Foreldrepenger og Lånekassen

Sonny123

Elsker forumet
Desemberskattene 2014
Sommerfuglene 2017
Jeg er student, og vil være det når babyen kommer, så spørsmålet mitt er egentlig.. Kan pappaen motta foreldrepenger mens jeg mottar penger fra Lånekassen når jeg har permisjon fra skolen? Jeg har mest sannsynlig ikke tjent nok til å ha krav på foreldrepenger:) Og hvis jeg mottar engangsstønaden, mister pappaen retten på foreldrepenger?

Sent from my iPhone using BV Forum

Hvis pappaen har mer enn 50% uttak av foreldrepenger, så mister du retten til foreldrestipendet. Derimot kan du få ut dine 44uker med foreldrestipend, så kan pappaen ta full permisjon(40uker) med foreldrepenger etter det !

I og med det ikke er krav til at du består eksamen mens man mottar foreldrestipend, men derimot krav til at du skal være i aktivitet om pappaen utsetter sin permisjon(latterlig regel), så er det viktig å ikke søke om permisjon fra utdanningen :)

Vi gjorde det slik med nummer 2, og skal gjøre det slik nå med nr3 også. Jeg skal nå ta forrige høstsemester, denne høsten, i og med jeg var hjemme med nr2 i fjor høst og ikke stilte på eksamener !

To gutteklumper født 08&13 og lillelillebror termin 01.12.14 ❤️

Pappaen mister forresten ikke retten til foreldrepenger når du tar engangsstønaden, derimot faller fedrekvoten bort. Og det er de 10ukene som kun er forbeholdt far. Derimot har han da krav på 40uker(som er fellesperioden), men kan velge å ta ut så mye han vil av det.

Min samboer skulle starte i ny stilling samt vi fikk bhg plass, så han tok kun ut 18-20uker. Men skal ta alle 40 nå med nr.3, slik at vi får det til å klaffe med bhg start :)

Last edited:
Kom på at far er nødt til å ta ut 6uker med permisjon rett etter dine 6uker(som er forbeholdt mor etter fødsel), men for at det ikke skal ha noen påvirkning på foreldrestipendet så er det lov at han tar de 6ukene gradert. Feks 2dager i uken :)