Foreldrepenger og litt diverse

Jeg er ganske sikker på at vi tar max permisjon og 80% lønn.. Synes det er det enkleste selvom vi kanskje kan spare noen få tusen på det andre alternativet.. Man må jo i såfall klare å spare opp full lønn for 2,5 mnd iløpet av permisjonen.. jeg tar ikke sjansen på det jeg :p

Jeg er ganske sikker på at vi tar max permisjon og 80% lønn.. Synes det er det enkleste selvom vi kanskje kan spare noen få tusen på det andre alternativet.. Man må jo i såfall klare å spare opp full lønn for 2,5 mnd iløpet av permisjonen.. jeg tar ikke sjansen på det jeg :p
Enig der altså.. Vi tok 80% lønn og full permisjon sist og gjør det samme denne gangen.. :)

Enig der altså.. Vi tok 80% lønn og full permisjon sist og gjør det samme denne gangen.. :)

Ja. Jeg har ei venninne som gjorde motsatt og hun klarte ikke å få spart opp så mye penger.. Hun klarte vel å spare 16000 som ikke er 1 mnd full lønn og stresser livet av seg nå for å få dette til å gå. Vet ikke om hun regnet riktig egentlig. Jeg tenker at det skal jo være en del tusen i forskjell før man tjener på å ta mindre perm, man får jo tross alt 80% lønn i 2,5 mnd lengre tid. Jeg orker ikke å stresse så mye med det. Jeg vet bare at jeg vil ha ungen hjemme max tid + bhg ikke starter før i aug og vi må uansett kanskje ta et par uker uten lønn for å få det til å gå opp :)

Ja. Jeg har ei venninne som gjorde motsatt og hun klarte ikke å få spart opp så mye penger.. Hun klarte vel å spare 16000 som ikke er 1 mnd full lønn og stresser livet av seg nå for å få dette til å gå. Vet ikke om hun regnet riktig egentlig. Jeg tenker at det skal jo være en del tusen i forskjell før man tjener på å ta mindre perm, man får jo tross alt 80% lønn i 2,5 mnd lengre tid. Jeg orker ikke å stresse så mye med det. Jeg vet bare at jeg vil ha ungen hjemme max tid + bhg ikke starter før i aug og vi må uansett kanskje ta et par uker uten lønn for å få det til å gå opp :)
Æsj så kjedelig for venninen din... Det er ikke så lett å spare mange 1000 kr i mnd..

Jeg heller orker ikke tenke noe på at jeg må spare så så mye osv.. Da får vi heller tape litt penger... Jeg også vil ha bebis hjemme max tid og vi også må nok løse resten av tiden før barnehage med feriedager/ulønna perm.

Æsj så kjedelig for venninen din... Det er ikke så lett å spare mange 1000 kr i mnd..

Jeg heller orker ikke tenke noe på at jeg må spare så så mye osv.. Da får vi heller tape litt penger... Jeg også vil ha bebis hjemme max tid og vi også må nok løse resten av tiden før barnehage med feriedager/ulønna perm.

Nei det er ikke så lett det. Ja, jeg også.. så kan nav bare gi meg samme lønn gjennom hele permisjonen å så trenger jeg ikke tenke noe mer på det :p

Da er søknaden levert :) godt å få det gjort!
Ble elektronisk søknad på meg, så mye lettere og oversiktlig.

Da er søknaden levert :) godt å få det gjort!
Ble elektronisk søknad på meg, så mye lettere og oversiktlig.

Kan jeg spørre hvilke skjema du sendte inn og hvordan du fikk sendt inn alt elektronisk? Scannet du inn bekreftelsen fra jordmor/lege?begynte å se litt på dette i dag, men synes det er latterlig lite info og veiledning.

Så rart, jeg ligger innunder de samme reglene som staten. Stat, fylke og kommune. Ligger masse god info om dette under arbeidstilsynet sine sider. Vet ikke om det er lov å linke til en faktaside, men her er siden: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78188

Mye god info i lenken din:)

Ferieloven gjelder vel både i privat og offentlig tror jeg.

Vi kan ikke pålegges å avvikle ferie mens vi er i permisjon (ferieloven paragraf 9 (2)). Vil vi ta ferie er det kun den lovfestede på 4uker og 1dag vi kan ta i permisjonen. Resten må tas etter permisjonen. Ferien vi ikke tar i permisjonen vil overføres til påfølgende år (ferieloven paragraf 7 (3)). Tidligere kunne ferien man ikke tok i foreldreperm utbetales ved årsslutt, men nå må alt overføres og avvikles senere.

Ikke om du jobber for staten. Da er det maksimum 14 dager som kan overføres.

12 virkedager/2 uker gjelder kun om man skal inngå avtale med arbeidsgiver om overføring, eks ikke rukket å avvikle all ferie dette året og overfører til neste år. Men har man hatt foreldreperm eller vært syk og dermed ikke kunnet/villet ta ferie i år, går alt til overføring. Ingen enighet med arbeidsgiver er da nødvendig og all ferien overføres, ikke begrenset til to uker.

Se ferieloven paragraf 7 (3).

Kan jeg spørre hvilke skjema du sendte inn og hvordan du fikk sendt inn alt elektronisk? Scannet du inn bekreftelsen fra jordmor/lege?begynte å se litt på dette i dag, men synes det er latterlig lite info og veiledning.
Fikk masse svar og info underveis som jeg søkte elektronisk. Mye mer/bedre spm enn på papirutgaven, der skjønte jeg ikke særlig mye ;)
Jeg får arb.giver til å sende inn lønnsinfo-skjemaet og skjema ang ferie, bekreftelse fra JM kunne man ta bilde av feks å legge ved, det kom helt i slutten på søknaden.
Det som var såå bra var at den elektroniske regnet seg fram til alle datoer når jeg plottet inn det vi ville ha, så slipper noen misforstårlser ang dato iallefall :)

12 virkedager/2 uker gjelder kun om man skal inngå avtale med arbeidsgiver om overføring, eks ikke rukket å avvikle all ferie dette året og overfører til neste år. Men har man hatt foreldreperm eller vært syk og dermed ikke kunnet/villet ta ferie i år, går alt til overføring. Ingen enighet med arbeidsgiver er da nødvendig og all ferien overføres, ikke begrenset til to uker.

Se ferieloven paragraf 7 (3).

Takk! Liker å ha en paragraf å vise til! :)

Back
Topp