Foreldrepenger og Lånekassen

Sonny123

Elsker forumet
Desemberskattene 2014
Sommerfuglene 2017
Jeg er student, og vil være det når babyen kommer, så spørsmålet mitt er egentlig.. Kan pappaen motta foreldrepenger mens jeg mottar penger fra Lånekassen når jeg har permisjon fra skolen? Jeg har mest sannsynlig ikke tjent nok til å ha krav på foreldrepenger:) Og hvis jeg mottar engangsstønaden, mister pappaen retten på foreldrepenger?

Sent from my iPhone using BV Forum

Hvis pappaen har mer enn 50% uttak av foreldrepenger, så mister du retten til foreldrestipendet. Derimot kan du få ut dine 44uker med foreldrestipend, så kan pappaen ta full permisjon(40uker) med foreldrepenger etter det !

I og med det ikke er krav til at du består eksamen mens man mottar foreldrestipend, men derimot krav til at du skal være i aktivitet om pappaen utsetter sin permisjon(latterlig regel), så er det viktig å ikke søke om permisjon fra utdanningen :)

Vi gjorde det slik med nummer 2, og skal gjøre det slik nå med nr3 også. Jeg skal nå ta forrige høstsemester, denne høsten, i og med jeg var hjemme med nr2 i fjor høst og ikke stilte på eksamener !

To gutteklumper født 08&13 og lillelillebror termin 01.12.14 ❤️

Pappaen mister forresten ikke retten til foreldrepenger når du tar engangsstønaden, derimot faller fedrekvoten bort. Og det er de 10ukene som kun er forbeholdt far. Derimot har han da krav på 40uker(som er fellesperioden), men kan velge å ta ut så mye han vil av det.

Min samboer skulle starte i ny stilling samt vi fikk bhg plass, så han tok kun ut 18-20uker. Men skal ta alle 40 nå med nr.3, slik at vi får det til å klaffe med bhg start :)

Last edited:
Kom på at far er nødt til å ta ut 6uker med permisjon rett etter dine 6uker(som er forbeholdt mor etter fødsel), men for at det ikke skal ha noen påvirkning på foreldrestipendet så er det lov at han tar de 6ukene gradert. Feks 2dager i uken :)

Tusen takk for masse oppklaringer :D Er sosionomstudent selv, og nå kjenner jeg jeg gruer meg til å skulle hjelpe andre med dette, så forvirrende hahaha! :P

Er det noen som vet om man får foreldrestipend fra lånekassen på sommeren? De ukene man har rett på foreldrestipend kommer jo til å gå over sommeren for oss som får barn i desember?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Er det noen som vet om man får foreldrestipend fra lånekassen på sommeren? De ukene man har rett på foreldrestipend kommer jo til å gå over sommeren for oss som får barn i desember?

Ja det får du :)

Tusen takk for masse oppklaringer :D Er sosionomstudent selv, og nå kjenner jeg jeg gruer meg til å skulle hjelpe andre med dette, så forvirrende hahaha! :P
Hehe, det er mye å sette seg inn i ja, vi stressa verre forrige gang :p men nå har jeg litt peiling etter det, så bare hyl ut om du lurer på noe, gjerne jeg kan svare ;)

Lurte igrunn på en ting til, MÅ man ha 44 uker med foreldrepenger? Jeg ser greia med at det er gunstig økonomisk osv, men jeg hadde egentlig lyst til å starte på skolen igjen etter et halvår av hvis det lar seg gjøre med skolen.. Men da må det jo også la seg gjøre med lånekassa :P Stilte det muligens litt forvirrende :P

Sniker fra januar.. :-) Er også student (begynner på siste året til høsten) og er luren på dette med støtte og permisjoner.. O.o har aldri måttet sette meg inn i slikt, så ser det blir mye nytt å forholde seg til! :p

Sent from my D5503 using BV Forum mobile app

Lurte igrunn på en ting til, MÅ man ha 44 uker med foreldrepenger? Jeg ser greia med at det er gunstig økonomisk osv, men jeg hadde egentlig lyst til å starte på skolen igjen etter et halvår av hvis det lar seg gjøre med skolen.. Men da må det jo også la seg gjøre med lånekassa :P Stilte det muligens litt forvirrende :P
Tenker du på foreldrestipendet? Foreldrestipendet får du i 44uker, om du går på skole eller ei. Det er jo bare vanlig lån og stipend, men alt blir gjort om til stipend i ettertid. Er ikke mulig å søke om det heller før barnet er født :) jeg fikk gutten min i mars og tok eksamener i juni, men ble bare vanskelig å fortsette på utdanningen til høsten pga han var så stor da og krevde mye mer. Derfor lot jeg være å stille på forelesninger og eksamen. Men det kunne jeg jo gjort om jeg ønsket, i og med jeg ikke søkte permisjon:) Men fikk allikevel foreldrestipendet fra og med mars til og med desember/januar.

Men det kommer vel helst an på studiet ditt. Ikke tenk på Lånekassen, så lenge du får utbetalt vanlig lån og stipend og far ikke tar ut over 50%perm så blir det lånet omgjort til kun stipend.

Er det slik at du tenker på å ta pause fra januar av og starte opp igjen i august? Og da er planen at far er hjemme? Et litt enklere å svare hvis jeg har scenarioet :p

Sniker fra januar.. :-) Er også student (begynner på siste året til høsten) og er luren på dette med støtte og permisjoner.. O.o har aldri måttet sette meg inn i slikt, så ser det blir mye nytt å forholde seg til! :p

Sent from my D5503 using BV Forum mobile app
Bare å spørre hvis du lurer på noe, så kan jeg prøve å svare ;)

Ja det har vært planen, men nå har jeg ikke barn fra før, så om jeg vil det når tiden kommer er en helt annen sak. :P

Ja det har vært planen, men nå har jeg ikke barn fra før, så om jeg vil det når tiden kommer er en helt annen sak. :P

Hehe, ja altså, hvis du er hjemme til august så er jo barnet ca 8/9mnder, og det er jo det som er det vanlige med en 100% utbetaling av foreldrepenger, for så at far tar ut sine uker. Så hadde du jobba og valgt 100% utbetaling av lønn, så ville du ha starta i jobb igjen da uansett :)

Jeg antar at du ikke får/vil ha barnet i bhg fra og med august15, og da kan far ta ut sine 40uker( minus de 6 han må ta ut i begynnelsen). Disse kan han da feks ta fra du starter opp igjen på skolen og så å si frem til bhgstart om ønskelig(med litt ferie og sånt). Her vi bor er det kun mulig med bhgplass fra august 2016, men i noen kommuner får man plass når man ønsker.

Men i og med man får 6000kr i kontantstøtte i mnd'en fra barnet er 1år, samt at far har lønnet fri, så er det mye penger å spare på å ha barnet hjemmet til aug16. Med tanke på at man slipper å betale de 2400kr i bhgplass, så tjener man faktisk 8400kr i måneden på å ha barnet hjemme :)

Sånn sett lønner det seg veldig å være student! :p pluss, engangsstønaden kommer jo også godt med ;)

Gjelder dette også nettstudie? Jeg tenker å ta barne og ungdomsarbeider :)

Sent from my C6903 using BV Forum mobile app

Korleis e ditta om far e sjømann? Han må ha pappaperm i frivekene sine.. ska gå på skule til hausten og ser no ay ej ikkje bør ta perm til våren. Men om vi ikkje får barnehage plass i august blir de veldig vanskelig å studere neste haust..

mor til to gull, 05 og 12

Så jeg kan ta engangsstønaden, få foreldrepenger fra Lånekassen OG foreldrepenger fra NAV fram til aug15, for så at sambo kan ta ut sin perm etter dette igjen? Isåfall er det jo ikke noe problem :D

Så jeg kan ta engangsstønaden, få foreldrepenger fra Lånekassen OG foreldrepenger fra NAV fram til aug15, for så at sambo kan ta ut sin perm etter dette igjen? Isåfall er det jo ikke noe problem :D

Man kan vel ikke få både engangsstønad og foreldrepenger fra NAV?
Men man kan få foreldrepenger fra NAV og foreldrepenger fra lånekassen samtidig :)

Man kan vel ikke få både engangsstønad og foreldrepenger fra NAV?
Men man kan få foreldrepenger fra NAV og foreldrepenger fra lånekassen samtidig :)

hehe, jeg leste meg opp på det nå, så tror nok jeg misforsto Huldra litt :) Hun mente nok bare fra lånekassa :P men fant ut at jeg har krav på foreldrepenger i går, så da blir det sikkert enda mer å sette seg inn i :P

Prøvde å lese litt her av ren nysgjerrighet, men herrefred så kompliserte greier :O
*lister meg stille ut igjen* :p

Back
Topp