Foreldrepenger og skatt

Kjolejenta

Betatt av forumet
Høsthjerter 2017
Jeg har så vidt begynt å sysle med permisjon og foreldrepenger. Det er en del å sette seg inn i. Jeg har lagt inn data i foreldrepengeveilederen til NAV for å få en pekepinn om hva jeg kan forvente å få utbetalt om jeg/vi velger henholdsvis 49 eller 59 uker permisjon.

Jeg har ikke noen erfaring med dette fra før så spør her og håper andre har erfaring de kan dele. Bruker de samme trekktabell for skatt av foreldrepenger som for lønn, eller er det prosenttrekk? Forsøkte med med % i går og da kom jeg en del dårligere ut enn ved bruk av tabellen.

Tror vi brukte prosenttrekk. Da min mann tjener mer enn meg lønte det seg BIGTIME å ta ut 49 uker og heller ta ut ferie. Etter pappapermen er over (10 uker) kan jeg ta ut nesten tre mnd. ubetalt permisjon hvis vi vil og det vil fremdeles lønne seg... Latterlig, egentlig, men sånn var det for oss og flere kollegaer av meg hvor partner tjener mer enn mor. Lykke til med valg og finn det som passer best for akkurat deg og dere[emoji4]

Hei!
Skatt skal beregnes og betales på samme måte som for lønnsinntekt. Jeg vet ikke om du skal ha utbetalinger direkte fra NAV eller fra arbeidsgiveren din, men jeg tror du kan vel selv "velge" % eller tabelltrekk (kunne iallefall det før).
Uansett skal det ikke skal utgjøre noen forskjell om du har tabell eller prosent-sats, in the end. Det kan imidlertid utarte seg noe ulikt per måned.. Men dette vil da bli korrigert ved skatteoppgjøret påfølgende år.

Når det gjelder utbetaling over 49 eller 59 uker vil det (om jeg husker dette rett fra forrige gang, og de ikke har endret på reglene her) kunne innebære en forskjell i skattebealstnignen din, fordi de X kronene du har krav på utbetales over en lengre periode ved 59 ukers permisjon, og at man derfor får noe lavere inntekt både år 1 og år 2 enn ved 49 ukers utbetaling og alminnelig lønn i resterende samme 10 ukersperiode. Skatten blir da også naturlig nok tilsvarende redusert.

Tror vi brukte prosenttrekk. Da min mann tjener mer enn meg lønte det seg BIGTIME å ta ut 49 uker og heller ta ut ferie. Etter pappapermen er over (10 uker) kan jeg ta ut nesten tre mnd. ubetalt permisjon hvis vi vil og det vil fremdeles lønne seg... Latterlig, egentlig, men sånn var det for oss og flere kollegaer av meg hvor partner tjener mer enn mor. Lykke til med valg og finn det som passer best for akkurat deg og dere[emoji4]
Heldigvis dekker barnefars jobb diffen mellom det han har "krav på" og det han vanligvis tjener. Jeg mener jeg leste en artikkel om at det uansett alltid lønner seg å ta ut kort permisjon.. Selv om lang er koseligst..:)

Takk for svar xsmile3

Vi har så vidt bare snakket om permisjonstid. Jeg heller nok mest mot 49 uker og heller bruke ferie og permisjon uten lønn for å forlenge tiden. Mannen ville umiddelbart ha 59 uker, men som sagt har vi ikke satt oss ned og sett ordentlig på det. Jeg kan også tenke meg å være hjemme med baby 59 uker, men tror likevel 49 uker lønner seg. Ser det blir litt vel mye tap på å velge 80% lønn, uten at jeg har finregnet på det. Det ser ut til å bli en månedlig differanse på 4000-5000 kr mellom å velge 100% og 80% for min del. Hos oss er det jeg som tjener mest, selv om differansen mellom oss ikke er all verden. Jeg vil heller spare opp litt penger til å ta en måned eller to med permisjon uten lønn, enn å tape penger.

Vi har ikke satt oss så mye inn i det enda. Vi skal inn å chatte med NAV, de har visst en egen chatteside hvor du kan stille spørsmål rundt foreldrepenger.

Vi går nok for 49 uker, så håper jeg at jeg klarer å spare opp litt penger slik at jeg kan ta litt ekstra fritid om sommeren.

Jeg har så vidt begynt å sysle med permisjon og foreldrepenger. Det er en del å sette seg inn i. Jeg har lagt inn data i foreldrepengeveilederen til NAV for å få en pekepinn om hva jeg kan forvente å få utbetalt om jeg/vi velger henholdsvis 49 eller 59 uker permisjon.

Jeg har ikke noen erfaring med dette fra før så spør her og håper andre har erfaring de kan dele. Bruker de samme trekktabell for skatt av foreldrepenger som for lønn, eller er det prosenttrekk? Forsøkte med med % i går og da kom jeg en del dårligere ut enn ved bruk av tabellen.
La inn "årslønn" med henholdsvis 80 eller 100%-utbetalinga og fikk regnestykke omtrent som følger:

80% permisjon
ca 415 000 utbetalt over 59 uker
5 000 lavere skatt enn "vanlig", mao utbetaling vil tilsvare ca 420 000 utbetalt.

100% permisjon
ca 430 000 utbetalt over 49 uker
+ evt lønn siste 10 ukene om en ikke tar ulønna permisjon.

Så om vi tenker å ha 59 uker totalt med permisjon er det 10 000 i forskjell, men beholder rettigheter mtp sykepenger etc med 80%, i tillegg til at pengene blir fordelt utover uten at vi må spare opp.

Men, 49 uker permisjon +10 uker vanlig jobb gir jo et helt anna regnestykke - da kommer jo lønna for de siste 10 ukene i tillegg til de 10 000 ekstra....hmmm, ble plutselig litt vanskeligere dette. Iom vi får bhg-plass fra oktober 2018 er det sånn sett ikke behov for mer enn 49 uker permisjon +litt, men kunna vært kjekt å jobbe litt redusert og ha god tid i oppstarten.

Vi tenkte å ta 49 uker, og så heller ta ubetalt permisjon ut året. Har spart opp årets ferie og overfører denne til neste år, så da blir det ikke mer enn et par mnd ubetalt permisjon - og da er jo mini uansett så gammel at vi får kontantstøtte de siste par mnd.

Jeg ble skikkelig skuffet over at overtidsbetaling ikke er med i beregningsgrunnlaget for foreldrepenger :/ Jeg har rundt 200 000 årlig i overtidsbetaling, og uten denne kommer jeg ikke opp til 6G-taket. Vi mister dermed ikke bare overtidsbetalingen (det hadde vi jo gjort uansett), men også 4000 i mnd i foreldrepenger. Skikkelig nedtur!

La inn "årslønn" med henholdsvis 80 eller 100%-utbetalinga og fikk regnestykke omtrent som følger:

80% permisjon
ca 415 000 utbetalt over 59 uker
5 000 lavere skatt enn "vanlig", mao utbetaling vil tilsvare ca 420 000 utbetalt.

100% permisjon
ca 430 000 utbetalt over 49 uker
+ evt lønn siste 10 ukene om en ikke tar ulønna permisjon.

Så om vi tenker å ha 59 uker totalt med permisjon er det 10 000 i forskjell, men beholder rettigheter mtp sykepenger etc med 80%, i tillegg til at pengene blir fordelt utover uten at vi må spare opp.

Men, 49 uker permisjon +10 uker vanlig jobb gir jo et helt anna regnestykke - da kommer jo lønna for de siste 10 ukene i tillegg til de 10 000 ekstra....hmmm, ble plutselig litt vanskeligere dette. Iom vi får bhg-plass fra oktober 2018 er det sånn sett ikke behov for mer enn 49 uker permisjon +litt, men kunna vært kjekt å jobbe litt redusert og ha god tid i oppstarten.

Med 10 000 kr forskjell er det ikke så ille. Jeg la inn tallene i den kalkulatoren jeg også. Det blir ca 19 000 kr i forskjell hos meg. Men viktig å huske at de 19000 kronene mindre skal strekkes ut over 10 uker mer.

Det er særlig punktet med sykepenger som taler for å ta 59 uker i stedet for permisjon uten lønn. Men vi får forsøke å spe på med feriene våre også.

Vi tenkte å ta 49 uker, og så heller ta ubetalt permisjon ut året. Har spart opp årets ferie og overfører denne til neste år, så da blir det ikke mer enn et par mnd ubetalt permisjon - og da er jo mini uansett så gammel at vi får kontantstøtte de siste par mnd.

Jeg ble skikkelig skuffet over at overtidsbetaling ikke er med i beregningsgrunnlaget for foreldrepenger :/ Jeg har rundt 200 000 årlig i overtidsbetaling, og uten denne kommer jeg ikke opp til 6G-taket. Vi mister dermed ikke bare overtidsbetalingen (det hadde vi jo gjort uansett), men også 4000 i mnd i foreldrepenger. Skikkelig nedtur!
Jeg trodde all inntekts var beregnet med jeg. For Nav bruker jo de beste 6 mnd inne for de 10 siste måneder før man går ut i permisjon.

Jeg trodde all inntekts var beregnet med jeg. For Nav bruker jo de beste 6 mnd inne for de 10 siste måneder før man går ut i permisjon.
Nei, kun pensjonsgivende inntekt teller med. Overtidsbetaling utover 100 % stilling inngår ikke i pensjonsgivende inntekt dessverre :/

Nei. De beste 6 av 10 brukes kun hvis du har varierende jobb(spes ikke fulltid, eller noen mnd uten jobb). Hvis du har fastlønn + overtid telles kun fastlønn med. For de legger ikke til grunn mer enn 100% jobb.

Nei, kun pensjonsgivende inntekt teller med. Overtidsbetaling utover 100 % stilling inngår ikke i pensjonsgivende inntekt dessverre :/
Da har reglene endret seg, for sånn var det i alle fall i 2010 og 2011.
Sambo, som fikk en datter i 2011, hadde fastlønn, og han fikk faktisk overtiden iberegnet.

Da har reglene endret seg, for sånn var det i alle fall i 2010 og 2011.
Ser ut som om reglene endrer seg kontinuerlig så vidt jeg kan se [emoji14] Faste tillegg teller med nå da, det gjorde de vel ikke før.

Med 10 000 kr forskjell er det ikke så ille. Jeg la inn tallene i den kalkulatoren jeg også. Det blir ca 19 000 kr i forskjell hos meg. Men viktig å huske at de 19000 kronene mindre skal strekkes ut over 10 uker mer.

Det er særlig punktet med sykepenger som taler for å ta 59 uker i stedet for permisjon uten lønn. Men vi får forsøke å spe på med feriene våre også.
Tror kanskje det er mest at de 10/19 000 mindre skal strekkes over 10 uker som gjør det store utslaget. Trakk du fra skatt på de 19000, ellers blir det nok 14 isj i praksis. Uten at det egentlig er store forskjellen.

Tror kanskje det er mest at de 10/19 000 mindre skal strekkes over 10 uker som gjør det store utslaget. Trakk du fra skatt på de 19000, ellers blir det nok 14 isj i praksis. Uten at det egentlig er store forskjellen.

Nei, det var før skatt så blir sikkert mindre. Men regnet på utbetaling per måned før i dag og det blir et sted mellom 4000 og 5000 kr forskjell på utbetalingen per måned, da var skatt fratrukket. Synes jo det utgjør en del, det er nesten husleia mi.

Ser ut som om reglene endrer seg kontinuerlig så vidt jeg kan se [emoji14] Faste tillegg teller med nå da, det gjorde de vel ikke før.

Jeg trodde det var ulik praksis hva gjaldt personinntekt hos nav og i den enkelte bedrifts pensjonsordning. I pensjonsordningen fra bedrifter er det tydelig slik som du skriver, faste tillegg er med, overtid er ikke.

Fordi det er faget mitt (HR) og jeg ikke har vært borti slike saker før kunne du ha hjulpet meg til hvor det står? Jeg forsøkte både nav og skatteloven, men ga opp å søke da jeg bare satt på mobil...

Jeg trodde det var ulik praksis hva gjaldt personinntekt hos nav og i den enkelte bedrifts pensjonsordning. I pensjonsordningen fra bedrifter er det tydelig slik som du skriver, faste tillegg er med, overtid er ikke.

Fordi det er faget mitt (HR) og jeg ikke har vært borti slike saker før kunne du ha hjulpet meg til hvor det står? Jeg forsøkte både nav og skatteloven, men ga opp å søke da jeg bare satt på mobil...

Fra paragraf 8-29 som gjelder sykepenger:
Lønn for overtid tas ikke med. Overtidslønn skal likevel tas med når overtiden er pålagt i arbeidsavtalen som fast overtid og dette ikke er i strid med lovbestemmelser om arbeidstid.

Beregning av foreldrepengegrunnlaget gjøres på samme måte som sykepengegrunnlaget. Se her: https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/14-7-beregning-av-foreldrepenger og her:https://www.nav.no/rettskildene/lov/L19970228-19_P8-28#L19970228-19_P8-28

Fra paragraf 8-29 som gjelder sykepenger:
Lønn for overtid tas ikke med. Overtidslønn skal likevel tas med når overtiden er pålagt i arbeidsavtalen som fast overtid og dette ikke er i strid med lovbestemmelser om arbeidstid.

Beregning av foreldrepengegrunnlaget gjøres på samme måte som sykepengegrunnlaget. Se her: https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/14-7-beregning-av-foreldrepenger og her:https://www.nav.no/rettskildene/lov/L19970228-19_P8-28#L19970228-19_P8-28

Aah, supert, takker så meget!

Veldig flott at det finnes slike grupper som dette hvor man kan hjelpe hverandre med å finne svar på spørsmål som ikke er så lette å finne ut av. Nav sine sider er informative nok, men språket er småbyråkratisk og det er ikke alt som er like åpenbart hvis man ikke jobber innenfor feltet eller er vant til den faglige sjargongen.

Jeg forsøkte meg på chatten til nav i går. Innså at jeg sikkert burde ha formulert spørsmålene på forhånd for jeg hadde to, og hun jeg "snakka" med var høflig men virket som å ha litt dårlig tid. Så jeg fikk ikke sikret meg at jeg hadde fått vite alt før hun sa takk for praten og logget av. Blant annet så lurte jeg på muligheten for å ta ut to uker ulønnet permisjon inne i permisjonstiden min, for eksempel i april neste år. Dette for å utsette/forlenge permisjonen med lønn litt ut over høsten. De kunne ikke svare på det på chat så fikk beskjed om å ringe. Mener jeg så at det var mulig i en eller annen tråd her eller på et annet forum. Heldigvis lenge til oktober enda, så jeg får nok svar på det jeg trenger å vite.

Back
Topp