Foreldrepenger og permisjon

Streken 2021

Elsker forumet
Marshmallows2021
Var innom sjefen på fredag og hun lurte på når jeg kom til å søke om permisjon. Føler det er usaklig tidlig, med tanke på at NAV sier 4-6 uker før termin.
Jeg har forsåvidt gitt beskjed om at jeg blir borte til mars 2022 en gang, så jeg tenkte at jeg ikke trengte å styre med nav før i februar :rolleyes:
Permisjonen starter jo 3 uker før termin (37+3?) så skal ikke ut i permisjon før 27. februar.
Er det virkelig nødvendig å søke allerede nå da? :anyone
 
Tipper sjefen nare lurer i forhold til å ansette vikar, kanskje?
Men du behøver ikke å søke allerede nå, nei. Etter de nye reglene kan du søke fra uke 22/23, tidligere måtte du være 27+0 for å kunne søke. Så om det tidligere regelverket gjaldt nå, kunne du vel såvidt søkt. Med andre ord tenker jeg at sjefen ikke kan forvente at du har søknaden klar helt enda. :)
 
Tipper sjefen nare lurer i forhold til å ansette vikar, kanskje?
Men du behøver ikke å søke allerede nå, nei. Etter de nye reglene kan du søke fra uke 22/23, tidligere måtte du være 27+0 for å kunne søke. Så om det tidligere regelverket gjaldt nå, kunne du vel såvidt søkt. Med andre ord tenker jeg at sjefen ikke kan forvente at du har søknaden klar helt enda. :)
Det kan jo godt være ja :happy:
Ble bare litt stressa ang det og sa jeg skulle søke i helgen som var, men plutselig så var det mye som hendte så fikk aldri gjort det.
Jeg har vært sykemeldt siden oktober, med beskjed om at jeg ikke kan jobbe noe mer før etter permisjonen, så tenkte ikke på vikar i det hele tatt :hilarious:
Får prøve å få søkt i morgen, det er jo sånn sett veldig deilig å bare ha ting gjort :rolleyes:
Er 27+0 på onsdag, så da er jeg jo ikke så veldig treig da:D
 
I følge lovverket er du ikke pliktig å varsle arbeidsgiver før senest 4 uker før du skal ut i permisjon, om du skal ha permisjon i under et år.

Men, mange arbeidsplasser har jo gjerne lyst til å vite det før, for å kunne planlegge bemanning og slikt. Så selv om du ikke leverer selve søknaden, bør man i det minste gi beskjed om hvilke datoer man vil søke om.
 
Jeg søkte da jeg var 26 uker eller noe. Får ikke svar før i januar da, så kunne sikkert ha ventet lenger.. Men hvis man tenker fra jobben sin side så er det jo greit for dem å vite, så tidlig som mulig, når man skal vær borte.. Sjefen min trengte egentlig bare å vite når jeg skulle ha siste arb. dag. Hvor lenge jeg blir borte tar vi etterhvert;) Hos meg mener jeg at jeg må varsle permisjon senest 12 uker før permisjonsstart, dersom permisjonen varer lenger en 6 mnd!
 
Jeg har søkt, men de behandler ikke søknaden tidligst før slutten av januar uansett. Men du kan jo bruke permisjonsveilederen til nav og se hvilke datoer som blir gjeldende for din permisjon, og gi bekskjed om dette til leder.
 
Sniker
Du er pliktig til å fortelle arbeidsgiver når siste arbeidsdag er og når du antatt er tilbake :) planlegger du å være borte i over 1 år er det vel 12 uker før de må ha beskjed
 
Back
Topp