Foreldrepenger og utfylling a og skjemaet!

MaritaElida

Flørter med forumet
Flere enn meg som sliter med å forstå seg på skjemaet for foreldrepenger?
Hvorfor står det at jeg må fylle ut når pappaen skal ha sin permisjon da han ikke trenger å søke før på slutten av min permisjon?
Hva skal man bruke som inntektsdokumentasjon?
Blir gal!
 
Det står vel at det skal fylles ut når han søker.
 
Jeg sliter også...
Jeg har vært sykemld ett år og går nå på aap og jeg har jo ikke tatt vare på noen av slippene man får fra NAV, så hva gjør jeg da? Trur jeg nesten må ringe de i morgen.
 
Hvis dere mangler slipper , kan dere ta kontakt med arbeidsgiver/NAV/ den som betaler ut inntekten og be om ny utskrift. Jeg har lagt ved bare den nyeste.


Barbamamma
 
Husk at det ikke lønner seg å søke for tidlig heller. For da må dere sende inn lønnsopplysninger en gang til
 
Nav har en chatte tjeneste på hjemmesiden sin. Trykk på fødsel og adopsjon så ser man det til høyre :) skal teste den ut selv i dag da jeg også har mange spørsmål rundt dette...

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app
 
Vi søkte bare mødrekvote til å begynne med, da vi ikke vet enda om når far skal ha sin permisjon, og når vi skal ta ut fellesperioden. Sendte inn lønnslipper de 10 siste mnd så har de nok hvertfall :) ettersender de siste lønnslippene. Gjorde dette fordi de har lang behandlingstid fra før av, så ville heller sende inn søknad nå, å ettersende hvis det skulle være noe feil..
for et styr det skal være altså. Skjemaene er ikke å forstå seg på, og de som jobber på kontorene har ikke peiling! "Ring nav" sier de. Der får man forklart da..
 
Snakket med NAV nå, og de sa arbeidsgiver skulle fylle ut inntektsopplysninger på et eget skjema som enten jeg kunne legge ved de ande papirerene eller jeg kunne skrive at de ble ettersendt, så sender arbeidsgiver det inn :)
 
Snakket med NAV nå, og de sa arbeidsgiver skulle fylle ut inntektsopplysninger på et eget skjema som enten jeg kunne legge ved de ande papirerene eller jeg kunne skrive at de ble ettersendt, så sender arbeidsgiver det inn :)


Jeg sendte ikke med lønnsoppgave. Er som du sier at jobben sender det? :D

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Var allefall det de sa til meg at arbeidsgiver skulle sende inn :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Jeg spurte om det på jobben, og da sa de at de kunne jo skrive en bekreftelse på lønna, men at det vel var lettere å bruke en lønnsslipp siden det er gyldig dok. En lønns og trekk oppgave blir vel for gammel siden en bare skal gå 10 måneder tilbake i tid fra termin. Jeg vil også sende inn nå pga lang behandlingstid.


Barbamamma
 
Jeg jobber på et regnskapskontor med lønn som hovedfelt. For vanlige lønnsmottakere må arbeidsgiver sende inn skjema 08-30.01 til Nav (Dette skjemaet finnes ferdig utfylt på alle ansatte i de fleste lønnssystem) Har aldri opplevd at det ikke skal sendes inn på en ansatt som skal i svangerskapsperm/foreldreperm... :) Men har opplevd at jeg ikke har visst at en ansatt skal i permisjon før Nav ber om dette skjemaet fra oss.

Det hender at vi sender en kopi av skjemaet til den ansatte, men som hovedregel sender vi det kun til Nav. Ber du om en kopi får du det naturligvis... ;-)

Dersom jeg er for treig med å sende skjemaet til Nav så purrer de på meg med først et brev og så en oppringing! Jeg er ikke ofte treig altså, men det har hendt... :-/ :)
 
Under dokumentasjon som du skal legge ved står dette valget: Jeg har hatt pensjonsgivende inntekt i de siste 10 månedene før stønadsperioden.

Vedlegg: Dokumentasjon av arbeidsforhold og inntekt

Hvis du er arbeidstaker, må din arbeidsgiver dokumentere arbeidsperioden og lønnen. Til dette brukes skjema ”Inntektsopplysninger” – NAV 08-30.01. Dersom du som arbeidstaker har trekkpålegg og NAV skal utbetale ytelsen direkte til deg, må arbeidsgiver også fylle ut skjema ”Trekkopplysninger” – NAV 08-30.02. Det er arbeidsgiver som skal fylle ut og signere skjemaene NAV 08-30.01 og NAV 08-30.02. Du kan ta med skjemaene til din arbeidsgiver eller så kan arbeidsgiveren hente skjemaene på www.nav.no/skjema.

Hvis du er selvstendig næringsdrivende eller freelance, må du legge ved dokumentasjon fra revisor eller regnskapsfører, kopi av likning, næringsoppgave eller liknende

----- fra https://www.nav.no/Skjema/Skjemaer/...lederPrivatperson?entrance=classic&key=267385

Så min arbeidsgiver får dokumentere min lønn ;-)
 
Back
Topp