafor :) hvis du har fått nytt fast arbeide, finnes en egen regel som heter «varig endring i inntekt», men det gjelder de som har jobbet mindre enn 6 måneder før de går ut i perm.
Ring nav om du er usikker, så regner de ut sammen med deg.

Last edited:
Takk for veldig oppklarende svar!! Hvis det er 6 mnd og 26 dager håper jeg virkelig gutten min ikke kommer før termin, for da har jeg jo et problem haha

Takk for veldig oppklarende svar!! Hvis det er 6 mnd og 26 dager håper jeg virkelig gutten min ikke kommer før termin, for da har jeg jo et problem haha

Nei 5mnd og 26 dager! Du skulle være godt innafor her altså. Jeg hadde egentlig 1 uke for lite i vikariatet mitt, men fikk forlenget med 1 uke ferie sånn at jeg på hengende håret fikk opptjent rett til perm :hilarious:
Jeg ser at tallet 5 falt ut i det forrige svaret mitt så jeg redigerte det inn nå:p

Nei 5mnd og 26 dager! Du skulle være godt innafor her altså. Jeg hadde egentlig 1 uke for lite i vikariatet mitt, men fikk forlenget med 1 uke ferie sånn at jeg på hengende håret fikk opptjent rett til perm :hilarious:
Jeg ser at tallet 5 falt ut i det forrige svaret mitt så jeg redigerte det inn nå:p
Okei!! Det var godt, ble litt småstresset nå, fordi jeg leste nettopp at de slutter å regne 3 uker før termin. Så hvis jeg måtte ha jobbet 6 mnd og 26 dager før 3 uker før termin tror jeg det hadde stått på dager under bare Men jeg fikk fast 100% 10. oktober, har termin 9. juni, det vil si at NAV regner at jeg må ha jobbet 6 mnd (eller 5mnd og 26 dager) før 19. mai. Det har jeg! Det er så mye vi skal stresse over Men tusen takk for at du ga et utfyllende svar <3

Okei!! Det var godt, ble litt småstresset nå, fordi jeg leste nettopp at de slutter å regne 3 uker før termin. Så hvis jeg måtte ha jobbet 6 mnd og 26 dager før 3 uker før termin tror jeg det hadde stått på dager under bare Men jeg fikk fast 100% 10. oktober, har termin 9. juni, det vil si at NAV regner at jeg må ha jobbet 6 mnd (eller 5mnd og 26 dager) før 19. mai. Det har jeg! Det er så mye vi skal stresse over Men tusen takk for at du ga et utfyllende svar <3

Ja, du skal være godt innafor heldigvis :)

Back
Topp