Foreldrepenger og permisjon

babydrøm2018

Gift med forumet
Novemberlykke 2018
FebbisBebbis2021 ❄️
Når far ikke har rett på dette (han har ikke fylt kravet for inntekt ifjor), hvordan gjøres dette da? Får jeg overført hans uker?

Når må vi forresten begynne å søke foreldrepenger?

Du kan ikke søke før etter uke 26. Men det er vel fars inntekt i år som avgjør om han får permisjon neste år?

Edit. Tenkte på dagpenger. Men poenget mitt står, han kan ikke per nå si at han ikke tjener nok. Han har fortsatt (I teorien) tid til å tjene opp rettigheter. Så du må nok søke om overføring av uker når det nærmer seg.

Last edited:
Du kan ikke søke før etter uke 26. Men det er vel fars inntekt i år som avgjør om han får permisjon neste år?
Okei! Dessverre pga styr med jobb-situasjon, så har han ikke nådd kravet i år heller (og blir ikke å nå innen året er over) Så blir samme situasjon hehe!

Kravet er arbeidsinntekt eller likestilt (sykepenger/dagpenger/aap etc) i minst 6 av de 10 siste månedene, og inntekt på minst 1/2 grunnbeløp. Han kan tjene opp rett helt til siste dag i fellesperioden.

Du kan søke når du vil, men må ha en terminbekreftelse datert etter 26. svangerskapsuke for å få den innvilget.

Okei! Dessverre pga styr med jobb-situasjon, så har han ikke nådd kravet i år heller (og blir ikke å nå innen året er over) Så blir samme situasjon hehe!
Så dumt. Men om han ikke har rett så har du rett på å få overført de ukene. Men det kan du nok ikke søke om før året er omme og han kan vise at han ikke har tjent nok. Fedrepermisjon kan man uansett ikke søke om før barnet er født:)

Vet ikke helt når du kan søke om overførsel. Må bli når det ikke er mulig å oppfylle kravene iallfall. Så tidligst 6 mnd før din permisjon er ferdig kanskje?

Dersom far ikke har rett på det tidspunktet mor innvilges foreldrepenger, kan mor velge å få kvoten overført til seg. Du kan krysse av for det i søknaden din om foreldrepenger.

Tusen takk for alle svar! Prøvde chatte med nav, men roboten der hjalp meg ikke særlig haha!

Tusen takk for alle svar! Prøvde chatte med nav, men roboten der hjalp meg ikke særlig haha!
Da ber du om å chatte med en saksbehandler i stedet :) Tror de er på vakt 9-14.

Back
Topp