Foreldrepenger og sykemelding?

vesledue

Forelsket i forumet
Septembermødre <3
Septemberhjertene 2018
Hvordan er det hvis man blir langtidssykemeldt under svangerskapet?
Jeg har hatt 100% stilling siden november2013.
Foreløpig klarer jeg helt fint å komme meg på jobb, men vet at dette ikke kommer til å være tilfellet hele svangerskapet.
Har endel nerveskader i mageregionen som ifølge en hel del leger vil føre til kronisk smerte når magen begynner å vokse ordentlig.

Er det noen som vet hvordan det fungerer med sykemelding, iforhold til beregning av foreldrepenger? Dette er den første fulltidsjobben min. Tidligere år har jeg såvidt tjent over frikortgrensa..

Jeg tror: at så lenge du har vært i jobb 6 av de 10 siste mnd (og sykemelding telles da som å være i jobb) vil du få fødselspermisjon med lønn. Noen som vet sikkert ?

Mener at jeg nettopp leste dette, da var de ei som var sykemeldt fra uke 16 og det var et vikariat i tillegg. Hun hadde samme rettigheter som en som jobbet hele veien :)

Sykepenger regnes som godkjent inntekt. Du vil derfor opparbeide deg retten til foreldrepenger når du e sykemeldt. :)

Hvem kan få foreldrepenger?
Du kan få foreldrepenger dersom du har vært yrkesaktiv og har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til. Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av grunnbeløpet i folketrygden. Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt

• sykepenger
  • foreldrepenger ved fødsel og adopsjon
  • svangerskapspenger
  • omsorgspenger ved sykdom hos barnet eller den som passer barnet
  • pleie- og opplæringspenger
  • dagpenger under arbeidsløshet
  • arbeidsavklaringspenger
Også andre forhold kan likestilles med yrkesaktivitet. Dette kan være

• lønn fra arbeidsgiver under utdanning

• ventelønn
  • avtjening av militær- eller siviltjeneste eller obligatorisk sivilforsvarstjeneste
https://www.nav.no/Familie/Svangerskap,+fødsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+fødsel

:)

Åå, nå ble jeg letta!
Målet er jo selvfølgelig å ikke bli sykemeldt :D
Men det er godt å vite at man ikke må tyne kroppen for det den er verdt, bare for å ha krav på penger :)

ble faktisk lettet av å lese det jeg og. gått på arbeidsavklaringspenger fram til jeg fikk fast jobb i desember, men ble permittert, men går fortsatt på arbeidsavklaringspenger. men da slapp man en bekymring i hvert fall =)

Back
Topp